اختلال چند شخصیتی(DID) چیست ؟

اختلال چند شخصیتی

  • دی ای دی  ,یک اختلال چند گانه شخصیتی به حساب نمی اید
  • دی ای دی نوعی روان پریشی نیست
  • دی ای دی یک اختلال شخصیتی نیست
  • دی ای دی راهی خلاقانه برای فرار از مشکلات دوران کودکی است .

اختلال چند شخصیتی راهی برای فرار از اتفاقات تلخ و مشکلات دوران کودکی میباشد .در واقع حافظه فرد با گسستگی از اتفاقات پیرامون سعی میکند تا وی را از خطر محفوظ نگاه دارد .این گسستگی در طبیعت بسیار دیده میشود به عنوان مثال زمانی که حیوانات در معرض خطر میباشند ,واکنش های خاصی را نشان میدهند مثل جنگیدن ,ایستادن ,پرواز کردن و غیره

در واقع میتوان گفت که اختلال چند شخصیتی پاسخ امنیتی بدن در برابر اتفاقات بسیار ناگوار دوران کودکی همانند سو استفاده جنسی میباشد .

[divider]

چگونه اختلال چند شخصیتی بروز میکند ؟

تعداد زیادی از مشاوران ,با مراجعانی روبروی شده اند که به ناگهان اتفاقات بدی از دوران کودکی خود را به یاد می اورند و این مثالی کلاسیک از گسستگی است و در واقع فرد با گسستگی از اتفاقات نامطلوب سعی میکند تا با انها کنار بیاید ولی افرادی که مبتلا به اختلال چند شخصیتی میباشند این حالت را با گستردگی بیشتری تجربه میکنند .

این فرد در شرایط مختلف ,شخصیت های متفاوتی را بروز میدهد و در واقع شخصیت وی هنوز یکپارچه نشده است و گسسته میباشد .

[divider]

تجربیات یکی از افراد مبتلا به اختلال چند شخصیتی 

گاهی اوقات من خودم را درمکانی عجیب پیدا میکنم و نمیدانم که چگونه به انجا رفته ام و یا حالم چطور است ولی بیشتر احساس درماندگی و ناراحتی دارم .حتی همین الان که این متن را مینویسم چنین حسی دارم و نمیدانم چه کسی هستم .درست مثل اینکه من ده نفر مختلف در غالب یکی هستم و تمام این شخصیت های در یکی تکه تکه شده اند .نمیدانم درون من چیست و حتی نمیدانم که این واقعا  خود من است و یا فرد دیگری درون من زندگی میکند و این عجیب ترین حسی است که یک انسان میتواند داشته باشد

اختلال چند شخصیتی 2

[divider]

زمانی که ما اتفاقات تلخ زندگی خود را در گوشه ای ذهنمان دست نخورده جا میگذاریم در واقع از انها فاصله میگیریم ولی انها به قوت خود باقی اند

عوامل تحریک کننده این اختلال بسیار مهم میباشند و دی ای دی بیشتر در اجتناب خلاصه میشود در حالیکه عوامل تحریک کننده باعث بروز ان میشوند .

عوامل تحریک کننده باعث شکست گسستگی فرداز خاطرات تلخ زندگیش میشوند و در واقع تمام انها  را به او یاد اور میشوند.این خاطرات به طور ناگهانی باز میگردند و امیگدالای فوق حساس در  حدود  7 میلی ثانیه حس ترس را ایجاد میکند و سیستم حفاظت در برابر خطر بدن را روشن میکند که به حالت ترس و غش و اضطراب بروز مینماید .در چنین شرایطی فرد باید با انجام اعمالی همانند جمع کردن ,شمردن اشیا و دیگر موارد کنترل را به دست بگیرد .

[divider]

چگونه میتوان به افراد مبتلا به اختلال چند شخصیتی کمک کرد ؟

بدن و ذهن ما همیشه به دنبال سلامتی هستند و سعی میکنند تا خود  را بهبود بخشند مانند یک بریدگی انگشت که به زودی التیام می یابد .

بنا بر نظر محققان در صورتی که شرایط اصلی مانند پذیرش ,همدردی و همدلی مهیا باشد ,انگاه فرد میتواند به شفا دست یابد .در واقع درصورتی که فرد مورد پذیرش قرار گیرد و دوست داشته شود ,میتواند با سادگی بیشتری به وضعیت عادی بازگردد .

رابطه درمانی بهترین راه حل برای این افراد میباشد و افراد از فجایع گذشته خود در قالب یک رابطه ی جدید و گرم فاصله میگیرند و ان را حل میکنند

 تعدادی از محققان روش درمانی این بیماری را بدین گونه ذکر میکنند :

  • رابطه درمانی 
  • مدیریت عواطف 
  • درک اختلال چند شخصیتی 

[divider]

نگارنده :فرحناز ال احمد 

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان الومینا     


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

8 دیدگاه دربارهٔ «اختلال چند شخصیتی(DID) چیست ؟»

  1. سلام …هشت ساله این بیماری رو دارم…ولی باید بگم ..داشتنش هم بده هم خوب ..پنج تا شخصیتام باهاشون روبرو شدم نمی‌دونم بیشترن یانه؟
    ولی گاهی اوقات اینکه بخوابی یکی دیگه بجات زندگی کنه..بهت آرامش میده..دلم نمی‌خواهد درمان بشم..حتی اگه سخت باشه..

  2. سلام…میخاستم بدونم افرادی که این اختلال رو دارند چندتا شخصیت دارند؟یعنی از دوتا بیشتر؟

  3. سالهاست که این علائم رو دارم اما به خاطر ضعف مالی و عدم حمایت خانواده هنوز تحت درمان قرار نگرفتم.علائم من شدت ندارن.اما نگران کننده هستن.می تونید به من کمک کنید؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      می توانید برای خانم کاشفی در کلینیک شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *