اثرات منفی ماری جوآنا روی مغز چیست ؟

اثرات منفی ماری جوآنا روی مغز چیست ؟

ماریجوانا به عنوان یک داروی نسبتا بی ضرر شناخته شده است، اما محققان در حال انجام آزمایشاتی و یادگیری برای بررسی اثرات منفی روی مغز هستند

ماری جوانا ترکیبی از برگ های خرد شده، ساقه ها و جوانه های گل گیاه Cenabis sativa است. ماری جوانا می تواند دود شود ، خورده شود ، تبخیر شود ، دم کرده شود  و حتی موضعی استفاده د، اما اکثر مردم آن را به صورت سیگار دود میکنند .

مواد شیمیایی مضر در ماری جوانا tetrahydracannabinol یا THC است

زمانیکه فرد از ماری جوانا استفاده میکند بعد از گذر چند دقیقه به عالم وهم و خیال فرورفته و این حالت پس از سی دقیقه به حد نهایت خود می‌رسد.

در طی قرون مختلف افراد از مواد مختلفی برای تغییر دادن شرایط، حس و مود خود استفاده کرده اند. از کافئین گرفته؛ سیگار یا الکل تا مواد روانگردان قوی اما میدانید ماریجوانا به عنوان ماده روانگردان غیرمجازی که در آمریکای شمالی استفاده میشود چه جایگاهی دارد و مغز شما دقیقا چگونه تحت تاثیر قرار میگیرد.

براثر استعمال ماری جوانا (علف هرز) که از گیاه کانابیس یا شاهدانه بدست میآید، ماده‌ای بنام دوپامین در در بدن تولید می‌شود.

دو ماده‌ی اساسی موجود در گیاه ماری جوانا، کانابیدیول (CBD) و تتراهیدروکانابینول (THC) با اثرگذاری روی سلول‌های مغز سبب تراوش دوپامین میشود.

دوپامین بخشی از ساختار و سیستم پاداش مغز است که پس از مصرف این ماده‌ی روانگردان سبب سرخوشی آدم میشود.

بعضی از پژوهش‌ها روشن می‌نماید که استفاده‌ی آن مضاف بر تسلی دردها، اثرات مخربی روی بدن و مغز آدم دارد.

 

سبب ازدیاد تپش قلب میشود.

بعد از بیست الی سی دقیقه استعمال ماری جوانا، تپش قلب فرد بین ۲۰ تا پنجاه ضربه افزایش میابد.هم چنین بر طبق گزارشات «موسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر»، بالارفتن میزان تپش قلب میتواند بیست دقیقه تا ۳ ساعت ادامه یابد.

پژوهش‌های نوین از رابطه میان استفاده از ماریجوانا و افزایش خطر بیماریهای قلبی خبر می‌دهد.

در تسلی بعضی از دردها تاثیرگذار است.

این علف، دربردارنده (حاوی) کانابیدیول (CBD) نیز هست که تصور میشود علت بوجود آمدن احساس خوشی زیاد متعاقب استفاده از ماریجوانا بواسطه این ترکیب شیمیایی صورت میگیرد و هم چنین در معالجه انواع خاصی از صرع در دوره طفولیت یاری می‌کند
میتواند در کنترل حملات صرعی بافایده باشد.

به تازگی دارویی بنام «Epidiolex» که از مشتقات شاهدانه است، توانسته تاییدیه‌های واجب و ضروری را از سازمان جهانی دارو و درمان اتخاذ میکند که در کم کردن تشنج و درمان نوع کمیابی از بیماری صرع در اطفال خیلی تاثیرگذار است.دست آوردهای اخیر بررسی‌های بالینی در آپریل ۲۰۱۷ در آکادمی مغزواعصاب آمریکا، پخش خواهد شد.

سبب به هم خوردن اعتدال بدن میشود.

استعمال ماریجوانا سبب کاهش اعتدال میشود زیرا نیمکره‌های مغز را که در نگهداری تعادل، هماهنگی کارها، عکس العمل‌ها، درک زمان و سفر، تصمیم‌گیری، هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها و هوشیاری تاثیردارد، دچار اختلال میکند.

سبب قرمزی چشم‌ها میشود.

استعمال ماریجوانا سبب گشاد شدن عروق خونی شده و بنابراین سبب سرخ شدن چشم‌های شما میشود.

سبب ازدیاد شدید اشتها میشود.

پس از مصرف سیگاری ماریجوانا تمایل به خوردن خوردنی زیاد شده و اشتهای فرد را افزایش میدهد.پس از خوردن یک وعده‌ی غذایی، شماری از سلول‌های مغزی پویا (فعال) شده و حس سیرشدن به ما دست میدهد.

ولی ظاهرا ماده‌ی روانگردان ماریجوانا سبب پویا (فعال) شدن «سلول‌های سرکوبگر اشتها» شده و حس گشنگی می‌کنیم.

اثرات منفی روی حافظه‌ی کوتاه مدت دارد.

این ماده‌ی روانگردان حافظه‌ی کوتاه مدت مغر را مختل کرده و سبب تغییرات راه‌های پردازش اطلاعات مغز می‌شود که تاکنون، پژوهشگران علت این اتفاق را نمی‌دانند.
با عنایت به گزارش NASEM شواهد جدیدی نشان دهنده‌ی رابطه مابین استعمال شاهدانه و پیشرفت تحصیلی است، به خصوص در ارتباط با اشخاصی که از دوره بلوغ به‌طور منظم سیگار می‌کشیدند.نوجوانانی که طی ۳ سال یکسره و روزانه ماریجوانا​ مصرف میکنند، در قیاس با اشخاصی که هرگز از این ماده را استعمال نکرده اند، حافظه بسیار ضعیف‌تری دارند.

ریسک مبتلا شدن به اسکیزوفرنی را افزایش میدهد.

برآیند بررسی‌های تازه پژوهشگران نشان میدهد که بکارگیری ماریجوانا علی‌رغم کاهش لحظه‌ای پریشانی (اضطراب)، منتهی به اسکیزوفرنی شدید میشود.

پژوهشگران هنوز درباره اثرات استعمال ماریجوانا خوشبین نیستند و برخی پژوهش‌ها روشن می‌نماید که بکارگیری ماری‌جوانا در بین نوجوانان آن‌ها را شدیدأ در ریسک خطر اسکیزوفرنی قرار میدهد و مطالعه دیگری در این ارتباط، تخریب شدید شناسایی بیماری علت استفاده بیش از حد ماری ‌جوانا را تایید کرده است.

باعث دگرگونی (تغییرات) خاصی از مغز میشود.

برعکس الکل که هیچکدام از اتم‌هایش شبیه اتم‌های جسم شما نیستند؛ ماریجوانا دربردارنده (حاوی) مولکول‌هایی است که خیلی شبیه مولکول‌های مغز ما هستند؛ کانابینوئیدها (Cannabinoids)

این کانابینوئیدها انتقال دهنده‌های خاصی هستند که هنگام ملال و خستگی و توقف سلولهای سیستم عصبی، آزاد می‌شوند.

سلولهای سیستم عصبی به منظور پرهیز از یکسره شدن صدمات محتمل به‌طور موقت غیر پویا (فعال) می‌شوند.

این کار مغز شما توانمند می‌سازد تا عملکردی کنترل شده و آرام داشته باشد.

ولی کانابینوئیدها در قسمت‌هایی از مغز، این عملکردها را مختل میکنند.

آن‌ها زمان استراحت سلولهای سیستم عصبی که هنوز پویا (فعال) هستند را به‌هم زده و سبب میگردند افکار، تصورات و توانایی (قدرت) ادراک شما بالا رود.

 

اثرگذاری (تاثیر) بدی روی شش‌های بدن دارد.

محققان هنوز نمی‌دانند که آیا ماریجوانا با بدخیمی شش (ریه) در ارتباط است. یا نهولی این پروسه، ریه‌های شما را تحریک می‌نماید، به همین علت است. که اشخاصی که ماریجوانا را بطور منظم مصرف میکنند با احتمال فراوان دارای حالت سرفه و مشکلات بهداشتی در ارتباط با شش (ریه) مانند زکام (سرماخوردگی)، درد ناحیه سینه و عفونت شش (ریه) هستند.

 

کارکرد بعضی از ورزشکاران را بالا میبرد.

بعضی از وزرشکاران علی الخصوص در ورزش‌های استقامتی و ماجراجویی میگویند که استفاده‌ی این علف، کارکرد ورزشی آن‌ها را بالا میبرد.این امر بدلیل وجود اثرات ضدالتهابی آن در تمرینات طولانی سبب ریکاوری ورزشکار میشود.

بدون بررسی‌ها (تحقیقات) بیشتر نمی‌توان علت اثرگذاری (تاثیر) این علف در التیام و بهبود مهارت‌های ورزشی را یافت.

 

اثرات منفی طی ماه‌های حاملگی دارد.

گزارش جدید NASEM نشان میدهد خانمهایی که در هنگام حاملگی (بارداری) ماریجوانا مصرف میکنند، نوزادان آن‌ها وزن خیلی اندکی دارند.
مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید
محقق و مترجم: مدیر بخش توسعه و تحقیق

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *