آیا ممکن است ما هم معتاد باشیم؟

 آشنایی با رفتارهای اعتیاد گونه

چقدر پتانسیل اعتیاد در خودتان می بینید؟

چقدر احتمال دارد در آینده معتاد شوید؟

رفتارهای اعتیاد گونه

هر زمان صحبت از اعتیاد می اید، به سرعت مصرف یک ماده به ذهن انسان متبادر می شود، ولی واقعیت این است که مفهوم اصلی اعتیاد، اشتغال ذهنی با اثرات حاصل از مصرف یک یا چند ماده است که در نهایت با پدیده ی تحمل و تاثیرات آزار دهنده ی قطع تماس با ماده ادامه می یابد و با تداوم رفتار مصرف با وجود تمام نتایج منفی، تکمیل می گردد.

اگر از دیدگاه نوروپاتولوژی بخواهیم به مسآله ی اعتیاد نگاه کنیم ( اعتیاد بیماری اولیه و مزمن سیستم پاداش، انگیزش، حافظه و سایر مدارهای مرتبط است.) حال این سوال مطرح می شود که چه مواردی می توانند در تلفیق با این سیستم مشکل دار مغزی، مشکلاتی را به وجود بیاورند؟

در اعتیاد دارویی، این مواد اعتیاد آور هستند که بعد از عبور از سد مغزی، مستقیما به سیستم پاداش مغز می رسند و باعث تغییرات سیستم نوروترانسمیتری می شوند.

در رفتار نیز این حس های محیطی هستند که به صورت غیر مستقیم، روی سیستم انتفال عصبی مغز، تاثیراتی مشابه اثر مواد پدید می آورند، به بیان دیگر، رفتارها هم مانند مصرف مواد می توانند باعث تجربه ی پاداشی کوتاه مدت شوند و در نهایت رفتار پایداری را (با وجود دردسرهای آن) به وجود آورد و در عمل مانند مصرف مواد، این کنترل فرد است که بر مدیریت رفتار خاص کاهش می یابد.

در واقع مغز یک معتاد رفتاری، نسبت به آزاد سازی غیر معمول نوروترانسمیترهای مغزی، در پی انجام یک رفتار خاص (قمار،خرید و…)، واکنش اعتیادی نشان می دهد. در اینجا لازم است تفاوت بین واژه ی اعتیاد رفتاری با اصطلاح رفتار اعتیادی مشخص شود.

رفتار اعتیادی همانگونه که از نامش پیداست، حاصل تعامل بین معتاد و محیط اطراف اوست.

این گونه رفتارها شامل وسوسه، رفتارهای ضد اجتماعی، کاهش مسئولیت پذیری و …است. این گروه از رفتارها میتوانند هم در اعتیادهای رفتاری و هم در اعتیادهای دارویی وجود داشته باشند.

اینکه چرا گروهی گرفتار این رفتارهای اعتیادی می شوند ولی برای گروهی دیگر هیچ مشکلی بوجود نمی آید، بحث پیچیده ای است که بسیاری از جوانب آن هنوز ناشناخته است، ولی می توان به عملکرد نامطلوب سیستم پاداش مغزی و تجربیات رشدی اشاره کرد.

به طور قطع ، بسیاری از رفتارها برای کنار آمدن با استرس ظاهر می شوند و با گذشت زمان و به تدریج شکل می گیرند و ثبات می یابند. در ابتدا شخص کشف می کند که یک رفتار یا فعالیت خاص مثل قمار، نوشیدن، خوردن، خرید کردن باعث ایجاد احساس خوب و لذت بخشی در او می شود. این اثرات به فرار شخص از مشکلات یا موقعیت هایی که باعث ایجاد احساس خوب و لذت بخشی در او می شود.

این اثرات به فرار شخص از مشکلات یا موقعیت هایی که باعث درد و اضطراب می شود، کمک می کند. این رفتارها در ابتدا اثر یا عوارض بدنی ندارند و شخص هیچ حس تهدیدی از طرف آن ها دریافت نمی کند.

در نتیجه این رفتارها ادامه پیدا می کنند و تکرار می شوند. به این مرحله، مرحله یادگیری گفته می شود. به تدریج اثرات مناسب این رفتارها کاهش پیدا می کند و شخص وارد مرحله دوم می شود.

این مرحله زمانی آغاز می شود که شخص احساس می کند رفتارهای او در عین حال که احساسات خوبی مانند رهایی به وجود می آورند، ولی کم کم به مشکل تبدیل می شوند. شخص به دلیل ناتوانی در کنترل رفتا خود دچار نگرانی می شود.

این ناتوانی در کنترل رفتار، باعث کاهش هر بیشتر اعتماد به نفس فرد شده و رفتارهای وسواسی او تشدید می شود. در مرحله مزمن (مرحله نهایی)، رفتارها به شدت تکراری و وسواس گونه می شوند و شیوع این رفتارها به اندازه ای افزایش می یابد که زندگی شخص را تحت کنترل می گیرد و نسبت به تمام رفتارها و ارتباطات معمول زندگی شخص از جمله دوستان، خانواده و حتی خود فرد، اولویت بیشتری را پیدا می کند.

حال سوال اینجاست که چگونه رفتارهایی پتانسیل ایجاد اعتیاد را دارند؟

هر رفتاری که توانایی ایجاد احساس لذت در انسان را داشته باشد و یا به کنار آمدن با استرس فرد کمک کند و در نهایت احساس خوبی را به شخص منتقل نماید، توانایی ایجاد اعتیاد را دارد. به بیان ساده تر، ریشه ی اعتیاد رفتاری شامل میل تمام انسان ها به داشتن بیشتر لذت و کمترین درد و زجر در طول زندگی است و ریشه ی رفتار اعتیادی در تمام انسان ها وجود دارد.

در واقع بسیاری از محققان معتقدند که تقریبا هر فعالیتی پتانسیل آن دارد که شکل اعتیادی به خود بگیرد، هر چند در بعضی از رفتارها این توانایی بیشتر است.

در مطالب بعدی عنوان خواهد شد کدام رفتارها پتانسیل اعتیادی بیشتری دارند؟        

 

درمانهای دارویی و روانشناختی ترک اعتیاد در کلینیک آلومینا انجام می شود.

[divider]

مرضیه آقامحمدی

مرضیه آقا محمدی ، روانشناس بالینی و رواندرمانگر اعتیاد

 

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد آلومینا زیر نظر متخصصین ترک اعتیاد (روانپزشک و روانشناس)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *