آیا افسردگی را میشود با ویتامین دی (D) درمان کرد؟

افسردگی و ویتامین د

در دنیای پرتلاطم امروزی، جایی که هر اشعه نور خورشید نه تنها حامل گرما بلکه سرشار از ویتامین D است، برخی سوالات همچنان در ذهن‌ها پیچیده‌اند: چرا با وجود دسترسی آسان به نور خورشید، شاهد افزایش میزان کمبود ویتامین D در میان افراد هستیم؟ و چگونه این کمبود می‌تواند بر سلامت روانی ما تأثیر بگذارد؟ بگذارید با نگاهی عمیق‌تر به این موضوع، ارتباط نهان میان ویتامین D و افسردگی را کاوش کنیم.

ویتامین D، غالباً به عنوان “ویتامین نور خورشید” شناخته می‌شود، نقش حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ها و عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن دارد. اما، فراتر از این نقش‌های بدیهی، تحقیقات نشان داده‌اند که سطوح کافی از ویتامین D برای سلامت روانی نیز ضروری است.

کمبود ویتامین D: بیش از یک مشکل استخوانی

کمبود ویتامین D با بیماری‌های متعددی مرتبط است، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، و انواع مختلفی از سرطان. به تازگی، پژوهش‌ها ارتباط بین کمبود ویتامین D و افسردگی را نیز مورد توجه قرار داده‌اند. یک مطالعه کوچک شامل سه زن نشان داد که کمبود ویتامین D ممکن است به افسردگی منتقل شود و مکمل‌های ویتامین D می‌توانند به کاهش برخی نشانه‌ها کمک کنند.

ویتامین D و افسردگی: ارتباطی دو سویه

سونال پاتاک، متخصص غدد درون‌ریز در مرکز غدد درون‌ریز بی در داور، دلیل محکمی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D می‌تواند به افسردگی منجر شود. این یافته‌ها در 94 جلسه سالانه انجمن غدد درون‌ریز ارائه شدند. مطالعه‌ی پاتاک شامل سه زن مبتلا به افسردگی بود که همگی داروهای ضد افسرگی مصرف می‌کردند. این زنان پس از درمان با ویتامین D به مدت 12 هفته، بهبودی در علائم افسردگی خود را گزارش دادند.

منابع ویتامین D

ویتامین D به طور طبیعی در ماهی‌های چرب، جگر گاو، پنیر، و زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود. با این حال، به دلیل دشواری دریافت میزان کافی از این ویتامین از رژیم غذایی، مکمل‌ها اغلب مورد نیاز هستند. برای افراد بالای 70 سال، مصرف روزانه 600 میلی‌گرم ویتامین D توصیه می‌شود.

چرا ویتامین D برای افسردگی مهم است؟

پاتاک توضیح می‌دهد که ارتباط بین افسردگی و ویتامین D مانند یک خیابان دو طرفه است: افراد مبتلا به افسردگی در ریسک بالایی برای کمبود ویتامین D قرار دارند، زیرا آن‌ها بیشتر در خانه می‌مانند، کمتر ورزش می‌کنند و احتمالاً رژیم غذایی ناسالمی دارند. گیرنده‌های ویتامین D در نواحی از مغز که به تنظیم رفتارها و هیجانات کمک می‌کنند، وجود دارند. کمبود ویتامین D در افراد مبتلا به افسردگی غیرمعمول نیست، و درمان این کمبود می‌تواند تفاوت چشمگیری در احساسات آن‌ها ایجاد کند.

دکتر مایکل هالیک، مدیر آزمایشگاه ویتامین D، پوست و استخوان در دانشگاه بوستن می‌گوید: “مردم اغلب وقتی ویتامین D مصرف می‌کنند، احساس بهتری خواهند داشت.” یکی از تأثیرات ویتامین D بر مغز، بهبود سطوح سروتونین است، که همان ماده شیمیایی است که ضدافسردگی‌ها بر آن عمل می‌کنند.

این یافته‌ها، هرچند در مرحله اولیه و مقدماتی هستند و هنوز تحت بازنگری همسان قرار نگرفته‌اند، نور امیدی برای درک بهتر ارتباط بین ویتامین D و سلامت روانی می‌افکنند. اهمیت توجه به سطوح ویتامین D و ارتباط آن با افسردگی نه تنها برای افراد مبتلا به این شرایط، بلکه برای همه ما حائز اهمیت است تا با افزایش آگاهی و اقدامات پیشگیرانه، به سوی زندگی سالم‌تری گام برداریم.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *