آشپزی با کودکان

کودک و احساساتش

آشپزی چگونه می‌تواند به کودکان کمک کند

آشپزی به کودکان کمک می‌کند بعضی مهارت‌های پایه ریاضی و زبان را یاد گرفته و تمرین کنند. بعلاوه تجربه غذا پختن با شما به بهبود اعتماد به نفس و عادت‌های تغذیه سالم در آنها کمک می کند.

با توقعات به جا و شاید کمی انعطاف‌پذیری و آماده‌سازی می توانید ، زمانی را که در آشپزخانه با فرزندتان می‌گذرانید به یک ماجراجویی آشپزی که هر دو لذت خواهید برد تبدیل کنید.

آوردن بچه‌ها به آشپزخانه به طرق مختلف به بچه‌ها کمک می‌کند.

مهارت‌های پایه را در آنها شکل دهید.  می‌توانید به فرزندتان کمک کنید مهارت‌های پایه ریاضی را با انجام کارهای ساده‌ای مثل شمردن تخم‌مرغ‌ها یا ریختن آب در پیمانه‌های اندازه‌گیری در خود تقویت کنند. می‌توانید از فرزندتان بخواهید هر‌ قاشق خمیر را شمرده و روی ورق شیرینی بچیند. وقتی با هم یک دستورغذا را می‌خوانید، کلمات جدیدی به دایره لغات فرزندتان معرفی می‌کنید و ادبیات او را تقویت می‌کنید. دنبال کردن مراحل تهیه غذا می‌تواند به ارتقای مهارت‌های خواندن کمک کند.

آنها را به کشف ذائقه های جدید تشویق کنید.  بچه‌هایی که هنوز مدرسه نرفته‌اند در غذا خوردن ایرادگیر هستند و آوردن آنها به آشپزخانه برای آشپزی کمک می‌کند آنها را با مزه‌های جدید آشنا کنید. وقتی دختر ۳ ساله‌ شما  نقش سرآشپز را بازی می‌کند، ممکن است غذاهایی که  توسط دیگران برایش سرو می‌شد را دوست نداشته باشد، اما در این حالت آنها را  امتحان کند. از فرزندان خود بخواهید مواد جدید را  امتحان کند و درمورد چیزهایی که دوست دارد و سلامت موادغذایی و تاثیر آنها در رشدشان با هم حرف بزنید.

از کودکانتان بخواهید با حواس خود کشف کنند. بچه‌ها با تجربه کردن با حس‌هایشان یاد می‌گیرند و آشپزخانه محلی ایدآل برای این کار است. از آنها بخواهید به غژغژ مخلوط‌کن گوش دهد، خمیر را بکوبد و بلند شدن آن را تماشا کند، بوی پختن آن در فر را ببوید و نان گرم تازه را مزه کند. اگر بوی خوبی داشته باشد، جذاب به نظر برسد و خوردن آن راحت باشد، مطمئناً رغبت زیادی به امتحان کردن آن پیدا خواهند کرد.

اعتمادبه‌نفس آنها را تقویت کنید. بچه‌ها خیلی دوست دارند کارهایی که می‌توانند انجام دهند را نشان دهند و کار کردن در آشپزخانه فرصت‌های لازم برای آن را برایشان فراهم می‌کند. اگر برای درست کردن پیتزا کمکتان کرد، حتماً نشان دهید که کمکشان بسیار مفید بوده است. حتی می‌توانید روی یک نوع پیتزا یا هر غذای دیگر اسم فرزندتان را بگذارید. حتی اگر نتیجه نهایی چیزی که انتظار داشتید نبود، تلاششان را تحسین کنید.

کارهای مفید برای کودکان در آشپزخانه

بعضی کارها برای کودکان ۳ تا ۵ ساله بسیار مناسب است. رمز کار این است که کارهایی را به آنها محول کنید که مطابق با سطح مهارت‌هایشان باشد و از انجام آن لذت ببرند. پس اگر فرزندتان عاشق کار کردن با خمیر است، آن را در اختیارش قرار دهد.

در زیر به برخی از کارهایی که از عهده بچه‌ها برمی‌آید اشاره می‌کنیم:

♦ هم زدن خمیر کیک
♦  چیدن مواد سالاد در ظرف
♦  اضافه کردن مواد
♦  چیدن مواد پیتزا
♦  کمک به شما برای خواندن کتاب آشپزی با ورق زدن کتاب

وارد عمل شوید

بچه‌هایی که هنوز مدرسه نرفته‌اند، با کارهایی مثل سه‌چرخه‌سواری تا لباس پوشیدن، یاد می‌گیرند که چه کارهایی را می‌توانند خودشان به تنهایی انجام دهند.

بنابراین به دنبال فعالیت‌هایی داخل آشپزخانه برای فرزندتان باشید که بتواند به تنهایی یا با کمک ناچیز شما انجام دهد. کارهای ساده‌ای مثل ریختن مایعات در کاسه‌ها، ریختن پنیر روی پیتزا یا استفاده از قالب‌های شیرینی کارهایی عالی برای بچه‌ها هستند.

لازم نیست یک پروسه فوق‌العاده ترتیب دهید- ۵ تا ۱۰ دقیقه برای فعالیتی که فرزندتان می‌خواهد انجام دهد کافی است. از کارهای کوچک‌تر شروع کنید و دقت کنید که همه چیز برایشان لذت‌بخش باشد.

وقتی بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، مهارت‌هایشان تقویت می‌شود، توجهشان بیشتر شده و علاقه‌شان به کارهای بزرگتر آشپزی مثل فشردن لیمو برای گرفتن آب آن، اندازه‌گیری مواد با کمک پیمانه‌ها و فنجان‌ها یا شکستن تخم‌مرغ و له کردن سیب‌زمینی، بیشتر می‌شود.

بچه‌ها کنار شما از یادگیری هم لذت می‌برند. برای ایمنی بیشتر، حتماً در تمام اوقات در آشپزخانه کنار آنها باشید، توجهتان به آنها باشدو پیشرفتشان را کنترل کنید.

گذراندن وقت با فرزندتان در اشپزخانه می‌تواند علاقه آنها را به غذا و آشپزی بیشتر کند، علاقه‌ای که تا آخر عمر با آنها خواهد ماند!

منبع:

Kidshealth

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *