آزارخواهی جنسی یا مازوخیسم جنسی، از تشخیص تا درمان

اختلال شخصیت مرزی (BPD) و آزارخواهی جنسی

اختلال شخصیت مرزی (BPD) و آزارخواهی جنسی توانایی دارند ارتباط تاحد زیادی پیچیده باهم داشته باشند که این اختلالها بیشتر از قربانی شدن‌های جنسی نشات می‌گیرد. ریشه‌های اختلال شخصیت مرزی (BPD) بیشتر اوقات به زیان‌های زودهنگامی مرتبط است که امکان دارد سبب شکل‌گیری آزارخواهی جنسی شوند.

با مداوای اختلال شخصیت مرزی (BPD) خود با بکارگیری درمان‌های متداول تروما، توانمند خواهید بود که خواسته‌ها و رفتارهای خود را مناسب‌تر درک کنید و چگونگی تجربه‌ی یک ارتباط جنسی مثبت را کشف خواهید نمود.

وقتیکه «پنجاه سایه‌ی خاکستری» برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ انتشار یافت.

سخنان گسترده‌ای در ارتباط با آزارخواهی جنسی با مخاطبان خود به اشتراک گذاشت، مخاطبانی که تا به آن روز به این شکل به این مطلب نیندیشیده بودند.

آیا مازوخیسم فقط یک فانتزی برای قربانی کردن است؟ یا یک ابراز تمایل جنسی تندرست و سالم است؟

درمان پارافیلیا

اختلال شخصیتی بوردرلاین و آزارخواهی جنسی

رابطه مابین اختلال شخصیت مرزی (BPD) و اختلالات مرزی قدری پیچیده است. تکانشگری جنسی و بی بند و باری می‌تواند عامل با اهمیتی در تشخیص اختلال شخصیت مرزی (BPD) باشد، موضوعی که اختلاف نظرهایی هم به همراه داشته است چرا که این موضوع در و بهتره متمایز است.

امکان دارد آنچه از دید خانم‌ها بی‌بندوباری نامیده میشود، از دید مردان موضوع پیش پا افتاده‌ای باشد.

ولی بخش اساسی و مهم پازل اینجاس که بسادگی قادر نیست رفتار جنسی را خودآزاری و خواهان تحقیر نامید، چرا که این رفتار به طور بالقوه خودخواهانه است.

در حقیقت این بخش پیوند میان اختلال شخصیت مرزی (BPD) و آزارخواهی جنسی است.

آزارخواهی جنسی در مدت طولانی در آنهایی که دچار اختلال شخصیت مرزی (BPD) بوده‌اند دیده شده است.

با وجود این، در آپریل سال ۲۰۱۷، رابطه‌ی بین این دو اختلال بالاتر از حرف رفته و وارد قلمرو شواهد تجربی شد.

مطابق مقاله‌ی انتشار یافته در آرشیو رفتار جنسی، پژوهشگران متوجه شدند که:

اختلال آزارخواهی جنسی در خانمهایی که گرفتار اختلال شخصیت مرزی (BPD) هستند، ده برابر افزون‌تر از بانوانی است که گرفتار اختلالات دیگر هستند.

افزون بر این، آن بخش از بانوانی که بعنوان مازوخیست شناسایی شده‌اند، بیشتر سوء استفاده‌ی جنسی از کودکان، خصومت بیشتر، از میان بردن دلبستگی، حساسیت بیشتر از اندازه و بیشتر فانتزی‌های کنجکاوانه و غیرشخصی جنسی بیشتری را نسبت به آن بخش از خانمهایی که صرفا مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) هستند، گزارش داده‌اند.

یافته‌‌ها مشخص کرده اند که خانمهای مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) در ریسک خطر قابل ملاحظه‌ای برای شرکت در فعالیت‌های جنسی پرخطر هستند. که شاید درد و رنج آن‌ها بالاتر برده و منتهی به زیان‌های جدی عاطفی و بدنی در آنها شود (پیشنهاد میکنیم مقاله چالش‌های جنسی که احتیاج به مشاوره به روانشناس را دارند. را مطالعه کنید)

ریشه‌یابی اختلال شخصیت مرزی (BPD)

پس چه ارتباطی بین اختلال شخصیتی بوردرلاین و آزارخواهی جنسی وجود دارد؟ جواب به این پرسش قدری پیچیده بوده و بطور کامل قابل درک نیست.

با وجود این پژوهشگران اعتقاد دارند که سوء استفاده‌ی جنسی وظیفه مهمی در این اختلالها ایفا مینماید.

در حقیقت رابطه مابین اختلال شخصیتی بوردرلاین و زیان جنسی غیرقابل انکار است.

برخی بررسی‌ها (تحقیقات) مشخص کرده اند که حدود ۵۰٪ از مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی (BPD) گرفتار انواع سوء استفاده‌های جنسی در دوره طفولیت خود شده‌اند.

برخی بررسی‌ها (تحقیقات) همچین این رقم را بالای ۷۵٪ تخمین می‌زند.

یکی از فیلم‌هایی که میتواند تا حدودی به درک این دشواری به شما یاری میرساند فیلم روش پرخطر (۲۰۱۱) است.

که تا حدی به مداوا مشکلات عملکرد جنسی و ریشه یابی آن‌ها توسط یونگ و فروید اشاره دارد.

مازوخیسم جنسیآزارخواهی جنسی و ریشه یابی آن در فیلم روش پرخطر (۲۰۱۱)

 

گرچه علت‌های دقیق اختلال شخصیت مرزی (BPD) مبهم باقی مانده‌اند، ولی اعتقاد بر اینست که این وضعیت بیشتر بعنوان یک روش ناپسند به منظور مواجهه با ناراحتی‌های سهمگین و شدید ناشی از اتفاقات ناگوار بوجود میآید.

همانگونه که بکی اوبرگ می‌نویسد: «اختلال شخصیت مرزی یک بازتاب طبیعی به زیان‌های غیرطبیعی است» به همین چیدمان (ترتیب) آزارخواهی جنسی بیشتر هسته‌ی خود اختلال شخصیت جنسی است.

هراس از رها شدن، احساس شکستی اعتماد بنفس و احترام به خود، روابط ناپایدار و ساختار عاطفی سست، همه از این رویداد غیرعادی نشات می‌گیرند که از رشد روانی تندرست و سالم جلوگیری خواهند کرد.

عواطف غیرقابل پیش‌بینی، تکانشگری و خودآزاری بیشتر در مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی (BPD) وجود دارد، که میتوان آن‌ها را بعنوان مجراهای طبیعی و منطقی به منظور مواجهه با چنین آسیب‌هایی درک کرد.

شکل‌گیری و رویه رشد آزارخواهی جنسی

خودآزاری امکان دارد معانی متفاوتی داشته باشد و امکان دارد در قالب‌های گوناگونی چون بریدن، سوزاندن و یا ضربه زدن به خود، ظهور نماید.

در بعضی موارد همچین این خودآزاری به شکل آزارخواهی جنسی ظهور میکند.

درست همچون دیگر تمرین‌های خودآزاری، درد فیزیکی در طول تکاپوی جنسی می‌تواند اندورفین آزاد کند، که می‌تواند حس آسایش و آرامش در فرد به وجود آورد.

در این زمینه، مازوخیسم مکانیزم دفاعی قدرتمندی برای دیگر ناراحتی‌های غیرقابل شکیبایی (تحمل)، میسر میکند.

ولی آزارخواهی جنسی تنها تجربیات (شیمیایی) بدن نیست.

شاید که در هنگام این تجربه‌های جنسی مازوخیسم، شما حس میکنید که اکنون برخلاف گذشته، کنترل همه چیز را در دست دارید و حس بازسازی به شما دست میدهد، تا خاطرات ناگوار گذشته را به فراموشی بسپارید.

ولی بایست گفت این یک شیوه ناکارآمد است، زیرا در این حالت شما نه فقط زیان گذشته‌ی خود را درمان نمی‌کنید بلکه زیان دیگری نیز به روان خود وارد میکنید.

همچنین، ذهنیتی که از این راه از ارتباط جنسی به دست می‌آورید در کلماتی چون خشونت و قربانی شدن خود را نشان میدهد و این سبب میشود که نتوانید یک رابطه‌ی فرحبخش و تندرست و سالم جنسی داشته باشید.

چگونه اختلال شخصیت مرزی (BPD) را درمان کنیم؟

درمان‌های اختلال شخصیت مرزی (BPD) به شما این امکان را خواهد داد تا به ریشه‌های اختلال خود در گذشته دست یابید. با ترکیب درمان رفتاری دیالکتیکی، درمان رفتاری شناختی و درمان روان پویشی با درمان‌های زیان محور توانمند خواهید بود ریشه‌های اختلال شخصیتی بوردرلاین و آزارخواهی جنسی را دریافته و مهارت‌های واجب و ضروری به منظور مواجهه با این آسیب‌ها را به شیوه‌های تندرست و سالم و مثبت به دست آورید.

علاقه به آزارخواهی جنسی چیزی نیست که از آن خجالت بکشید.

تجربه‌های جنسی‌ای که انسان‌ها دارند بی‌نهایت متنوع و وسیع است.

ولی چنانچه از اختلال شخصیت مرزی (BPD) و یا آزارخواهی جنسی رنج میبرید.

پسندیده‌تر است طی درمان‌های مناسب اختلال خود را ریشه یابی کنید.

یافتن این ریشه امکان دارد برای شما دردآور و آزاردهنده باشد ولی چنانچه در گذرگاه درست مداوا قرار گیرید خواهید توانست که با زیان خود بدرستی مقابله کنید و آینده‌ای سالم‌تر و لذت بخش‌تر داشته باشید.


روانشناس بالینی زهرا بابایی

دکتر زهرا بابایی

دکتری روانشناسی بالینی ( درمانگر زوجین و مشکلات زناشویی)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *