چگونه نوجوانان را به ورزش کردن تشویق کنیم؟

ورزش برای نوجوانان

طبق تحقیقات انجام شده کم تحرکی در بین مردم اروپا بسیار رواج پیدا کرده و به شکل خطرناکی در آمده است. آمار نشان می دهند 30 درصد بزرگسالان اروپایی به عنوان کم تحرک در نظر گرفته می شوند. به علاوه 63 درصد از بزرگسالان بریتانیا میزان فعالیت جسمی مورد نظر را ندارند، این درصد در آلمان 28 و در فرانسه 33 درصد می باشد. برای کودکان درصد به دست آمده حتی بدتر می شود.

تحقیقات انجمن قلب امریکا نشان داده که ورزش و آمادگی جسمی کودکان به دلیل رو آوردن کودکان به رسانه ها و بازی های کامپیوتری به شدت کاهش یافته است. سرگرمی های زیادی وجود دارند که ورزش کردن بعد از همه آنها قرار می گیرد.

خانم وات، متخصص تناسب اندام، در این باره می گوید: کودک فعال، بزرگسالی فعالی نیز خواهد داشت. تشویق کودکان به داشتن یک زندگی فعال و پرتحرک از سال های اولیه زندگی، باعث می شود فرد در طول زندگی خود از ورزش کردن و انجام فعالیت های جسمی لذت ببرد. اما چگونه می توان ورزش کردن را برای نوجوانان جذاب کرده و آنها را تشویق کنیم؟

تحریک نوجوانان به ورزش کردن

تنها اینکه به نوجوانان بگوییم ورزش کردن برای سلامتی مفید است، قطعا بهترین راه برای ایجاد انگیزه در وی نیست. اما اگر از مزایای بیشتر ورزش کردن برایش بگویید، به عنوان مثال شادی و نشاط پس از ورزش، تاثیر بیشتری بر نوجوان خواهد داشت. بیان مزایای احساسی ورزش بهتر از تاکید بر مزایای سلامتی و بهداشتی آن می باشد.

در مورد کودکان نیز سرگرمی ها و خوشی های ورزش تاثیر موثرتری خواهند داشت. خود را به جای یک کودک بگذارید یا کودکی خود را به خاطر آورید، چه چیزی شما را به وجد می آورد؟

تاکید بر مزایای عاطفی ورزش

اگر کودکان معتقد باشند که ورزش کردن لذت بخش و سرگرم کننده است، بیشتر به ورزش کردن و انجام فعالیت های جسمی می پردازند. تحقیقات نشان داده اند که برجسته کردن مزایای روحی ورزش، تمایل و اشتیاق افراد جوان را به ورزش بیشتر می کند.

بیش از 100 نفر از 4 مدرسه مختلف در یورکشایر برای انجام تحقیق انتخاب شدند. همه آنها روزانه به مدت 2 هفته در ساعت 16:00 یک پیام دریافت می کردند که در مورد شادی بخش بودن ورزش بود. برخی دیگر پیام هایی دریافت می کردند با این محتوا که فعالیت جسمی می تواند به سلامت قلب شما کمک کند، امروز چه ورزشی انجام دادید؟ یک گروه دیگر نیز متونی دریافت می کردند که ترکیبی از این دو بود.

تحرک بیشتر

ورزش برای نوجوانان0

نوجوانان با استفاده از پرسشنامه بین المللی فعالیت فیریکی، توانستند سطح فعالیت های جسمی خود را ثبت کنند که زمان صرف شده برای ورزش های متوسط و شدید را اندازه گیری کردند.

بررسی نتایج نشان داد که سطح فعالیتهای جسمی در بین 128 نفر شرکت کننده در این تحقیق به طور متوسط به میزان نیم ساعت در هفته افزایش یافته است.

بیشترین میزان افزایش فعالیت جسمی در بین کسانی مشاهده شد که پیام هایی شامل مزایای روحی ورزش دریافت می کردند. آنها در هفته 2 ساعت بیشتر به انجام ورزش های متوسط می پرداختند. بیشترین تاثیر متن ها در بین نوجوانانی مشاهده شد که در ابتدای تحقیق فعالیت جسمی زیادی نداشتند.

ورزش بین دختران نوجوان

آمار مربوط به بنیاد قلب بریتانیا نشان می دهد که از سن 16 سالگی فعالیت های بدنی دختران کاهش می یابد. از آنجایی که الگوهای رفتاری که در سال های نوجوانی آغاز می شوند اغلب در دوران بلوغ نیز تداوم پیدا می کنند، به همین دلیل بسیار مهم است که نوجوانان به الگوهای رفتاری سالم عادت کنند و ورزش منظم را بخشی از زندگی خود قرار دهند. قرار دادن ورزش در کنار فعالیت های دگیر در دوران نوجوانی بسیار آسان تر از زمان های دیگر است.

بدن یک ماشین هماهنگ شده است و با میزان فعالیت مناسب، تغذیه مناسب و محرک های مناسب، یک بدن جوان به لحاظ عاطفی متعادل تر خواهد بود. فعالیت باعث می شود بدن الگوی خواب مناسبی داشته باشد، سطح انرژی بدن را افزایش می دهد، عملکرد مغز را بهبود می بخشد و هورمون های شادی را در بدن افزایش می دهد که منجر به یک حالت عاطفی متعادل در بدن می شوند.

به علاوه ورزش می تواند به بهبود مهارت های حرکتی، مانند افزایش قدرت، استقامت، انعطاف پذیری، سرعت و هماهنگی کمک کند و میزان اعتماد به نفس را بهبود بخشد.

لوسی و الویا کلاندر اهل کنت هستند که 13 و 12 سال سن دارند. هر دو خواهر به طور منظم ورزش می کنند. لوسی می گوید: من می دانم که ورزش کردن باعث سلامت جسمی و روانی من می شود. من رقصیدن را واقعا دوست دارم که به فکر کردن و تناسب اندام کمک می کند.

الیویا که عضو تیم ورزشی مدرسه است، می گوید: من معمولا در ورزش های تیمی شرکت می کند. از این طریق دوستان زیادی پیدا کرده ام و به بهبود اعتماد نفس من نیز کمک می کند.

چه میزان فعالیت لازم است؟

توصیه می شود که افراد بین 5 تا 18 سال هر روز حداقل 60 دقیقه ورزش کنند. این ورزش ها عبارتند از پیاده روی سریع، بازی در زمین های بازی، ورزش ها و فعالیت های سنگین مانند ژیمناستیک، رقص، فوتبال و دویدن.

به علاوه افراد جوان و کم سن و سال باید زمان نشستن و تماشای تلویزیون یا بازی کردن با تلفن همراه و بازی های کامپیوتری را کمتر کنند. در صورت امکان تا مدرسه پیاده بروند یا دوچرخه سواری کنند و سعی کنند کمتر خود را به استفاده از اتومبیل محدود کنند.

نکته مهم درباره ورزش این است که لازم نیست تمام حرکت های ورزشی را در یک زمان انجام دهید. فقط کافیست تا جایی که می توانید در طول روز تحرک داشته باشید و در این راه والدین و معلمین بهترین مشوق ها خواهند بود.

بنابراین زمان آن رسیده که کودکان خود را به ورزش و برخی الگوهای سالم عادت دهیم. ورزش علاوه بر مزیت های زیادی که دارد، باعث بهبود نمرات مدرسه، پوست، تناسب اندام، خواب بهتر، خلق و خوی بهتر و اشتهای بهتر می شود. مارک می گوید: بهتر است کودکان خود را به کودک بودن تشویق کنیم تا جرات رویاپردازی، سوال پرسیدن و کنجکاو بودن را داشته باشند. این ذهنیت به خودی خود نیازهای آنها را برآورده می سازد و ورزش کردن نیز برایشان هیجان انگیزتر می شود.

برخی تغییرات منظم بخشی از زندگی می شوند. با اجرای تغییرات کوچک هر 3 تا 4 هفته در زندگی خود، بدن لذت می برد و از این تغییرات بهره مند می شود.

منبع:

http://www.webmd.boots.com/children/features/making-fitness-fun-for-teens?page=2

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *