چرا شقیقه سمت چپ درد می گیرد؟

 

سردرد سمت چپ

سردرد سمت چپ
سردرد سمت چپ

 

آیا سردرد سمت چپ جدی است؟

سردرد یک علت شایع درد در سر است. شما می توانید دردِ سردرد را در یک یا هر دو طرف سر خود احساس کنید.

دردِ سردرد به آرامی یا ناگهانی بروز می کند. این درد ممکن است تیز یا کسل کننده و خسته کننده باشد. گاهی اوقات درد به گردن، دندان ها و یا پشت چشم نیز می رسد.

درد ناشی از سردرد معمولا در عرض چند ساعت کاهش می یابد و باعث نگرانی نمی شود. اما درد شدید در یک طرف سر و یا دردی که نمی تواند از بین برود می تواند نشانه ای از چیزی جدی تر باشد.

با ما همراه باشید  تا یاد بگیرید که چه چیزی موجب سردرد در سمت چپ سر شما می شود و زمان تماس با پزشک کی فرا می رسد.

علت درد شقیقه ی سمت چپ

علت های سردرد سمت چپ از شیوه ی زندگی مانند غذا نخوردن تا مصرف بیش از حد دارو گشترده است.

فاکتورهای شیوه زندگی

تمام این عوامل می تواند سردرد  سمت چپ را ایجاد کند:

الکل: آبجو، شراب و سایر نوشیدنی های الکلی حاوی اتانول، یک ماده شیمیایی است که با گشاد کردن عروق خونی باعث سردرد می شود.

 غذا نخوردن : مغز شما نیاز به قند (گلوکوز) دریافتی از غذاها دارد تا به بهترین نحو عمل کند. هنگامی که شما غذا نمی خورید سطح قند خون شما کاهش می یابد. نام این رخداد هیپوگلیسمی است. سردرد یکی از علائم آن است.

استرس: هنگام استرس، بدن شما مواد شیمیایی “مبارزه یا پرواز” را آزاد می کند. این مواد شیمیایی عضلات شما را تحریک می کنند و جریان خون را تغییر می دهند، که هر دو باعث سردرد می شوند.

غذاها: برخی غذاها باعث سردرد می شوند، به ویژه آنهایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند. محرک های غذایی رایج برای سردرد شامل پنیر های مانده، شراب قرمز، آجیل و گوشت های فرآوری شده مانند برش های سرد، هات داگ و بیکن است.

کم خوابی: کم خوابی می تواند موجب سردرد شود. هنگامی که سردرد دارید، درد نیز می تواند خوابیدن در شب را سخت تر کند. افرادی که دارای اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب هستند، بیشتر در خطر ابتلا به سردرد هستند.

عفونت و حساسیت

سردرد اغلب علامتی از عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است. تب و مسدود شدن سینوس ها می توانند هر دو باعث سردرد شوند. آلرژی باعث سردرد می شود، از طریق احتقان در سینوس، که باعث درد و فشار در پشت پیشانی و گونه ها می شود.

عفونت های شدید مثل انسفالیت و مننژیت باعث سردرد شدید می شوند. این بیماری ها همچنین نشانه هایی مانند تشنج، تب بالا و سفتی گردن را ایجاد می کنند.

سردرد سمت چپ
سردرد سمت چپ

مصرف بیش از حد دارو

داروهایی که سردرد را درمان می کنند، اگر بیش از دو یا سه روز در هفته استفاده شوند، سردرد بیشتری رابه دنبال خواهند داشت. این سردرد ها به عنوان سردرد مصرف بیش از حد دارو و یا سردرد برگشت پذیر شناخته شده است. آنها تقریبا هر روز اتفاق می افتند و درد زمانی شروع می شود که از صبح تازه از خواب بیدار شوید.

داروهایی که مصرف بیش از حدشان  باعث سردرد می شوند عبارتند از:

  • آسپرین
  • استامینوفن (تیلنول)
  • ایبوپروفن (Advil)
  • ناپروکسن (Naprosyn)
  • آسپیرین، استامینوفن و کافئین ترکیبی (اکدسیرین)
  • triptans مانند sumatriptan (Imitrex) و zolmitriptan (Zomig)
  • مشتقات ergotamine، مانند Cafergot
  • داروهای تجویزی مانند اکسید کتون (Oxycontin)، ترامادول (Ultram) و هیدروکودون (Vicodin)

علت عصبی

گاهی اوقات ممکن است مشکلات عصبی منبع سردرد باشد.

اعصاب Occipital: اعصاب Occipitalاز گوشه ی بالای نخاع ، بالای  گردن ، به پایه جمجمه شما می روند. تحریک این اعصاب می تواند درد شدید، در پشت سر یا پایه جمجمه شما ایجاد کند. درد از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد.

آرتروز سلول غول پیکر: همچنین به نام آرتروز موقت نامیده می شود، این بیماری به علت التهاب رگ های خونی- از جمله شریان های موقتی در کنار سر است. علائم شامل سردرد و درد در فک، شانه ها و باسن همراه با تغییرات بصری است.

نورالژی تريگومينال: اين وضعيت عصب تريژينال را تحت تأثير قرار می دهد که احساس لامسه ی صورت را ایجاد می سازد. این باعث درد شدید و ناگهانی و شوک مانند در صورت می شود.

علت درد گیچگاه سمت چپ(علت های دیگر)

درد در سمت چپ سر همچنین ممکن است ناشی از موارد زیر باشد :

  • تنگی کلاه ایمنی: استفاده از کلاه ایمنی و یا دیگر کلاه های محافظ که بیش از حد تنگ است، می تواند باعث ایجاد فشار روی یک یا هر دو طرف سر شده و موجب درد شود.
  • ضربه : ضربه سخت به سر می تواند به مغز آسیب برساند. سکته مغزی باعث ایجاد نشانه هایی مانند سردرد، سردرگمی، تهوع و استفراغ می شود.
  • آب مروارید : افزایش فشار داخل چشم می تواند به نابینایی منجر شود. علائم بالینی همراه با درد چشم و تاری دید، شامل سردرد شدید نیز می شود.
  • فشار خون بالا: به طور معمول، فشار خون بالا علائمی ایجاد نمی کند. اما در بعضی افراد سردرد می تواند نشانه ای از آن باشد.
  • سکته مغزی: لخته های خون می توانند رگ های خونی مغز را متوقف کنند، جریان خون را خنثی نموده و موجب سکته مغزی شوند. خونریزی داخل مغز می تواند منجر به سکته شود. سردرد ناگهانی و شدید یکی از نشانه های هشدار دهنده سکته مغزی است.
  • تومور مغزی: تومور می تواند موجب سردرد ناگهانی همراه با علائم دیگر مانند از دست دادن بینایی، مشکلات گفتاری، سردرگمی و تشنج را شود.
سردرد سمت چپ
سردرد سمت چپ

تشخیص سردرد

در صورتی که سردرد تازه دارید یا سردرد شما شدیدتر شده است وقتی برای دیدن پزشک تعیین کنید. پزشک ممکن است شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد.

پزشک یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. از شما در مورد سابقه ی پزشکی شما و نشانه ها و علائمتان در می پرسد.

پزشک ممکن است سوالاتی مانند سوالات زیر را از شما بپرسد:

  • سردرد چه وقتی شروع شد؟
  • درد شما چه احساسی چیست؟
  • چه علائم دیگری دارید؟
  • چقدر سردرد دارید؟
  • چه چیزی به نظر می رسد که محرک سردردتان باشد؟
  • به نظر خوتان چه چیزی موجب سردردتان می شود؟ چه چیزی آن را بدتر می کند؟
  • آیا سابقه خانوادگی سردرد وجود دارد؟

پزشک شما ممکن است به تنهایی قادر به تشخیص سردرد شما باشد. اما اگر در مورد علت سردرد شما مطمئن نباشد، لذا ممکن است یکی از این آزمایشات تصویربرداری را توصیه کنند:

سی تی اسکن از یک سری اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز شما استفاده می کند. این می تواند خونریزی در مغز شما و سایر اختلالات دیگر را تشخیص دهد.

MRI با استفاده از آهنرباهای قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق مغز و رگ های خونی آن استفاده می شود. این نوع تصویربرداری مغزی دقیق تر از سی تی اسکن است. این امر می تواند به تشخیص سکته مغزی، خونریزی در مغز، تومور، مشکلات ساختاری و عفونت کمک کند.

درمان خانگی سردرد سمت چپ

در زیر به برخی از کارهایی که می توانید برای تسکین سردرد انجام دهید اشاره می شود:

  • یک کومپرسور سرد یا گرم را روی سر یا گردن خود قرار دهید
  • حمام آب گرم بگیرید، نفس عمیق را تمرین کنی، به موسیقی آرامش بخش گوش کنید
  • چرت بزنید و بخوابید
  • چیزهایی که قند پایینی دارند بخورید
  • دارو های مسکن مانند آسپرین و ایبوپروفن مصرف کنید

مراکز درمانی

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

22 دیدگاه دربارهٔ «چرا شقیقه سمت چپ درد می گیرد؟»

  1. سلام.من بعضی وقتها درد شدید در شقیقه های سمت چپم بوجود می آید ک درد در گوش و دندان های سمت چپ و حتی به طرف گردن سرایت میکند. آیا مشکل جدی وجود دارد؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      چنانچه این حالت تکرار یا تشدید گردید توصیه می شود ارزیابی لازم توسط متخصص مغز و اعصاب صورت گیرد. در صورت تمایل با مرکز جایروس کلینیک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. همش میگین نیاز به ارزیابی و بالینی داره. حداقل اول یک نظر احتمالی بدین بعد بگین نیاز به……..

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      پاسخ دقیق، ارائه راهکار درمانی، تجویز دارویی و هر موردی در این خصوص بدون ارزیابی بالینی افراد امکان پذیر نمی باشد. حتی در صورت مراجعه به پزشک با وجود بررسی بالینی فرد توسط پزشک، گاهی برای پاسخ دقیق، نیاز به انجام آزمابشات و بررسی های بیشتری می باشد. در نتیحه انتظار پاسخ دقیق و درمان از طریق پیام به هیچ وجه امکان پذیر و صحیح نمی باشد. حنی ارائه پاسخ در جهت بیماری های احتمالی می تواند منجر به گمراهی فرد برای مراجعه به پزشک مربوطه و یا استفاده از راهکارهای درمانی اشتباه گردد و تشدید اختلال را به همراه داشته باشد.

  3. سلام خسته نباشید من احساس میکنم سمت راست سرم (بالای گوش) از اون ور دیگه بزرگتر هست آیا این طبیعی هست؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق نیاز به معاینه و ارزیابی شما می باشد.

  4. سلام اقای دکتر من دیشب که داشتم درس میخوندم یکم چمام درد گرفت و همه چی برام تار شد بعدز ده دقیقه خو شد و صبح فرداش وقتی بیدار شدم سمت چپ سرم خیلی درد میکرد و الان هم وقتی سرمو تکون میدم یا یکم که خم میشم دو طرف سرم درد میگیره مشکل چیه اقای دکتر؟؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.

  5. سلام من خانمی۵۰ ساله ام.ازهیچ دارویی استفاده نمیکنم.وهیچ مریضی ندارم.اما۲ روزه،سمت چپ،بالای سرم پرش های عضلانی مانندراحس میکنم.۱۰دقیقه طول میکشه قطع میشه بعد۱ ساعت دیگه شروع میشه؟علتش چی میتونه باشه؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد. جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      متاسفانه بدون بررسی طبی نمی توانیم نظر دقیقی در این خصوص ارائه دهیم.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  6. سلام من مدت ۱ ماه اسا که گوش سمت چپم هم تیر میکشد و هم صدای تاپ تاپ توش میشنوم و قسمت شقیقه و گوشم در سمت چپ تیر میکشد دلیلش چی نیتونه باشه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد. جهت بررسی این موضوع نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.

      1. ممنون از پاسخ گوییتون بهتر پیش چه متخصصی برم و علت های حدسی در مورد این علایم چی میتونه باشه

        1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

          دوست عزیز با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  7. سلام.‌ هر از چند گاهی شقیقه چپ و پشت چشم چپم درد میکند. گاهی به پیشانی هم سرایت میکند. ایا مشکل اساسی هست. ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی موجب بروز این حالت می شود مانند: استرس، تغذیه، کم خوابی و …
      جهت پاسخ دقیق در این خصوص نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. بدون بررسی طبی نمی توانیم نظری در این خصوص ارائه دهیم.

      1. درود ادمین طرف گیچگاه سرم سمت چپ درد می کنه ام ار ای هم دادم مغز بدون تزریق گزارش زده مغز سالم مشکلی نیست .اگر تومور بود بدون تزریق نشون داده میشدتو گزارش ام ار ای یا حتما نیاز به تزریق باید باشه

        1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

          سلام دوست گرامی
          ام آر آی با تزریق هم نتایج دقیقی ارائه می دهد. چنانچه طبق بررسی پزشک، موردی نیست جای نگرانی نمی باشد.

          1. درود ادمین من خواب شبم حدود 5 الی 6 ساعت هست . خواستم ببینم سردرد سمت چپم طرف گیجگاه میتونه به خاطره کمبود خواب باشه

          2. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

            سلام دوست گرامی
            چنانچه این میزان ساعت خواب، اختلالی در عملکرد روزانه تان ایجاد نمی کند نمی تواند منجر به سردرد گردد مگر اینکه این میزان منجر به کاهش سطح انرژی روزانه و مواردی مانند سردرد در شما گردد.
            جهت بررسی دقیق، توصیه می شود توسط متخصص اختلال خواب معاینه شوید.در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

          3. درود ادمین این چه سردردی طرف گیجگاه چپم هست که دوش میگیرم با اب گرم میام بیرون دردش خیلی کم میشه

          4. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

            سلام دوست گرامی
            علل متعددی میتواند موچب بروز این حالت گردد. جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. متاسفانه بدون ارزیابی بالینی نمی نوان پاسخ دفیفی ارائه کرد.
            در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *