“نه ” گفتن به دیگران یا خود؟کدام یک؟

در این مقاله اهمیت “نه ” گفتن به درخواستهای نابجای دیگران و چند روش برای افرادی که در قبول نکردن درخواستهای نابجای دیگران مشکل دارند، توسط خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر توصیف شده است.چه بسیار مواردی پیش آمده که فرد عنوان میکند که ” دیگران از او سوء استفاده میکنند”.البته اینجا منظور از سوء استفاده به معنای abuse جنسی شدن توسط دیگران نیست. این مسئله از دیدگاه روانکاوی و روانشناسی در فرد بررسی شده و چند علت که میتواند در این افراد شایع باشد بیان شده است و اصلا به این معنا نیست که هر فردی که در “نه” گفتن به درخواستهای نابجای دیگران مشکل دارد، شامل این گونه موارد است و شامل خودشیفتگی و خودخواهی نمیباشد.

ده نکته در مورد اهمیت "نه " گفتن
ده نکته در مورد اهمیت “نه ” گفتن
ده نکته در مورد اهمیت "نه " گفتن
ده نکته در مورد اهمیت “نه ” گفتن

 

 

 

 

 

             کدوم یکی؟؟؟؟

نه به خود یا دیگران؟؟؟
  نه به خود یا دیگران؟؟؟

1-حس گناه

در مواردی که فرد بتواند به جا و در زمان مناسب “نه ” بگوید ،دروغ گویی و بهانه تراشی کاهش یافته و رفتارهای passive-aggressive نیز کنترل میشود.بسیاری از موارد فرد علت نه گفتن را احساس گناه از ناراحت کردن دیگران و یا حس ترحم به طرف مقابل بیان میکند که البته در زوجین نیز شایع میباشد که نهایتا میتواند به خشم از همسر و پرخاشگری غیرمستقیم منجر شود.

2-حس خشم

وقتی که حس گناه و یا عذاب وجدان از درخواست نابجای دیگران دارید ولی نمیتوانید به صورت واضح خواسته را رد کنید به این جمله فکر کنید :

“وقتی که به دیگران بله میگویید به این فکر کنید به خود و درخواستهای خودتان نه میگوئید”

3- خط قرمز

تعیین خط قرمز در زندگی برای درخواستهای خود و دیگران باعث میشود تا خشم ناشی از اینکه چرا فرد از شما درخواست نابجا کرده، کاهش یابد و قابل کنترل شود و یعنی بجای کنترل کردن درخواستهای دیگران، کنترل افکار و احساسات خود را تمرین کنیم.

ده نکته در مورد اهمیت "نه " گفتن
ده نکته در مورد اهمیت “نه ” گفتن

4-تعادل

گاهی نه گفتن به افرادی مثل والدین، خانواده و همسر مشکل زا میشود.چه بسیار مواردی که افراد نزدیک به شخصی به روانپزشک و روانشناس مراجعه کرده و جملاتی مشابه موارد زیر را بیان میکنند:

“اگر من را دوست داشت، باید قبول میکرد”

“من انتظار نه شنیدن از فرزند یا همسرم را ندارم”

ده نکته در مورد اهمیت "نه " گفتن
ده نکته در مورد اهمیت “نه ” گفتن

در این موارد توصیه میشود که بسیار دوستانه و محترمانه علت رد کردن درخواست خود را بیان کنید تا باعث سوء تفاهم و یا ایجاد حس نادیده گرفته شدن توسط شما به فرد مقابل رخ ندهد.

5-زبان بدن

گاهی اوقات نیاز به بیان کلامی نه نیست بلکه میتوانید با تقویت روشهای زبان بدن که نشانگر “نه” میباشد ، عمل کنید که بخصوص در مواردی که فردی درخواست غیراخلاقی و یا سوء استفاده کردن از دیگران با کمک شما دارد، این روش میتواند بسیار موثر باشد.

مورد کمک کننده دیگر در برخورد با افرادی که همیشه انتظار بله شنیدن از شما را دارند این است که با خودتان کنار بیایید که هیچ گونه بایدی برای انجام دستورات دیگران و به قیمت از دست رفتن عزت نفس خود ندارید.

6-دیگران

در مواردی که درخواست منفی دادن به دیگران برایتان مشکل است به یاد موقعیتهایی بیفتید که توانسته اید به درخواستهای نابجای افراد نه بگویید و فواید و مضرات بله یا نه گفتن را بررسی کنید به این صورت که با بیان بله یا نه چقدر حسهای مثبت و یا منفی در شما ایجاد میشود.

7-طرد شدن

بعضی از موارد ترس از اینکه در صورت نه گفتن ، دیگران از ما دور شده و دیگر فردی ما را دوست نخواهد داشت،درخواستهای نابجای دیگران را اجابت میکنیم اما اتفاقی که بعد از مدتی میفتد این است که فرد دیگر از اینکه با افراد مواجهه شود ، واهمه میگیرد چون ترس از طرد شدن و تنها تر شدن او را آزار میدهد که در نهایت میتواند به حس خشم و تنفر از دیگران منجر شود.

 

ترس از طرد شدن
ترس از طرد   شدن

8-رضایتمندی

چه بسیار مواردی برای افراد در زندگی پیش آمده که بیان میکنند که کاش بجای بله گفتنی که از روی اجبار و یا کنترل داشتن روی دیگران بوده، در همان ابتدا و با نهایت ادب و احترام “نه” میگفتند. این مسئله بخصوص در زوجین متبلور است که یکی از زوجین به درخواست همسرش “بله” میگوید اما در حقیقت بخاطر ترس از خشم و یا ناراحتی همسر این کار را کرده است که در نهایت میتواند نتیجه معکوس داشته باشد.

9- خودسرزنش کردن

در مواردی که در شرایطی قرار میگیریم که با بله گفتن به درخواست دیگران، به خود و یا بقیه آسیب میزنیم به این نکته توجه کنیم که:

” امکان بله گفتن به صورت همیشگی به تمام درخواستهای خود و دیگران وجود ندارد”.

ده نکته در مورد اهمیت "نه " گفتن
ده نکته در مورد اهمیت “نه ” گفتن

البته این مورد شامل رفتارهای انتقام جویانه یا مقابله جویانه که در افراد با خصوصیات اختلال شخصیت ضد اجتماعی و یا افراد با شخصیت نارسیست (خودشیفته) میتواند شایع باشد، نیست و دراینجا منظور در افراد بدون اختلالات شخصیت میباشد.

 

 

 

10-راه دیگر

در مواردی که امکان اجابت درخواستهای نابجای دیگران را ندارید و یا اینکه در آن زمان و یا مکان امکان بله گفتن به درخواست کمک و یا انجام درخواست را ندارید، میتوانید با ملایمت به فرد شرایط کنونی خود را توضیح داده و از او درمورد انجام کاری که در توان شماست و موجب آسیب به شما نمیشود سوال نمایید.

فهرست منابع:

1-[button color=”red” size=”small” link=”https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-friendship-doctor/201102/7-tips-saying-no” target=”blank” ]How to say[/button]

2-[button color=”orange” size=”small” link=”https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-friendship-doctor/201102/7-tips-saying-no” target=”blank” ]Effective Yes or No[/button]

3-[button color=”blue” size=”small” link=”https://www.lifehack.org/articles/communication/problems-saying-11-ready-tips-say-others.html” target=”blank” ]Life style[/button]

دکتر ندا فرزانه
دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

عضو انجمن روانپزشکان ایران

عضو انجمن رواندرمانی ایران

عضو انجمن علمی اختلال ملال جنسی ایران


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *