موسیقی درمانی چگونه بر مغز شما اثر می‌گذارد ؟

موسیقی درمانی
موسیقی درمانی

امروزه بیش از 5000 موسیقی درمانگر در آمریکا وجود دارند و سؤالی مشترک در این خصوص وجود دارد :

موسیقی درمانی چیست ؟

بنا بر انجمن موزیک درمانی آمریکا ،موسیقی درمانی در‌واقع به کار گیری پزشکی و دلیل محوری از تداخلات موسیقیایی است که میتواند به فرد کمک کند تا در طی یک رابطه درمانی با یک متخصص در این زمینه به اهداف شخصی خود دست یابد .
در ساده‌ترین حالت ما از موسیقی برای بهبود کیفیت زندگی‌مان استفاده میکنیم .موسیقی قادر است تا به رفع مشکلات شناختی ،اجتماعی ،فیزیکی ،روحی و تکاملی کمک نماید و موسیقی درمانگران هم به خوبی در این زمینه آموزش دیده اند .
ولی نکته جالبتری که در باره موسیقی وجود دارد نحوه اثر بخشی آن بر بیماری‌های مختلف است .در واقع اگر از موسیقی به روشی صحیح بهره برداری شود ،خاصیت درمانی آن مشخص می‌شود .موسیقی فقط شاد یا آرامش بخش نیست بلکه تأثیری اعجاب انگیر بر مغز و بدن ما دارد .

در این پست به دلایلی می‌پردازیم که موسیقی با اثر بخشی بر مغز میتواند خاصیتی درمانی داشته باشد :

1.موسیقی و عمل‌کرد مرکزی در مغز

مغز ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که میتواند پاسخگوی موسیقی باشد و آن را پردازش نماید .محققان نشان میدهند که کودکان یک روزه میتوانند به راحتی ریتم های متفاوتی از موسیقی را درک نمایند .مادران نیز در فرهنگ‌ها و زمانهای مختلف از لالایی و و صداهای ریتمیک برای آرام کردن فرزند خود استفاده میکردند .در واقع پاسخ‌گویی و یا یادگیری موسیقی به نسبت زبان در مغز ما الویت دارد و دلیل آن هم مشخص نیست و این در حالی است که موسیقی برای بقای ما مناسب نیست .

2.بدن ما با موسیقی فعال تر می‌شود

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که وقتی در خیابان قدم می‌زنید و یک موسیقی را در ذهن خود تکرار میکنید ،نحوه قدم برداشتن شما هم عوض می‌شود و مطابق با ریتم موزیک گام بر می‌دارید .به این کار تفریح می‌گویند .در واقع سیستم حرکتی ما با موسیقی فعال تر شده و نوعی تفریح را تجربه میکند .زمانی که یک ورودی موسیقیایی از طریق اعصاب شنوایی به سیستم عصبی ما میرسد ،بیشترین بخش آن به مغز می‌رود تا پردازش شود .ولی بخشی از آن هم مستقیماً به سمت اعصاب حرکتی در ستون فقرات می‌رود .بنابراین عضلات ما همانند موسیقی عمل میکنند بدون آنکه ما بخواهیم و یا برای انجام آن فکر کنیم .این فرایند باعث می‌شود تا ما بتوانیم با موسیقی برقصیم و یا پاهای خود را با ریتم تکان دهیم و یا موارد مشابه .با استفاده از همین فرایند ،موسیقی درمانگران به فرد مبتلا به سکته مغزی کمک میکنند تا دوباره نحوه قدم زدن و بهبود قوا و استقامت را بیاموزد .

3.موسیقی پاسخ‌های فیزیولوژیکی را بوجود می آورد

ممکن است بدن شما در برابر موسیقی چنین واکنش‌هایی نشان دهد ،افزایش ضربان قلب ،سریع شدن تنفس و یا لرزش در پایین ستون فقرات .موسیقی درمانگران حرفه‌ای از این حالت برای تحریک فردی در کما و یا آرام سازی استفاده میکنند .

4.کودکان واکنش مثبتی به موزیک نشان میدهند

تمام والدین می‌دانند که رقص و آواز و یا واکنش یک کودک به موسیقی حتی در سنین خیلی پایین طبیعی است .کودکان با موسیقی ،هنر و بازی می اموزند .بنابراین به کار گیری این وسایل در طی موسیقی درمان برای کودکان لازم و ضروری است .
5.موسیقی عواطف ما را دگرگون میکند

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که در حین گوش دادن به یک موسیقی لبخند می‌زنید و یا ناراحت می‌شوید ؟ممکن است ریتم موسیقی چنین تأثیری بر شما داشته باشد و یا خاطره ای مرتبط با آن عواطف شما را تغییر دهد .افراد زیادی از این ویژگی موسیقی برای درمان استفاده میکنند .در واقع توانایی موسیقی در دسترسی به عواطف ما برای موسیقی درمانگران بسیار ارزشمند و مفید است .

[divider]

لینک منبع 

نگارنده :فرحناز آل احمد 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *