با افسردگی خود مبارزه کنید!

افسردگی
افسردگی

افسردگی فقط به معنای گذراندن یک ما یا یک هفته ی بد نیست. افسردگی ضعیف شدن شرایطی است که بر اثر آن فرد از عملکردهای روزانه لذت نمی برد. اگر حس انزوا، تنهایی، بی ارزش بودن دارید و تصور می کنید اوضاع بهتر نمی شود، به افسردگی دچار شده اید. اگر می خواهید به افسردگی خود غلبه کنید و از زندگی خود لذت ببرید، اقدامات زیر را انجام دهید:

افسردگی خود را بشناسید.

  1. با پزشک مشورت کنید. تنها پس از معاینه شدن توسط روانپزشک یا روانشناس افسردگی در شما تشخیص داده می شود. بسیاری از بیماری ها و داروها ممکن است منجر به بروز افسردگی شوند. بنابراین پزشک آزمایش های مختلفی را انجام می دهد تا علت بروز علائم را شناسایی کند.
  2. تشخیص بدهید که از افسردگی رنچ می برید. برای اینکه به افسردگی خود غلبه کنید، لازم است ابتدا ثابت کنید که آیا احساسات بروز کرده علائم افسردگی هستند یا خیر. گرچه افسردگی در افراد مختلف یکسان نیست، اما برخی علائم هستند که نشانه های اصلی این بیماری محسوب می شوند. در صورت مشاهده علائم زیر احتمالا دچار افسردگی شده اید:
  • بدون دلیل احساس بی ارزشی، ناامیدی یا گناه می کنید.
  • در مورد اکثر جنبه های زندگی خود احساس ناامیدی می کنید و نمی توانید بهبود چیزی را تصور کنید.
  • سطح انرژی شما کاهش پیدا می کند و بدون دلیل خسته می شوید.
  • شب ها احساس بیقراری می کنید و دچار اختلال در خواب می شوید و صبح زود بیدار می شوید.
  • کمتر احساس لذت و شادی می کنید و فعالیت هایی که قبلا برایتان لذت بخش بودند، دیگر برایتان جالب نیستند.
  • عادت های خوابتان تغییر چشمگیری می کند، به عنوان مثال دچار بی خوابی می شوید، صبح های خیلی زود بیدار می شوید و یا بیش از اندازه می خوابید.
  • اشتهای خود را از دست می دهید یا بیش از حد غذا می خورید.
  • تنهایی را به بودن در جمع ترجیح می دهید.
  • تحریک پذیر می شوید.
  • به خودکشی فکر می کنید. اگر به فکر خودکشی هستید، لازم است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  1. علل بروز افسردگی را بشناسید. گرچه پزشک ها یک دلیل خاص برای بروز افسردگی ارائه نمی دهند، اما معتقدند برخی عوامل ژنتیکی ، بیولوژیکی، روانی و محیطی بر روی بروز این بیماری تاثیر می گذارند. پزشک می تواند هر یک از عوامل زیر را به عنوان دلیل افسردگی تشخیص دهد:
  • اعتیاد به مواد مخدر یا الکل. اعتیاد به الکل یا مواد مخدر می تواند یکی از علل بروز افسردگی باشد. پزشک این مسئله را تشخیص داده و گام های بعدی را برای بهبود برایتان بیان خواهد کرد.
  • علل ژنتیکی. اگر دیگر اعضای خانواده تان به افسردگی مبتلا هستند، شما نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستید. گاهی ممکن است فردی به افسردگی مبتلا باشد، بدون اینکه تشخیص داده شود.
  • عدم تعادل هورمونی. اگر دچار مشکل تیروئید هستید یا عدم تعادل هورمونی شده اید، ممکن است به افسردگی دچار شوید.
  • بیماری دیگر. گاهی یک بیماری دیگر باعث بروز افسردگی یا تشدید این بیماری می شود. به عنوان مثال اختلال اضطراب یا حتی اختلال روان پریشی، مانند اسکیزوفرنی.
  • عوارض جانبی دارو. اگر در حال مصرف داروی خاصی برای یک بیماری دیگر هستید، ممکن است یکی از عوارض این دارو افسردگی باشد.
  • یک اختلال فصلی. برخی افراد در نتیجه تغییر فصل دچار اختلالاتی می شوند که این اختلالات منجر به افسردگی می شود. به عنوان مثال علائم افسردگی فصلی ممکن است در طول زمستان طول بکشد.
  1. علت های موقعیتی را کشف کنید. قبل از انجام معاینات روانشناسی در مورد علل اصلی بروز افسردگی فکر کنید. بعضی موقعیت ها در زندگی وجود دارند که بر روی احساسات و روحیات شما تاثیر می گذارند و منجر به افسردگی می شوند. برخی از این موقعیت ها عبارتند از: از دست یکی از دوستان یا عزیزان، یک رابطه عاشقانه شکست خورده، شغل نامناسب، محیط نامناسب، مشکلات اقتصادی و زایمان.
  2. درک گزینه های درمانی. پزشک در مورد گزینه های درمانی صحبت خواهد کرد. متناسب با شدت بیماری، ممکن است نیاز به ترکیب دارو و روان درمانی. داروها به بهبود علائم کمک می کنند، اما در عین حال لازم است استراتژی هایی برای مقابله با افسردگی وجود داشته باشد.
  • داروهایی که برای درمان افسردگی موثر هستند عبارتند از مهار کننده های انتخابی سروتونین (SSRI)، سروتونین و مهار کننده باز جذب نوراپی نفرین، آنتی سایکوتیک های آتیپیک و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و مهار کننده های مونوآمین اکسیداز.
  • یکی از مهم ترین روش های درمانی برای افسردگی درمان رفتار شناختی است. در این روش درمانی افکار منفی شناسایی شده و تغییر داده می شوند.
  • دیگر روش های درمانی عبارتند از روش پذیرش و تعهد، رفتار درمانی دیالکتیکی، درمان روان پویشی و درمان بین فردی.
  1. نوشتن شرح حال. نوشتن به شما کمک می کند افسردگی و عواطف خود را بیان کنید و در طول روز به آنها فکر کنید. حداقل یک بار در روز این کار را انجام دهید و برای نوشته های خود یک هدف تعیین کنید. نوشتن باعث می شود به افکار و احساسات خود بیشتر فکر کنید، کمتر احساس تنهایی کنید و از مسائلی که باعث شادی یا ناراحتی شما می شود، بیشتر آگاه می شوید.

بهبود زندگی

  1. ارتباطات ناسالم و نامناسب را از زندگی خود حذف کنید. اگر اینگونه روابط باعث درد و ناراحتی شما می شوند، زمان آن رسیده که از بدتر شدن وضعیت خود پیشگیری کنید. اگر نمی توانید شخصی از اعضای خانواده خود را حذف کنید، می توانید زمان کمتری را با این فرد بگذرانید.
  2. برقراری روابط سالم. گرچه با بروز افسردگی تمایل دارید تنها بمانید و از دیگران دور باشید، اما بهتر است زمانی را به برقراری ارتباط با دیگران اختصاص دهید و زمانی را با دیگران سپری کنید.
  3. برنامه روزانه خود را با فعالیت های مورد علاقه خود پر کنید. روز خود را طوری برنامه ریزی کنید که وقت آزاد کمتری داشته باشید. فعالیت های مختلف انجام دهید و به روزهای بعدی خود فکر کنید. می توانید در ابتدای هفته برای هر روز خود برنامه ریزی کنید. هدفی را برای خود مشخص کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. در ادامه به فعالیت هایی اشاره می کنیم که می توانید روی آنها تمرکز کنید:
  • دوستی های مثبت و حمایتی
  • ورزش کردن
  • سرگرمی ها و علائق
  • زمانی را به انجام فعالیت هایی انجام دهید که باعث خنده و شادی شما می شود.
  • فعالیت هایی را در محیط بیرون انجام دهید. تمام وقت خود را در داخل خانه سپری نکنید.
  1. به دنبال فعالیت های جدید باشید. ممکن است کار حال حاضر خود را دوست نداشته باشید، اما ممکن است در موقعیتی باشید که نتوانید شغل خود را عوض کنید. با پیدا کردن یک شغل یا هدف جدید انگیزه خود را بالا ببرید.
  2. بخشنده باشید. بعد از افسردگی سعی کنید بخشندگی خود را به دیگران نشان دهید و به این ترتیب دامنه دوستان خود را بیشتر کنید. به دوستان نزدیک خود کمک کنید، در کتابخانه های عمومی عضو شوید و در برخی فعالیت های شهری داوطلب شوید.

عادت های سالم را در زندگی خود بیشتر کنید.

  1. عادت های خواب خود را بهبود بخشید. خواب خوب و کافی تاثیر چشمگیری بر روی سلامت روحی و جسمی می گذارد. هر شب در یک ساعت خاص به تخت خواب بروید و راس یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید، روز خود را خوب شروع کنید و به محض بیدار شدن یک لیوان آب بنوشید، کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید و از چرت زدن های بیشتر از نیم ساعت اجتناب کنید.
  2. ورزش کنید. ورزش کردن به مدت روزانه 30 دقیقه تاثیر قابل توجهی بر سلامت جسمی و روحی شما خواهد داشت. ورزش کردن باعث بالا رفتن انرژی در طول روز شده و انگیزه شما را بالا می برد. یک برنامه ورزشی برای خود تعیین کرده و به آن پایبند بمانید. حتی 20 دقیقه پیاده روی در روز بسیار موثر خواهد بود.
  3. رژیم غذایی خود را بهبود بخشید. تغذیه سالم و انتخاب یک رژیم غذایی مناسب به بهبود افسردگی کمک می کند. حتی اگر اشتهای شما کم شده، لازم است سه وعده غذا در طول روز بخورید. لازم نیست سعی کنید وزن خود را کاهش دهید یا در مقابله با افسردگی کاملا آگاه باشید، بلکه خوردن غذاهای سالم تر باعث بهبود سلامت جسمی و روحی می شود.
  • وعده های غذایی خود را نادیده نگیرید.
  • میوه و سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  1. مثبت فکر کنید. مثبت فکر کردن به بالا رفتن امید کمک می کند و میزان ناامیدی را کاهش می دهد. با مثبت فکر کردن سعی کنید افکار منفی خود را شناسایی کرده و با آنها مقابله کنید.
  2. به ظاهر خود اهمیت دهید. غفلت از بهداشت فردی یکی از مهم ترین عوارض جانبی افسردگی است. زمانی را به زیبایی و بهداشت خود اختصاص دهید. با بهبود وضعیت ظاهری خود احساس بهتری خواهید داشت.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *