سکته مغزی و درمان عواقب احتمالی آن

سکته مغزی

سکته مغزی زمانی  رخ می دهد که خون به بخشی از مغز شما نمی رسد  و یا میزان آن  کاهش می یابد، و این گونه بافت های مغز را بدون اکسیژن و مواد مغذی باقی می گذارد . و در عرض چند دقیقه، سلول های مغزی شروع به مردن می کنند.

سکته مغزی یک مسئله ی اورژانسی است.و لازم است که فورا  درمان شود . اقدام اولیه  و فوری  ممکن است آسیب مغزی و عوارض احتمالی آن  را کاهش دهد.

سکته مغزی
سکته مغزی

خبر خوب این است که سکته را می توان درمان کرد و از آن پیشگیری کرد ، و امروزه افراد کمتری به این عارضه خطرناک مبتلا می شوند . در ادامه به برخی از علائم سکته مغزی و شیوه های نوین درمان آن می پردازیم.

علائم قبل از سکته مغزی

اگر فکر می کنید شما یا شخص دیگری ممکن است سکته کرده  باشد، مراقب این علائم و نشانه ها باشید . توجه داشته باشید که چه زمانی این علائم و نشانه ها شروع می شوند. مدت زمان آنها نیز می تواند گزینه های درمان شما را تحت تاثیر قرار دهد:

  • ممکن است در حین صحبت کردن و فهمیدن دچار مشکل شوید : ممکن است گیج شوید،و دچار اختلال در هنگام تکلم یا فهمیدن حرف های دیگر شوید
  • فلج یا بی حسی صورت، دست یا پا : شما ممکن است دچار بی حسی، ضعف یا فلج ناگهانی در صورت، دست یا پا شوید . این مشکل  اغلب فقط در یک طرف بدن شما اتفاق می افتد. سعی کنید هر دو دست خود را به طور همزمان بالای سر خود نگه دارید.  . اگر یک بازوها  شروع به افتادن  کند، ممکن است دچار سکته مغزی شده باشید. همچنین، وقتی  که سعی می کنید لبخند بزنید، یک طرف دهان شما ممکن است کج شود .
  • مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم : ممکن است به طور ناگهانی دچار تار شدن یا سیاهی رفتن یک چشم  یا هر دو شوید. دوبینی نیز دور از احتمال نیست
  • سردرد : سردرد شدید و ناگهانی که با استفراغ ،سرگیجه و کاهش هوشیاری همراه هست نیز ممکن است نشان دهنده این باشید که شما سکته کرده اید
  • به سختی راه رفتن : ممکن است دچار سرگیجه ناگهانی و عدم تعادل شوید

عوارض بعد از سکته مغزی

سکته می تواند گاهی اوقات معلولیت های مداوم یا دائمی ایجاد کند، و این مسئله به  این بستگی دارد که کدام قسمت مغز دچار کمبود خون رسانی شده است  . این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشند  :

سکته مغزی

  • فلج یا از دست دادن حرکت عضلانی. ممکن است در یک طرف بدن دچار شوید  یا کنترل عضلات خاصی مانند آنهایی که در یک طرف صروت  یا بازوی شما قرار دارند را از دست بدهید. فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند تا فعالیت هایی که توسط سکته مغزی دچار اختلال شده اند (مانند راه رفتن،غذا خوردن یا لباس پوشیدن ) را به حالت عادی برگردانید
  • به دشواری صحبت کردن یا بلعیدن : سکته مغزی ممکن است کنترل عضلات دهان و حلق را تحت تاثیر قرار دهد وموجب می شود که به سختی صحبت کنید و کلمات شما واضح نباشد یا دچار مشکل بلع شوید . همچنین ممکن است با زبان و تکلم مشکل داشته باشید، از جمله صحبت کردن یا درک گفتار، خواندن یا نوشتن. کار کردن  با یک پاتولوژیست ممکن است به شما کمک کند.
  • افت حافظه و یا مشکلات تفکر: بسیاری از افرادی که  دچار  سکته مغزی می شوند ، از دست دادن حافظه را نیز تجربه می کنند . دیگر افراد  ممکن است به سختی فکر کردن ، قضاوت، استدلال  و درک مفاهیم را تجربه کنند .
  • مشکلات عاطفی : افراد مبتلا به سکته مغزی ممکن است مشکلاتی در کنترل عواطف خود داشته باشند و یا افسرده شوند
  • درد : درد، بی حسی یا دیگر احساسات عجیب و غریب ممکن است در قسمت هایی از بدن که تحت تاثیر سکته مغزی قرار گرفته اند رخ دهد. به عنوان مثال، اگر سکته مغزی موجب از دست دادن احساس در بازوی چپ شما  شود، ممکن است در آن بازو احساس سوزش ناراحت کننده ای داشته باشید .

افراد ممکن است پس از سکته مغزی، به تغییرات دما، به ویژه سرماخوردگی حساس باشند. این عارضه به عنوان درد شدید سکته مغزی یا سندرم درد مرکزی شناخته می شود. این عارضه  معمولا چند هفته پس از سکته مغزی ایجاد می شود و ممکن است در طول زمان بهبود یابد. اما به دلیل آنکه درد به خاطر یک مشکل مغزی در  شما ایجاد شده است ، به جای آسیب فیزیکی ، درمان های کمی وجود دارد.

  • تغییر در رفتار و توانایی خود مراقبتی : افرادی که دچار سکته مغزی شده اند ممکن است کمتر  اجتماعی باشند و یا رفتارهای تکانشی تری داشته  باشند. ممکن است نیاز به  مراقبت روزانه داشته باشند.

همانند سایر آسیب های مغزی، موفقیت درمان این عوارض در افراد مختلف متفاوت است

درمان سکته مغزی

درمان اورژانسی  برای سکته مغزی بستگی به دارد  که آیا شما سکته مغزی ایسکمیک که نوعی انسداد وریدی است (شایع ترین نوع سکته ) این که در مغز خونریزی داشته اید

سکته مغزی ایسکمیک

برای درمان سکته مغزی ایسکمیک، پزشکان باید فورا جریان  خون را به مغز بازگردانند.

داروهای سکته مغزی

درمان اورژانسی  با دارو :  درمان با داروهای ضد انعقاد اگر که در ورید تزریق می شوند باید در عرض 4.5 ساعت شروع شود، – و هرچه زودتر این تزریق انجام شود ، بهتر است . درمان سریع نه تنها شانس زنده ماندن فرد  را بهبود می بخشد، بلکه می تواند عوارض سکته مغزی را نیز کاهش دهد.

  • تزریق داخل وریدی پلاسمینوژن بافتی (tPA): این تزریق بافت پلاسمینوژن بافت نوترکیب (tPA)، که همچنین به نام آلتپلاز شناخته می شود ، به عنوان درمان طلایی برای سکته ایسکمیک در نظر گرفته می شود. تزریق tPA معمولا از طریق وریدی  در بازو انجام می شود. این داروی لخته کننده  در عرض سه ساعت به شما داده می شود. در برخی موارد، tPA می تواند تا 4.5 ساعت پس از شروع علائم سکته مغزی انجام شود .

این دارو از  طریق رقیق کردن لخته های خونی که موجب سکته شده اند ، جریان خون را بازمیگرداند و ممکن است به افرادی که سکته مغزی کرده اند، کمک کند تا به طور کامل بهبود پیدا کنند . پزشک شما خطرات خاصی مانند خونریزی احتمالی در مغز را بررسی خواهد کرد تا تعیین کند که آیا tPA برای شما مناسب است یا نه.

 

بهترین متخصص مغز و اعصاب

جایروس کلینیک به طور اختصاصی در زمینه درمان عوارض سکته مغزی  فعالیت دارد و می توانید برای تماس با متخصصین مغز و اعصاب  اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز درمانی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «سکته مغزی و درمان عواقب احتمالی آن»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *