خطر خونریزی مغزی در زنان سیگاری

سیگار

مردان و زنانی که سیگار می کشند به شکل مشابهی با خطر سکته ی مغزی روبرو هستند، اما در بین افراد سیگاری زنان بیشتر در معرض نوع کشنده تر و کمتر شایع سکته ی مغزی قرار می گیرند.

محققان داده های بیش از 80 مطالعه از سال 1996 تا 2013 را بررسی کردند و متوجه شدند که کشیدن سیگار 50% خطر ابتلا به سکته ی مغزی ایسکمیک(ischemic) در هر دو گروه مرد و زن را افزایش می دهد.

سکته ی مغزی ایسکمیک شایع ترین نوع سکته است که یک لخته جریان خون به مغز را می بندد.

اما با توجه به یافته هایی که در مجله ی سکته منتشر شده است، زنان 17 درصد بیشتر از مردان احتمال دارد از ابتلا به سکته ی مغزی هموراژیک (hemorrhagic)رنج ببرند. همچنین یافته ها شواهدی ارائه می دهند که با ترک سیگار خطر ابتلا به سکته به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

نویسندگان این مطالعه می گویند، تاثیر هورمونها و نیکوتین بر چربی خون می تواند توضیح این افزایش ابتلا به سکته ی هموراژیک در بین زنان باشد، آنها اشاره کردند، زنانی که سیگار می کشند، افزایش بیشتری ازکلسترول و تری گلیسرید در چربی خون دارند.

اگرچه محققان توانستند با این مطالعه بین سیگار کشیدن زنان و خطر ابتلا به سکته مغزی هموراژیک رابطه ای پیدا کنند، اما رابطه ی علت و معلولی آن ثابت نشده است.

۳ عامل ریسک ظهور سکته مغزی در خانمها را بشناسید.

با عنایت به این‌که سکته قابل جلوگیری است آگاهی از نشانه‌های و شرایط پرخطر می‌تواند به پیشگیری از ظهور آن یاری رساند.

عوامل خطر سکته مغزی در زنان بر طبق گزارشات کانون قلب آمریکا از هر ۵ زن، ۱ نفر از نشانه‌های هشداردهنده سکته آگاهی ندارد این در شرایطی است که نرخ مرگ و میر خانم‌ها بر اثر سکته دوبرابر نرخ مرگ‌و‌میر بر اثر سرطان سینه است. با عنایت به این‌که سکته قابل جلوگیری است آگاهی از نشانه‌های و شرایط پرخطر می‌تواند به پیشگیری از ظهور آن یاری رساند.

پری‌اکلامپسی
برخی خانم‌ها پس از هفته بیستم بارداری گرفتار پری‌اکلامپسی – افزایش فشار خون به همراه افزایش میزان پروتئین در ادرار- می‌شوند، این وضعیت میتواند ریسک سکته را بالا ببرد.

مادرانیکه پیش از حاملگی گرفتار فشار بالای خون هستند ۲۵ برابر بیشتر دچار پری‌اکلامپسی می‌شوند.

این اشخاص باید شرایط خود را به منظور پرهیز از خطر سکته با دکتر درمیان بگذارند.

توصیه میشود این مادران ۶ ماه تا یکسال پس از حاملگی فشار خون خود را از دید بازگشت به شرایط طبیعی چک کنند.

میگرن
بر طبق گزارشات The American Journal of Medicine سردردهای میگرنی که خانمها را سه تا ۴ برابر بیشتر از آقایان درگیر میکند، درصد بروز سکته مغزی ایسکمیک را ۲ برابر افزایش میدهد.

این نوع سکته مغزی، زمانی اتفاق میوفتد که یک لخته خون یا چربی، سبب انسداد رگ و قطع گردش خون در مغز شود.

پژوهشگران اعتقاد دارند میگرن با تضعیف کارکرد عروق خونی، خطر این نوع سکته را افزایش میدهد.

پرداختن به ورزش، مصرف خوراکی‌های سالم و سیگار نکشیدن خطر سکته را در افراد مبتلا به میگرن کاهش میدهد.

قرص‌های جلوگیری کننده از حاملگی
بررسی‌های متعدد نشان میدهد درصد مبتلا شدن به سکته مغزی در خانمهایی که از داروهای ضدبارداری خوردنی استفاده میکنند دوبرابر است.

(هورمون‌های موجود در این قرصها فشار خون و خطر لختگی خون را افزایش می‌دهند) هرچند این قرصها بندرت سبب سکته در افراد تندرست میشوند ولی خطر آن را در آنهایی که دارای دیگر خطر فاکتورها هستند بشدت بیشتر می‌کنند.


قسمت دوم

چنانچه این علائم را دارید، سکته مغزی در راه است.

بررسی‌ها نشان میدهد واقع شدن در معرض دود دخانیات دیگران، خطر سکته مغزی را حتی بین اشخاص غیرسیگاری تا ۳۰درصد افزایش میدهد.

اغلب اشخاصی که سکته مغزی کرده‌اند، عنوان میکنند که همه چیز در مدت چند دقیقه اتفاق افتاده و برای چند دقیقه نمی‌توانستند هیچ کاری به منظور بهترشدن خود انجام دهند.

جالب است که همین پیامد چند دقیقه‌ای که معضلات و مشکلات بسیاری را بهمراه دارد، عللی طولانی‌مدت و حتی به میزان طول زندگی دارد.

یعنی عوامل گوناگونی در طول زندگی دست به دست هم می‌دهند و روی هم انباشته می‌شوند تا سرانجام خود را بشکل چنین عارضه‌ای نمایان میکند.

شاید نتوانیم زمان سکته مغزی را پیش‌بینی کنیم ولی مسائل زیادی وجود دارد که با درنظر گرفتن‌شان می‌توانیم حدس بزنیم سکته مغزی انتظارمان را می‌کشد یا نه.

برای بیماری سختی مانند سکته مغزی این موضوع میتواند یک امیدواری بزرگ باشد، چراکه با در‌نظر گرفتن این عوامل و جست‌وجوی آن در خودمان می‌توانیم مراقبت بیشتری از خودمان داشته باشیم.

امکان دارد شما هم درمعرض خطر باشید، پس تا دیر نشده دست به کار شوید و یکی‌یکی عوامل ایجاد خطر را از زندگی خود حذف یا دست کم تاثیرشان را کمتر کنید..

ما به شما می‌گوییم که چه چیزهایی را باید اهمیت بدهید.

سکته مغزی چیست؟
سکته مغزی را بیشتر به‌نام «حمله مغزی» هم می‌شناسند چون آنچه حقیقتأ رخ میدهد شبیه چیزیست که طی حمله و سکته قلبی اتفاق میوفتد.

در رایج‌ترین اشکال سکته مغزی، وقوع یک گرفتگی سبب مسدود شدن گردش خون در رگ‌هایی میشود که مأخذ تامین خون مغز هستند.

رسوبات چربی در دیواره عروق خونی بیشتر آغاز میکند به مسدود شدن، بعد لخته‌های خون در منطقه این رسوبات شکل گرفته و این انسداد را وخیم‌تر میکنند.

از طرفی لخته‌های خون میتواند در جای دیگری از تن شکل بگیرد و از مسیر گردش خون، خود را به مغز برساند، جایی که می‌تواند مسبب سکته مغزی شود.

چرا سکته می‌کنیم؟
تقریبا ۸۷‌درصد از سکته‌های مغزی، سکته مغزی ناشی از لخته‌های خون (سکته‌های مغزی ایسکمیک) هستند.

از طرفی آن‌ها وقتی رخ میدهند که عروق خونی گرفتار پاره شدن شده و در مغز خونریزی میکنند (سکته مغزی هموراژیک).

با آگاهی از عوامل شاخصی که امکان دارد شما را پیش روی سکته مغزی قرار بگذارد.، میتوانید از وقوع ناتوانی‌ها و معلولیت‌های بالقوه و حتی مرگ جلوگیری نمایید.

به چه چیزهایی توجه کنید؟
وقتیکه سکته مغزی رخ میدهد، سلول‌های مغزی آغاز به مردن میکنند، بنابراین شناسایی نشانه‌های سکته مغزی و تماس فوری با اورژانس لازم است.

زمان وظیفه مهمی در نجات بافت مغزی دارد.

درمان فوری می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی از صدمه ناشی از سکته مغزی اندک کند.

برای اینکه قادر باشید نشانه‌های سکته مغزی را تشخیص دهید، این چهار نشانه را درنظر داشته باشید:

صورت: از فرد بخواهید لبخند بزند. آیا یک طرف صورتش کج می‌شود؟
بازوها: از فرد بخواهید هر دو بازویش را افزایش دهد. آیا یکی از بازوها پایین می‌افتد؟
گفتار: از فرد بخواهید عبارت ساده‌ای را تکرار کند. آیا آوای صحبت کردن فرد عجیب و غریب شده است و لکنت دارد؟
زمان: چنانچه بروز این علائم را شاهد بودید، زمان زنگ زدن فوری به اورژانس فرا رسیده است.
بی‌حسی و کاستی صورت، بازو و پا علی الخصوص چنانچه یکطرفه باشد، گیجی، آشفتگی در درک و تکلم غیرمنتظره، اختلال یکطرفه یا دو طرفه غیرمنتظره در دید، اختلال غیرمنتظره در راه رفتن، سرگیجه، فقدان تعادل و هماهنگی حرکتی، سردردهای شدید و غیرمنتظره بدون دلیل مشخص همگی از‌جمله نشانه‌های سکته مغزی هستند که بایست به آن‌ها دقت کنید.

در ادامه به بعضی از شاخص‌ترین عوامل خطرزای سکته مغزی و راهکارهای واجب و ضروری به منظور بهترشدن شرایط و جلوگیری از آن می‌پردازیم.

سکته ویژه کهنسالان نیست!
باور غلطی که وجود دارد این است که سکته مغزی، بیماری پیرمردهاست، ولی حقیقت اینست که آمار وقوع آن بین خانم‌ها افزون‌تر از آقایان است.

در‌واقع بیشتر از ۶۰‌درصد مرگ‌های ناشی از سکته مغزی بین خانم‌ها رخ میدهد.

پیشینه خانوادگی‌تان را بررسی نمایید.
چنانچه مادر، پدر، خواهر یا برادرتان پیشینه سکته مغزی داشته باشند، ریسک ظهور این سکته در شما یک‌سوم بیشتر خواهد بود.

در بعضی موقعیت‌ها، این مخاطره به خاطر اختلالی ژنتیکی این بررسی‌ها می‌تواند به سکته مغزی بینجامد.

بیماری سلول‌های داسی‌شکل یک نمونه از این اختلالها است.

یک جهش ژنی که آنرا CADASIL می‌نامند (اتوزومال غالب سرخرگی مغزی با انفارکتوس و لولکو) هم اختلالی دیگر از این دست محسوب میشود.

یادتان باشد که قادر نیستید ژن‌های‌تان را دگرگون کنید، ولی می‌توانید سبک و شیوه زندگی خود را دگرگون کنید، بنابراین هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا عادات نامطلوب و مخرب مرتبط به روش زندگی‌تان را دگرگون کنید.

از یاد نبرید که قومیت شما نیز در پیدایش سکته مغزی نقش با اهمیتی ایفا مینماید.

ریسک ظهور سکته مغزی در نژاد‌های آمریکایی-‌آفریقایی نسبت به نژادهای آسیایی بیشتر بوده و دلیل این مسئله تاحدودی به این خاطر است که درصد وقوع خطرات قلبی-‌عروقی که مسبب سکته مغزی میشود بین اونها بیشتر است.

احتمال وقوع نخستین سکته مغزی بین نژادهای آفریقایی-‌آمریکایی تقریبا ۲ برابر نژاد‌های آسیایی است؛ از طرفی میزان مرگ و میر آن‌ها هم بیشتر به‌دلیل سکته مغزی خواهد بود.

دود به پیکرتان می‌رسانید؟
کشیدن سیگار به سلول‌هایی که سبب ترتیب و قرارگیری عروق خونی می‌شوند صدمه و آسیب وارد کرده، سرخرگ‌ها را ضخیم و نازک میکند و شرایط را برای شکل‌گیری لخته‌های خون میسر میکند.

از طرفی فشار خون را بیشتر کرده، کلسترول HDL (خوب) را کاسته و تری‌گلیسیرید را افزایش میدهد که همه و همه درصد بروز سکته مغزی را بالا میبرد.

تلاش کنید از مصرف انواع تنباکو امتناع کنید و در مواجه با دود آن هم قرار نگیرید.

بررسی‌ها نشان میدهد واقع شدن در معرض دود دخانیات دیگران، خطر سکته مغزی را حتی بین اشخاص غیرسیگاری تا ۳۰درصد افزایش میدهد.

چنانچه قادر نیستید سیگار را بخاطر خودتان ترک نمایید، لااقل این کار را بخاطر دیگران و کودکان اطراف‌تان انجام دهید.

البته به یاد داشته باشید که منحصرا سیگار نیست که به‌عنوان دود و تنباکو عنوان میشود، قلیان هم میتواند همین اثرات را ایجاد نماید یا حتی نامطلوب‌تر از سیگار به حساب آید.

تپل هستید؟
داشتن شاخص حجم بدن (BMI) ۲۵ یا افزون‌تر از آن، ریسک ظهور مشکلات قلبی-‌عروقی را افزایش میدهد.

این عوامل شامل: بالارفتن فشار خون، پایداری انسولین و تری‌گلیسیرید بالا.

یادتان باشد که حتی کاهش ۵کیلوگرم از وزن‌تان می‌تواند به شکل بارزی به کاهش عوامل خطرزای مرتبط به سکته مغزی مانند کاستن از فشار خون و ارتقای مقدار کلسترول منتهی شود.

خوردن میوه و سبزی‌ها بیشتر هم در برنامه کم کردن وزن، نقش کلیدی بازی میکند.

برنامه غذایی مدیترانه‌ای را هم از یاد نبرید.

این رژیم لبریز از آجیل، روغن‌زیتون و غلات کامل است که ریسک ظهور سکته مغزی را تقلیل میدهد.

تنبل هستید؟
داشتن سبک و شیوه زندگی ساکن و کم‌تحرک میتواند باعث بالارفتن ریسک سکته مغزی و بسیاری عوامل دیگر شود که مسبب آن هستند.

در حقیقت، اشخاصی که می‌گویند بطور معمول در طی هفته ورزش انجام نمی‌دهند -درواقع یک‌سوم جمعیت ۲۷۰۰۰نفری از اشخاص پژوهشی که در دانشگاه آلاباما در این مورد انجام شد- ریسک ظهور سکته مغزی در آن‌ها ۲۰درصد بیش‌تر است.

پسندیده‌تر است دست کم پنج روز در هفته تمرینات متعادلی مانند پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری انجام دهید.

چنانچه قادر نیستید برنامه ۳۰دقیقه ورزش هر روزه را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید، پسندیده‌تر است آن را به ۱۵۰ساعت ورزش در هفته دگرگون کنید.

فشار خون‌تان را مقدار گرفته‌اید؟
بالارفتن فشار خون می‌تواند تنها عامل خطرزای اساسی و مهم قابل مداوا در سکته مغزی باشد.

علتش آن است که فشار بسیار زیاد درون عروق خونی می‌تواند به جداره داخلی‌شان صدمه و آسیب وارد کند.

این مسئله سبب ضخیم و محکم شدن دیواره سرخرگ‌ها میشود که نهایتا به بروز انسدادهای مختلف و لخته شدن و سکته مغزی ایسکمیک منتهی میشود.

از طرفی بالارفتن فشار خون می‌تواند مسبب خون‌مردگی در دیواره سرخرگ‌ها شود که باعث پاره شدن و خونریزی میشود و از عوامل رایج سکته مغزی هوراژیک است.

یادتان باشد که بالارفتن فشار خون هیچ نشانه مشخصی ندارد، بنابراین مادامی که وضعیت تندرستی خود را بررسی نکنید، متوجه وجود آن نخواهید شد.

تلاش کنید سالی یک ‌بار هم که شده به دکتر رجوع کنید تا سلامت بدنتان را چک کند.

معیارهای مرتبط به روش زندگی مانند برنامه غذایی به همراه مصرف میزان فراوان میوه و سبزی‌ها و استفاده از نمک به میزان اندک هم سبب میشود فشار خون کاسته شود..

اگر گمان میکنید امورات بیشتری در این مورد ضروری است، مصرف داروها هم میتواند تاثیرگذار باشد.

یادتان باشد که در مورد داروها و نشانه‌های مرتبط به فشار خون با پزشک‌تان گفتگو کنید. چرا‌که او می‌تواند درباره پیامدهای جانبی بعضی از آن‌ها اطلاعات لازم به شما بدهد.

قلب‌تان تند می‌زند؟
این اختلال را به‌نام فیبریلاسیون دهلیزی یا AFib می‌شناسند که طی آن دو دریچه فوقانی قلب (دهلیزها) به جای آن که بطور کامل منقبض شوند، گرفتار لرزش و ارتعاش خواهند شد.

این مسئله سبب می‌شود گردش خون در دهلیزها گرفتار هم‌فشردگی شود، خطر لختگی خون افزایش بیابد و درنتیجه خون لخته‌شده به مغز رفته و به سکته مغزی بینجامد.

یادتان باشد که فقدان کنترل بالارفتن فشار خون یکی از علل عمده فیبریلاسیون دهلیزی است، بنابراین کاستن از فشار خون می‌تواند سبب کاهش خطر سکته مغزی ناشی از AFib شود.

داروهای تنگ‌کننده رگ‌ها یا داروهای ضدانعقاد خون هم میتواند خطرات ناشی از AFib را بکاهد.

یادتان باشد که تمام داروها دارای امتیازهای مثبت و منفی هستند، ولی پژوهش‌ها روشن می‌نماید که نمونه‌های جدید داروهای ضدانعقاد خون نسبت به دواهایی که در قدیم برای مشکلات خونی استفاده می‌شد امن‌تر و مطمئن‌تر هستند.

زیادی شیرین هستید؟
مبتلا شدن به قند خون به معنی بالا بودن قند موجود در خون است و بالا بودن قند موجود در خون، به عروق خونی در تمام بدن صدمه و آسیب وارد کرده و باعث ظهور مشکلات فراوانی ازجمله بالا رفتن خطر سکته مغزی خواهد شد.

در حقیقت ریسک ظهور سکته مغزی در مبتلایان به دیابت نسبت به افرادیکه این اختلال را ندارند ۵/۱برابر بیش‌تر است.

یادتان باشد که کنترل مقدار قند خون شامل ملاحظه اقدامات مشابهی برای کاهش ریسک سکته مغزی خواهد بود، اقداماتی مانند رژیم تغذیه‌ای سالم فعالیت و جنبش فیزیکی.

حتی مصرف دواهای ویژه دیابت هم که گفته میشود، می‌تواند سبب کاهش سکته مغزی شود هنوز به‌طور واضح و آشکار از نظر علمی مورد پذیرش قرار نگرفته است.

به تازگی طی پژوهشی پژوهشگران متوجه شدند آن گروه از افرادی که طی یک بازه زمانی ۱۰‌ساله، بیماری‌شان تحت‌نظارت بود، ضرورتا نسبت به اشخاصی که با جدیت پایین‌تر مقدار قند خون خود را کنترل کردند طول عمرشان بیشتر نبوده ولی مشکلات قلبی-‌عروقی پایین‌تر داشتند ازجمله سکته مغزی.

کلسترول به جان‌تان افتاده؟
کلسترول بالا –ماده‌ای چرب و موم‌مانند که در خون جریان دارد– میتواند در دیواره سرخرگ‌ها جمع شود تا رسوبات و پلاکت‌ها را شکل دهد.

این پلاکت‌ها سبب تنگ شدن عروق خونی شده و موانعی را ایجاد مینماید، ولی از طرفی می‌تواند خون لخته‌شده را به مغز بفرستد.

چنانچه از دیگر بیماری‌های قلبی‌-عروقی رنج نمی‌برید، تلاش کنید هر ۵ سال دست کم یک‌بار کلسترول خود را چک نمایید.

چنانچه میزان LDL یا HDL شما نامتعادل باشد، دکتر متخصص دواهایی مانند استاتین‌ها را برای کم شدن کلسترول و اندک شدن خطر سکته مغزی برای شما تجویز خواهد کرد.

آیا سکته درمانپذیر است؟
سکته مغزی براساس دلیل ایجاد به ۲ نوع خونریزی‌دهنده و انسدادی تقسیم میشود و درمان نیز برهمین پایه صورت میگیرد.

در نوع انسدادی‌، ‌اگر اندک‌تر از سه ساعت از آغاز نشانه‌های گذشته باشد، از داروی خاصی استفاده می‌شود که شانس التیام و بهبود و از میان رفتن علایم را افزایش می‌دهد و در موارد کمیابی هم محتمل است عوارضی به همراه داشته باشد.

تنها درمان دارویی سکته مغزی حاد به منظور حل کردن لخته در رگ مسدود، آمپولی به عنوان rtpa است.

مرحله زمانی برای اثر‌بخشی دارو، سه ساعت از زمان آغاز نشانه‌های و حداکثر ۵/۴ساعت است که از آن به عنوان زمان طلایی نام می‌برند.

در سکته مغزی بر‌اساس آن که زیان در کدام قسمت مغز رخ داده باشد و حجم سکته و رگ گرفتار چه میزان بزرگ یا کوچک باشد، میزان زیان متمایز است..

در زمینه همه سکته‌ها نمی‌توان فرمول واحدی ارائه کرد‌.

بعضی سکته‌ها با درماندگی دائمی ‌همراه است و برخی دیگر به شکل قابل‌توجهی بهبود میابد..

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *