رژیم غذایی مناسب برای سردردهای میگرنی

میگرن0

آیا به رژیم غذایی خود به عنوان راهی برای کنترل میگرن فکر می کنید؟

حقیقت این است که غذا و نوشیدنی ها تنها یکی از 7 عامل عمده آغاز کننده میگرن هستند. ما نمی توانیم آب و هوا را کنترل کنیم، کنترل هورمون ها کار دشواری است اما مطمئنا می توانیم غذای خود را تحت کنترل خود داشته باشیم. رژیم غذایی بدون گلوتن، قند، لبنیات، تیرامین و نیترات باعث بروز مشکلات روحی و اضطراب در شما شود که البته یکی از عوامل بروز میگرن نیز می باشند.

به کار گرفتن سه عامل زیر در رژیم غذایی از بروز حملات میگرنی جلوگیری کرده و به علاوه وزن شما را نیز سالم نگاه می دارد. محققان مطمئن نیستند که کدام عامل اول قرار می گیرد، اما به این نتیجه رسیده اند که افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به میگرن هستند. معمولا افرادی که دارای اضافه وزن هستند دو برابر دیگران به حملات میگرنی گاه به گاه دچار می شوند.

یکی از محققان در این زمینه می گوید: توضیحاتی در این زمینه وجود می توان ارائه داد، از جمله اینکه سیستم هایی که در زمان بروز میگرن در بدن فعال می شوند، به تنظیم مقدار خورد افراد نیز کمک می کنند. به علاوه افرادی که دچار میگرن های منظم می شوند، به خاطر درد فعالیت کمتری دارند یا از داروهایی مصرف می کنند که باعث افزایش وزن می شوند.

یکی از مهم ترین عاملان بروز میگرن MSG نامیده می شود که مخفف مونوسدیم گلوماتات یا monosodium glutamate می باشد. سبزیجات کنسرو شده، س.پ ها و گوشت های فرآوری شده معمولا حاوی مونوسدیم گلوسدیم گلوتامات هستند که به بهبود طعم و بو کمک می کند. از دیگر عاملان نیز گلوتامیک اسید و مونوپتاسیم گلوتامات می باشند که بهتر است بگوییم گلوتامات. توجه به نکات زیر در رژیم غذایی بسیار مهم است:

  1. مواد غذایی تازه خریداری کنید.

گوشت و غذاهای دریایی و محصولات تازه تهیه کنید. شما معمولا به دنبال غذاهایی هستید که با طعم دهنده ها و افزودنی های عجیب و غریب فرآوری شده باشند. اگر فکر می کنید محصولی که خریداری می کنید، مشکل میگرن شما را شدیدتر می کند، خیلی خوش شانس هستید زیرا شناخت اینگونه محصولات معمولا کار دشواری است. البته برنامه هایی در این زمینه وجود دارند که به بررسی و اسکن کالا پرداخته و در این زمینه به شما اطمینان خواهند داد.

اما خرید مواد خوراکی تازه عوامل بروز میگرن را حذف می کند. در صورت خرید این غذاها می توانید از ادویه ها و طعم دهنده های خانگی خودتان استفاده کنید و به این ترتیب می دانید در حال مصرف چه موادی هستید. به علاوه از مصرف مواد قندی و شیرین کننده های مصنوعی اجتناب کرده اید.

بیشتر به دنبال غذاهایی باشید که حاوی منیزیم و امگا3، دو عامل ضد میگرن، هستند. از جمله ماهی آزاد، ماهی قزل آلا، کلم، تخم مرغ، اسفناج، زنجبیل، کوینولا.

مراقب این غذاها باشید: غذاهای حاوی تیرامین، مانند پنیر مانده، ماهی دودی، میوه های خشک، غذاهای شور، آجیل، کلم ترش و برخی نوشیدنی ها از جمله مشروبات الکلی و آب جو. عجیب است که کشمش، آووکادو، گواکامولی و موز نیز – احتمالا پیاز و گوجه فرنگی- در این لیست قرار می گیرند. مصرف کافئین زیاد نیز مشکل ساز خواهد بود. در نهایت شکلات که البته یک محصول قابل بحث در این زمینه می باشد و هنوز تحقیقات و بررسی های زیادی لازم است.

میگرن1

چگونه می توانید عوامل بروز میگرن را در خود بشناسید؟ دو راه برای این کار وجود دارد. اول اینکه ماده غذایی مورد نظر را به مدت یک ماه از رژیم غذایی خود حذف کنید یا تمام غذاهای مشکوک را از رژیم خود حذف کرده و در یک زمان خاص مجددا اضافه کنید. به یاد داشته باشید که عوامل بروز میگرن برای ایجاد یک واکنش دو روز باید در سیستم بدن شما باشند، بنابراین لازم است زمان و چگونگی مصرف این مواد غذایی را با دقت دنبال کنید.

  1. مواد غذایی فریز شده را به مواد کنسرو شده ترجیح بدهید.

همیشه امکان استفاده از مواد غذایی تازه وجود ندارد. در این مواقع بهتر است از مواد فریز شده استفاده کنید. سه دلیل برای انتخاب مواد غذایی فریز شده وجود دارد: اول اینکه مواد غذایی کنسرو شده حاوی سطح بالاتری از BPA هستند که باعث بالا رفتن استروژن می شود. این عامل برای خانم هایی که دچار میگرن های هورمونی هستند، مناسب نیست. مسئله دوم این است که غذاهای کنسرو شده حاوی MSG هستند که پیش از این به عنوان یکی از مهم ترین عاملان شروع میگرن معرفی شدند. در نهایت اینکه مواد غذایی یخ زده معمولا به صورت تازه منجمد می شوند، بنابراین طعم تازه و مواد مغذی در آنها حفظ شده است.

میزان غذای خود یا فرد مبتلا به میگرن را در روز و هنگام بروز درد دوبرابر کنید. مصرف مواد غذایی مطلوب و شیرین در طول روز هنگامی که حالت تهوع دارید، ایده خوبی برای کاهش درد است.

به علاوه اگر تیرامین ها سردرد شما را تشدید می کنند، بنابراین بهتر است از مصرف مواد غذایی که بیشتر از سه روز در یخچال مانده اند، اجتناب کنید. هر روز که مواد غذایی در یخچال باقی می مانند، تیرامین بیشتری تولید می کنند.

  1. بهتر است غذای خانگی بخورید و کمتر به رستوران بروید.

اگر بیشتر در رستوران و بیرون از خانه غذا می خورید، بهتر است سری به آشپزخانه های آنها بزنید. مطمئنا از ترکیباتی که باعث خوش طعم شدن این مواد غذایی می شوند، تعجب خواهید کرد. همه ما آشپزهای قابلی نیستیم، با این حال بهتر است سعی در یادگیری پخت غذاهای مختلف کنیم تا بتوانیم بیشتر غذاهای خانگی مصرف کنیم.

خوردن غذاهای خانگی به صرفه جویی در هزینه و کم کردن وزن نیز کمک خواهد کرد. اگر تصور می کنید وقت کافی برای خرید و آشپزی ندارید، به یاد داشته باشید که سردرد میگرنی وقت بیشتری را از شما تلف خواهد کرد.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «رژیم غذایی مناسب برای سردردهای میگرنی»

  1. مهدی پورراهدار

    باسلام
    نکات مفیدی را نگاشتین من توانسته ام با خواندن مطالبتون واجرای آنها تا حدود زیادی از درد میگرنم پیشگیری نماییم بسیار بسیار متشکر از سایت بسیار خوبتان میباشم

  2. سلام من بیش از سی سال استکه میگرن دارم .جالب است بدانید که تنها مسکنی که میگرن م را کنترل می کند آمپول دیکلو فناک و پرومتازین است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *