درمان شناختی رفتاری چیست؟

کاهش اضطراب بدون دارو

رفتار درمانی شناختی (CBT)، با هدف اصلاح الگوهای فکری اشتباه در درمان اضطراب استفاده می شود. درمان شناختی کمک می کند تا مردم الگوهای فکری غلطی که در رابطه با ترس هایشان دارند را شناسایی و آن ها را تغییر دهند.

برای مثال فردی که از بودن در اجتماع هراس دارد به خاطر اینکه می ترسد که دیگران درباره اش چه نظری دارند و اینکه دایم مراقب رفتارهایش است که به عنوان یک احمق شناخته نشود، این خودش نمونه ای از یک تفکر منفی است که باعث می شود فرد کم کم از اجتماع فاصله بگیرد و … هدف درمان شناختی شکستن این زنجیره افکار منفی و واکنش صحیح به آن ها است.

درمانگران رفتاری می گویند در پاسخ به استرس سه جزء وجود دارد: احساس، رفتار و شناخت.

 احساس یعنی اینکه شما چطور فکر می کنید، که منظور همان واکنش های احساسی ما به موقعیت های خاص است.

رفتار اشاره به رفتارهای ما در موقعیت های استرس آمیز دارد مثل سفت کردن خود، تکان دادن پاها،پرخوری و …

شناخت اشاره به افکار شما زمانی که تحت استرس هستید دارد، مثل این ” من در امتحان ام خواهم افتاد”

اضطراب بدون دارو

تحقیقات نشان داده اند که درمان شناختی رفتاری برای اختلال هراس، اختلال اضطراب منتشر، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال فوبی خاص و ترس از اجتماع موثر است. درمان شناختی رفتاری را می توان هم در قالب گروه انجام داد و هم به صورت انفرادی.

درمانگر معمولا در جلسات ابتدایی افکار شما را ثبت و سطح اضطراب شما از این موقعیت ها را مورد سنجش قرار می دهد و در جلسات بعدی درباره این افکار بحث می کند، شما را به چالش می اندازد و سعی می کند افکار واقع بینانه تری را جایگزین افکار قبلی تان کند. و هم چنین به شما فنونی را برای غلبه بر اضطراب می آموزد.

در درمان شناختی 2 موضوع اهمیت ویژه ای دارد. اولی در معرض اضطراب قرار گرفتن است که می تواند به صورت “نقش بازی کردن” باشد که فرد دیگری باید موقعیت های ترسناک را برای فرد مضطرب توصیف کند. و یا تمرین ” مشق شب” که در آن افراد خودشان را در موقعیت های واقعی استرس زای زندگی قرار می دهند و سعی می کنند با آن روبرو شوند. و در هنگام قرار دادن خود در این موقعیت ها باید سعی کنند که افکار منفی را با افکار اصلاحی که آموخته اند جایگزین کنند.

موضوع دوم که در این درمان اهمیت ویژه دارد، آموزش مهارت های عملی برای کمک به احساس کنترل بیشتر در شرایط دشوار زندگی است. برای کسانی که به شدت احساس اضطراب می کنند آموزش مدیرت استرس بسیار اهمیت دارد و این فنون کمک می کند تا بر اضطراب خود غلبه کنند.

درمان شناختی رفتاری و بیوفیدبک هم اکنون در کلینیک آلومینا برای اختلالات اضطرابی انجام می شود.

[divider]

فاطمه امیری فاطمه امیری – روانشناس بالینی و نوروتراپیست


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *