درمان افسردگی با جراحی مغز

جراحی مغز

آیا میتوان از جراحی برای درمان افسردگی و دیگر بیماری های مرتبط استفاده نمود ؟ اگر هیچ یک از راههای درمانی افسردگی موثر نباشند ,میتوان گزینه جراحی را مطرح نمود یا خیر ؟

تعدای باور دارند که درمان افسردگی با جراحی مغز یک رویا است و ممکن نیست .

ابتدا باید مطمئن شویم که بیمار تمام راههای درمانی افسردگی را امتحان کرده و جواب مناسبی نگرفته است سپس باید اعلام کنیم که جراحی مغز نمیتواند تمام بیماران مبتلا به افسردگی را درمان نماید و در نهایت تعدادی از روش های جراحی های  تایید شده وجود دارند که در این پست به انها میپردازیم :

وی ان اس (تحریک عصب واگ )

این روش برای درمان افسردگی موثر میباشد و  تایید هم شده است  .یک ضربان ساز در دیواره ی کمر قرار میگیرد که همانند ضربان ساز قلب میباشد و سیمی از زیر پوست به سمت چپ گردن و نزدیک به رگ کاروتید هدایت میشود و به اعصاب واگ متصل میشود .عصب واگ یک عصب بزرگ است که پیام ها را به سمت مغز میفرستد و به مناطقی از مغز متصل میشود که مسئول ایجاد افسردگی میباشند . هر 5دقیقه یکبار یک شوک الکتریکی کوچک از درون ضربان ساز عبور میکند و به مغز میرسد .نمیتوان این روش را جزئی از جراحی مغز دانست ولی به طور کلی بر وضعیت و عملکرد مغز موثر میباشد .از این رویکرد برای درمان صرع هم استفاده میشود

دی بی اس (تحریک عمیق مغز )

به تازگی تحقیقاتی در خصوص نحوه تاثیر این روش بر درمان افسردگی صورت گرفته است .همانند روش قبل ضربان ساز نصب میشود ولی دو سیم به زیر پوست وارد میشوند و از انجا به پشت گردن و  بالای پوست سر میروند .همچنین دو سیم کوچکتر و یا میکروالکترود در مناطقی از مغز که مسئول افسردگی هستند نصب میشود و همانند روش قبلی پیامها به مغز فرستاده میشوند ودی بی اس جزئی از روش های جراحی مغز به شمار می اید و میتواند انواع خاصی از لرزش دست و بازو را هم درمان نماید .

سی اس تی (تحریک قشری مغز )

ابن روش به نسبت روش های یاد شده جدید تر بوده و چندان مورد بررسی قرار نگرفته است . در این روش هم به مانند حالتهای قلب از ضربان ساز استفاده میشود با این تفاوت که باید با استفاده از جراحی  بخشی از  لب قدامی مغز باز شود و یک الکترود کوچک در این قسمت گذاشته میشود . پالس های الکتریکی به این الکترود فرستاده میشوند و باعث بهبود عملکرد مغز میشوند و در نهایت به درمان افسردگی کمک میکنند .

انتخاب بیماران باید با دقت کافی صورت گیرد و البته هنوز به تحقیقات زیادی در این زمینه نیاز است زیرا نمیتوان با قرار دادن یک الکترود در مغز بیماران همه انها را درمان نمود .

[divider]

نگارنده :فرحناز ال احمد 

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان الومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «درمان افسردگی با جراحی مغز»

  1. سلام
    توی ایران عمل جراحی مغز و برداشتن قسمتی از مغز که برای درمان افسردگی،فوبیای اجتماعی و اضطراب شدید هست انجام میشود??
    تو اینترنت خوندم که تو خارج این کارو میکنن.
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    سپاسگذارم

    1. جدا؟ انجام میشه درمان فوبیا و اضطراب شدید؟ من که امیدوارم ، و از فوبیا رنج میبرم همین امر باعث افسردگی در من شده . دارو هم که موقت بوده و عود میکنه . انشالله که عمل جراحی جایگزین بشه برای درمان .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *