آیا میدانستید داشتن رابطه جنسی در طول خواب نوعی اختلال است ؟

 آیا میدانستید داشتن رابطه جنسی در طول خواب نوعی اختلال است ؟

 

آیا میدانستید داشتن رابطه جنسی در طول خواب نوعی اختلال است ؟ اکثر مردم با راه رفتن در خواب آشنا هستند، که در آن فردی در خواب عمیق بیدار می شود و شروع به راه رفتن در اطراف خانه می کند. یکی دیگر از شرایطی که در همان فاز چرخه خواب رخ می دهد، sexsomnia است، که  ،فرد  درخواب عمیق شروع به فعالیت جنسی با همسرش می کند . برخلاف خواب راه رفتن، sexsomnia تا حد زیادی ناشناخته مناده است .

این وضعیت اخیرا به دلیل مطالعه در بیمارستان تورنتو کانادا انجام شده است. نتایج حاصل از پرسشنامه های 832 نفر از بیماران نشان می دهد که 62 نفر یا 7.6 درصد از افراد مبتلا به سکسومنیا (11 درصد از مردان و 4 درصد زنان ) تجربه کرده اند.

محققان انتظار داشتند که درصد افراد مبتلا به سکسومنیا در جمعیت عمومی پایین تر باشد و این نتایج باعث شد تا آنها متوجه شوند که این وضعیت ممکن است بیشتر از گذشته باشد.

 

Sexsomnia چیست؟

Sexsomnia یک پاراسومنیای است که به تازگی  در DSM -5 یا راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی اضافه شده است که لیستی از شناخته شده ترین اختلالات روانی را فهرست می کند.

افرادی که نشانه های سکسومنیا را نشان می دهند اغلب رفتارهای جنسی را در طول خواب عمیق نشان می دهند. داشتن رابطه جنسی کامل  و لذت بردن از ین شرایط توصیف شده است.

اعتقاد بر این است که در طول خواب با امواج آهسته رخ می دهد، زمانی که بیشترین پاراسومنیا ها رخ می دهد. از آنجایی که در طول عمیق ترین مرحله خواب رخ می دهد، افراد مرتبط با sexsomnia اغلب از رفتارهای غیر معمول خود بی اطلاع هستند. این رفتارها اغلب توسط همسران آنها گزارش شده است .

تشخیص توسط متخصص بهداشت حرفه ای بر اساس علائم انجام می شود.

مانند دیگر پاراسومنی ها، خطر بالقوه سکسومنیا مربوط به آسیب های ناخواستهای  است که در طی حرکات خواب رخ می دهد.

 

علل سکسومنیا چیست؟

بسیاری از پاراسومنیا ها، از جمله sexsomnia (سکسومنیا) به خوبی درک می شوند. در نتیجه، کارشناسان دقیقا مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این اعمال می شود.

 

رامان Malhotra، MD، مدیر کل مرکز اختلالات خواب دانشگاه سنت لوئیس می گوید: “بسیاری از این نوع رفتارها در طی خواب ثانویه مانند سایر اختلالات خواب مانند از دست دادن خواب یا آپنه انسدادی خواب رخ میدهد “. بعضی از داروها می توانند این گونه رفتارها را ایجاد کنند. همچنین به نظر می رسد  ژنتیکی بودن پاراسومنیاهای خواب نان رم (NREM)  معمولا از طریق خانواده ها قابل انتقال است .

همچنین وی میگوید : به نظر میرسد سوء مصرف مواد مخدر و دیگر عوامل خطر دیگر برای سکسومنیا میتواند عامل ایجاد آن باشد.

بر طبق داده های بیمارستان تورنتو، مردان بیشتر احتمال دارد که رابطه جنسی خواب را نسبت به زنان تجربه کنند، هر چند هر دو جنس می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

 

چگونه میتوان  به  سکسومنیاها کمک کنیم؟

در حال حاضر هیچ داروهای مورد تأیید FDA برای درمان سکسومنیا ( sexsomnia ) وجود ندارد، اما پزشکان موفق به استفاده از برخی داروهای آرام بخش و داروهای ضد افسردگی شده اند که  برای درمان این بیماری تاحدی کاربرد دارد .

روزنبرگ می گوید: “اگر ما این داروها را امتحان کنیمباید طی چند ماه مراجع را تحت نظر قرار دهیم و روند درمان را مورد بررسی قرار دهیم”.

 

یکی دیگر از رویکردهای مهم در درمان سکسومنیا، ایجاد یک محیط امن برای افراد مبتلا به این بیماری است. این ممکن است شامل خواب در یک اتاق جداگانه، قفل کردن درها و یا حتی قرار دادن آلارم در درها باشد تا فردرا بیدار کند و آگاه شوند .

دکتر Malhotra می گوید: “مهم است که اقدامات ایمنی بلافاصله به منظور حفظ هر دو طرف بیمار و همسر انجام گردد.

در نهایت، اگر یک اختلال خواب اصلی یا سوء مصرف مواد مخدر و الکل موجب ایجاد سکسومنیا شود، مهم است که این شرایط را نیز درمان کنید.

Malhotra می گوید: “مطمئن شوید که بیماران به مقدار کافی  خوابیده اند یا از داروهای خاص استفاده نمی کنند و یا مشکلات دیگر خواب از جمله  سندرم پاهای بی قرار یا آپنه خواب دارند یا خیر ؟

 

منبع 

 

کلینیک فوق تخصصی خواب آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «آیا میدانستید داشتن رابطه جنسی در طول خواب نوعی اختلال است ؟»

  1. منم همین مشکل Sexsomnia رو دارم ، مسافرت که میرم کم تر میشه ، قراره برم سربازی خدا بخیر کنه ، با ۷ تا سنجاق که ب لباسو شلوارم وصل میکردم بیشتر اوقات تونستم جلوی این اتفاق رو بگیرم ولی کافی نبود ، لطفا اگه راهی هست بنویسید تو سایت . ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *