با این اصول لوس بودن کودک را کاهش دهید

کودک لوس

با این اصول لوس بودن کودک را کاهش دهید

 

وقتی می خواهید رفتار خاص کودکتان را متوقف کنید، حرفتان را گوش نمی دهد، جیغ می کشد،گریه می کند؟ وقتی به او می گویید اگر این رفتارش را ترک نکند او را تنها می گذارید و دیگر مادر او نخواهید بود، باز گریه می کند و لگد می زند و می گوید ازت متنفرم تو فقط باید مال من باشی؟
در حال حاضر کودکان در اجتماع و خانواده های کودک محور بزرگ می شوند، والدین بیشتر وقت خود را صرف کار می کنند و درکنار کودک خود نیستند،  وقتی خانه می آیند احساس گناه می کنند که کودک خود را در سنین پایین تنها گذاشته اند، بنابراین سعی می کنند با قبول خواسته های او احساس گناه خود را کاهش دهند.

نتیجه، اغلب این می شود که والدین با این رفتار خود شرایط را برای بار آمدن یک کودک لوس فراهم می کنند که در محیط خانه اگرچه محبوب است در اجتماع شخصیتی منفور می باشد که اغلب سبب شرمندگی والدین می شود.

تکنیک های اصلاح رفتار 

♦ اگر رفتاری از کودک سر می زند که میدانید درست نیست سعی کنید از همان ابتدا واکنش نشان دهید، اگر این رفتار ادامه پیدا کند خاموش کردن آن سخت تر خواهد بود.

 

♦ اگر در مقابل رفتار او تنبیه خاصی در نظر می گیرید، سعی کنید متناسب  با عمل و سن کودک باشد.

♦ الگوی مناسبی برای کودک خود باشید: مثلاً : وقتی با او بیرون هستید بگویید خیلی دوست دارم این کفش ها را داشته باشم، اما می دانی که پدر به کفش بیشتر نیاز دارد آخه کار او سخت است».کودک با این رفتارهای شما از خودگذشتگی، فداکاری، خودکنترلی و درک دیگران را یاد می گیرد.

 

♦ در برخی موارد به او حق انتخاب بدهید، برای او توضیح دهید که چه لباس هایی برای کجا مناسب است و می تواند چه چیز هایی همراه خود بیاورد. و اجازه بدهید خود او از بین مواردی که مناسب می بینید چیزی را انتخاب کند.

 

♦  بدانید که برخی مقرارت برای سلامتی او مهم است، مثلاً اینکه در اجتماع نباید بدون اجازه اتاق را ترک کند، در جاهای شلوغ نباید دست شما را رها کند،نباید به اموال دیگران آسیب بزند، در مورد چنین قوانینی به هیچ وجه به او حق انتخاب ندهید.

 

♦ در برابر قوانینی که وضع می کنید قاطع و استوار باشید، اگر خواسته ی کودک را بر آورده نکردید و شروع به جیغ و فریاد کرد به هیچ وجه در چنین شرایطی خواسته اش را بر آورده نکنید،اینکار سبب می شود کودک از این راه به عنوان ابزاری قدرتمند و موثر برای رسیدن به خواسته هایش استفاده کند.

 

♦ تشویق و ستایش کودک روش خوبی برای تقویت رفتار مناسب در کودک است، اما این ستایش باید متناسب با رفتار کودک باشد، توجه مداوم و ستایش بیش از حد سبب می شود، رفتار کودک وابسته به تشویق و توجه باشد.

 

♦ به او یاد دهید که هر کسی نمی تواند بلافاصله به خواسته و نیاز او جواب دهد، به تأخیر انداختن ارضاء فوری نیاز های او به تدریج به او یاد خواهد داد تا با احساس نا امیدی مقابله کند و بداند چند دقیقه صبر کردن برای شنیدن حرفهایش معقول است.( مثل زمانی که شما با تلفن حرف می زنید و او می خواهد چیزی به شما بگوید).

 

♦ زمانی که او خواسته هایش را با رفتار و گفتاری معقولانه مطرح می کند حتماً واکنش مناسب نشان دهید تا  به تریج یاد بگیرید که خواسته های  خود را نه با زبان بدن، بلکه  از طریق گفتار مطرح کند.

 

♦ هر دو والد سعی کنید رفتاری هماهنگ داشته باشید،اینکه یکی از شما قاطع باشد و دیگری انعطاف پذیر سبب می شود کودک گیج شود.هماهنگی رفتار هر دو والدین سبب می شود کودک به یکی از آنها برای بر آورده شدن نیاز خود فشار وارد کند.

 

♦ به هیچ وجه به او نگویید که« مادرش نخواهید بود و او را تنها خواهید گذاشت یا مامان علی می شوم که پسر خوبی است»، به جای اینکه حس حسادت و نا امنی را در کودک تقویت کنید، بعد از اینکه دست از داد و فریاد کشید، سعی کنید مشخص کنید به او توضیح دهید که چه رفتاری از او انتظار دارید.

 

♦ به یاد داشته باشید که شما عاشق فرزند خود هستید، اما این بدان معنا نیست که رفتارهای او را نادیده بگیرید،شما  باید رفتار او را اصلاح کنید، او را متکی به خود و با رفتار اجتماعی مناسب تربیت کنید و در کنار آن، او را در آغوش بگیرید و به او بگویید که خیلی دوستش دارید.

 

 

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • درمانگر تخصصی کودکان

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

5 دیدگاه دربارهٔ «با این اصول لوس بودن کودک را کاهش دهید»

  1. سلام، مطالبی که در مورد رفتار با کودک دارید بسیار مفید است، اگر ممکن است در مورد برخورد با فحاشی کودکان نیز مطلب بگذارید،بسیار ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *