اختلال دو قطبی و گامهایی برای مدیریت آن در محل کار

اختلال دو قطبی درمحل کار

اگر شما مبتلا به  اختلال دوقطبی هستید، با چالش های زیادی در زندگی خود مواجه هستید. تاثیرات اختلال دوقطبی در محل کار بسیار مخرب است. گام های بسیاری وجود دارد که می توانید روند کاری خود را بهبود بخشیده و روابط موفقی را شکل دهید.

چگونه اختلال دوقطبی عملکرد شغلی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

تعجب آور نیست که اختلال دوقطبی در محل کار برای شما یک چالش جدی محسوب شود. استرس و چالش های غیر قابل پیش بینی در محل کار می تواند عواقب زیادی داشته باشد. بنابراین مدیریت اختلال دو قطبی در محل کار – به ویژه در دوره های مانیا و افسردگی- به هیچ عنوان شاهکار کوچکی نیست. نتایج یک نظرسنجی نشان داد که تقریبا نه نفر از هر 10 نفر مبتلا به اختلال دوقطبی معتقدند که اختلال دو قطبی بر عملکردشان در محل کار تاثیر گذاشته است.  بیش از نیمی از آنها فکر می کردند که بایستی شغل خود را تغییر دهند.

 

اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی زمانی که درمان نشود می تواند تا حد زیادی روابط و عملکرد شغلی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، ترکیبی از دارو درمانی و رواندرمانی می تواند موثر واقع شود. از طریق  ارتباط منظم با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و شبکه حمایتی  می توانید یاد بگیرید چگونه علائم خود را مدیریت کرده و تعادل را در محل کار خود ایجاد نمایید.

آیا باید در مورد بیماری دوقطبی خود در محل کار صحبت کنید؟

مطرح کردن یا مطرح نکردن این موضوع می تواند بزرگترین سؤال در رابطه با اختلال دوقطبی باشد. این انتخاب شماست. هنوز هم در رابطه با بیماری های روانپزشکی دیدگاه چندان مثبتی وجود ندارد. به اشتراک گذاری اطلاعات پزشکی تان امری بسیار شخصی و خصوصی است، بنابراین ممکن است نخواهید زیاد در مورد آن صحبت کنید. در عمل هم نیازی نیست که اعلام کنید مبتلا به اختلال دو قطبی می باشید.  اما در شرایط خاص، ممکن است مفید باشد که با سرپرست خود در این رابطه صحبت کنید. مثلا زمانی که به علت بیماری چند قرار ملاقات را کنسل کرده اید بهتر است که با رئیس خود در این رابطه صحبت کنید.

قبل از بحث در مورد مشکلات احتمالی بهتر است در رابطه با اختلال دوقطبی به رئیستان اطلاعاتی بدهید. نامه ای از دکتر یا یک بروشور ممکن است مفید باشد.

 

اختلال دو قطبی

 

اختلال دوقطبی و برنامه کاری شما

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کارهای پروژه ای را انتخاب می کنند. از این جهت که زمان های بودن در محل کار را کاهش می دهد مفید خواهد بود. اگرچه با این روش انطباق برنامه کاری با تغییرات حالات خلقی راحت تر خواهد بود اما به نظر می رسد برنامه کاری ساختار یافته و منظم نیز اثرات مثبت بیشتری داشته باشد. ساعت های کار طولانی یا غیر منظم ثبات شما را بر هم می زند. بنابراین کارهای شیفتی و غیر قابل پیش بینی یا کارهایی که برنامه خواب و بیداری شما را بر هم می زند اصلا توصیه نمی شود چرا که ثبات خلقی شما را بر هم می زند. بنابراین به طور کلی داشتن یک برنامه منظم در رابطه با کار و دیگر جنبه های زندگی چون خواب، وعده های غذایی و ورزش بهترین سیاستی است که می توانید در پیش بگیرید.

 

اختلال دو قطبی

 

نکات دیگر برای مدیریت اختلال دوقطبی در محل کار

اگر اختلال دوقطبی دارید، مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا موفقیت در کار آسان تر شود. برای شروع، علائم خود افسردگی و مانیای خود را بشناسید.  به این ترتیب، می توانید آنها را بهتر مدیریت کنید. به چالش ها را به عنوان تجربیات یادگیری و فرصت هایی برای یادگیری نگاه کنید. برای دستاوردهای بزرگ و کوچک به خودتان اعتبار زیادی بدهید، مخصوصا زمانی که با موفقیت لحظات سخت را پشت سر می گذارید.

در اینجا چند راهنمایی دیگر وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت علائم اختلال دو قطبی در محل کار کمک کند:

مدیریت استرس

به یاد داشته باشید راهنمایی های زیر در خانه نیز تمرین کنید.

برای خودتان زمانهای استراحت منظمی را در نظر بگیرید پیش از آن که احساس نیاز کنید.  این امر به ویژه اگر سطح استرس شما افزایش می یابد بسیار حائز اهمیت است.

ورزش آرام،  تنفس عمیق را امتحان کنید.

پیاده روی کنید.

به موسیقی آرامش بخش گوش دهید.

با یک دوست تماس بگیرید.

برای مشاوره وقت ملاقات بگیرید.

 

 

سبک زندگی سالم داشته باشید.

علاوه بر مدیریت استرس، مهم است که روزانه ورزش کنید؛ به اندازه کافی بخوابید  و  مواد مغذیرا در وعده های غذایی خود دریافت کنید.  اگر استرس بر خواب شما تأثیر می گذارد، قطعا وقت آن رسیده است تا اقدامات لازم را برای کنترل آن انجام دهید.  تکنیک های مدیریت استرس که در گذشته برای شما خوب کار کرده است را شناسایی کنید.

مصرف داروهامطابق با دستورالعمل پزشک

ممکن است وسوسه انگیز باشد که بدون دارو بهبود یابید. اما این تفکر می تواند مخاطره آمیز باشد. در زمان شیدایی، میزان اشتباهاتتان افزایش می یابد و تحریک پذیر می شویداین موضوع روابط کاری را برای شما دشوار می سازد. ضمن آنکه دوره شیدایی بدون درمان می تواند منجر به افسردگی شود.
اگر مصرف داروهایتان را فراموش می کنید،  تنظیم ساعت یا یادآور بر روی رایانه اتان می تواند کمک کننده باشد.

عوارض جانبی

آیا داروها شما را در محل کار خواب آلود یا مضطرب می کند؟ برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی چندان دور از ذهن نیست که به بیش از 10 ساعت و حتی حدود 12 ساعت خواب در شبانه روز نیاز داشته باشند. ممکن است پزشک شما زمان یا مقدار دوز داروی شما را تغییر دهد. تا از میزان خواب آلودگی و عوارض دارو در محل کار شما بکاهد. در مورد راه های دیگر  مقابله با عوارض جانبی بپرسید. به عنوان مثال، مصرف برخی داروها با غذا گاهی اوقات تهوع و یا ناراحتی معده را کاهش می دهد.

 

اختلال دو قطبی

علائم را نادیده نگیرید.

حتی زمانی که همه چیز را درست انجام می دهید، ممکن است یک دوره  افسردگی یا شیدایی داشته باشید. در واقع اگر شما یک دوره از افسردگی و یا مانیارا تجربه کردید لازم است گام های اضافی را برای کنترل استرس خود بردارید. پس از یک دوره افسردگی یا شیدایی  زمان لازم برای بهبودی خود طی کنید.  به نظر می رسد در این ایام کار کردن به صورت پاره وقت بهترین گزینه باشد.

منسجم رفتار کنید.

نه فقط افرادی که مبتلا به اختلال دوقطبی هستند بلکه بسیاری از افراد از نکات زیر استفاده می کنند تا سازماندهی بیشتری داشته باشند.

روزانه چک لیستی از فعالیت هایی که بایستی انجام دهید تهیه کرده و موارد را چک کنید.

تقسیم وظایف بزرگ به وظایف کوچکتر.در صورت امکان، در یک زمان واحد تنها بر روی یک بخش  تمرکز کنید.

از ساعتی استفاده کنید که وظایف کاری شما را به شما یادآور شود.

 

مهارت های کار گروهی خود را ارتقا دهید.

این موضوع به شما کمک می کند تا بپذیرید که  شما و دیگران دارای محدودیت هایی هستید  و تعارض جزء طبیعی کار با دیگران است. ایی که چگونه با این تعارضات برخورد می کنید مهم است. با مشکلات روبه رو شوید پیش از آنکه بزرگ شوند اما تمرکزتان بر روی مشکل باشد نه بر روی افراد.  در عین حال، که نسبت به ایده های دیگران گشوده رفتار می کنید، سعی کنید که به صورت سازنده انتقاد نمایید.

 

کار گروهی

برقراری ارتباط با افراد و هدف

این موضوع به شما یادآور می شود که شما تنها با بیماریتان تعریف نمی شوید و کار شما تمام زندگیتان نمی باشد. صرف وقت با خانواده و دوستان، دور همی و شرکت در فعالیت های خیریه ممکن است برخی از این اهداف باشند. همچنین داشتن یک سیستم حمایتی برای زمان های خوب و بد نیز بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

تغییر شغل با اختلال دوقطبی

آیا شما به دنبال پیدا کردن کار هستید؟ اگر چنین است، نیاز داردید که به ارزیابی مهارت ها، کیفیت ها و تجربه های زندگی خود بپردازید. یا شاید شما نیاز دارید که شغل فعلی خود را تغییر دهید در مورد آنچه در محیط کاری به آن نیاز دارید فکر کنید:

آیا تنهایی بهتر کار می کنید یا به صورت گروهی؟
آیا شما نیاز دارید که توسط دیگران مسیر را دریافت کنید یا طبق مسیر خودتان پیش می روید؟
آیا به شکست بیشتری نیاز دارید؟
چه زمانی از روز بیشترین کارایی را دارید؟
آیا شما به شغلی نیاز دارد که با شغل قبلی شما متفاوت باشد؟

سوالاتی مانند این می تواند به شما در یافتن بهترین محیط کاری کمک کند. همانطور که احتمالا می دانید، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، تکانشگر هستند بنابراین احتمالاً در هر محیط کاری با چالش هایی مواجه خواهید شد. در مورد  آنها با خانواده، ارائه دهندگان خدمات درمانی و درمانگر خود صحبت کنید.

همچنین، از اهمیت زمان های منظم و قابل پیش بینی خواب برای مدیریت اختلال دو قطبی آگاه هستید. بنابراین اگر کار شیفتی دارید ، با رئیس یا سرپرست خود صحبت کنید تا با ایجاد تغییراتی در شرایط کاری شما به مدیریت بهتر این وضعیت کمک کنند.

 

لینک منبع:

 

زهرا بابایی، دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «اختلال دو قطبی و گامهایی برای مدیریت آن در محل کار»

  1. من یک بیمار دو قطبی هستم و تا الان هر انچه سعی نمودم نتوانستم در محیط کاری دوام بیارم شاید به دلایل منطقی و حتا شاید عیره منطقی سن در حال بالا رفتن و هیچ کاری انگار از دستم ساخته نیست …….

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به ارزیابی بالینی شما می باشد.
      توصیه می شود در این خصوص، حتما با روانپزشک صحبت نمایید.
      در صورت تمایل با یکی از مراکز جایروس کلینیک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *