علت دروغ گفتن کودکان

بچه دروغ گو

اگر کودکتان به شما دروغ می گوید،سعی کنید  دروغهایش را کشف کنید.

محققانی که در زمینه ی دروغ گویی و راست گویی در کودکان مطالعه کرده اند، معتقدند که اغلب والدین قادر به فهمیدن اینکه کودک چه موقع راست می گوید و کی دروغ می گوید نیستند.

از آنجا که تلاش برای از بین بردن دروغگویی در نوجوانان احتمالاً اتلاف وقت خواهد بود، خانواده درمانگرها می گویند که شما بهتر است که با استفاده از تاکتیک های خاص: گفتن حقیقت را برای نوجوانان راحت تر کنید.

به گفته ی دکتر لورا مارکهام(Laura Markham) روانشناس و نویسنده ی کتاب « رابطه ی مسالمت آمیز والدین، کودکان شاد» مجازات کودک به خاطر دروغ گویی ،فقط کمک می کند تا کودک دروغ های بهتر ی بگوید.

در یک حالت ایده آل ، در سنین پایین تر راحت تر می توانید به کودک خود کمک کنید تا حقیقت را بگوید. اما اگر او در حال حاضر یک نوجوان است، برا ی اینکه به او نشان دهید می تواند با شما صادق باشد،خیلی دیر نشده است.

به گفته ی جو بروم (joe Brome) خانواده درمانگر واشنگتن« تغییر در رویکرد شما در مقابل دروغ گویی کودک و ایجاد اعتماد کافی در کودک برای راست گویی، ممکن است یک سال طول بکشد».

_ برای شروع  بازسازی رابطه:

● هر روز زمانی را برای کنار نوجوانتان بودن، اختصاص دهید. کار سختی نیست، فقط بخشی از روز را به با  او بودن اختصاص دهید.مارکهام پیشنهاد می کند که میتوانید در فعالیت های که نوجوان از آن لذت می برد مثل   مانیکور ناخن یا فوتبال، او را همراهی کنید.

● پیش بینی کنید که آنها می توانند شما را امتحان کنند. مارکهام می گوید«آنها نمی خواهند که فوراً به شما اعتماد کنند» « ممکن است که به شما بگویند که دوست صمیمی شان به دلیل انجام فلان کار به خطر افتاده است» این یک امتحان است.اگر شما بگویید که پدر و مادرش در مورد اینکار می دانند؟ باید به آنها خبر بدهم. نوجوان شما دیگر هرگز به شما راست نمی گوید،« اما در مقابل اگر به او بگویید که حتماً دوستت خیلی ناراحت است، و او را تشویق کنید که با دوستش حرف بزند و به او کمک کند» با این روش در او احساس اعتماد به شما ایجاد خواهد شد.

● بیش از حد در مورد کارهایش واکنش نشان ندهید..هنگامی که نوجوان شما کاری کرده است که شما روی آن  حساسیت ویژه دارید، بیش از حد با نیش زبان نرنید. شما باید خیلی قبل تر برای کودک خود به وضوح مشخص کنید که در مقابل دروغ چه واکنشی نشان می دهید، و صداقت وی برای شما چقدر ارزشمند است. بعد از آن باید روی حرف خود باشید.

● به نوجوان خود کمک کنید تا مشکلش را حل کند.به او مهارتهای حل مسئله را بیاموزید. اگر نوجوان شما می گوید که بچه های دیگر مشروب می خورند با این حال رانندگی هم می کنند.به او نگویید ساکت شو و دیگر در این مورد حرفی از تو نشنوم.سعی کنید در مورد این مسئله و عواقب آن با او صحبت کنید.

اکثر والدین دنبال یک راهکار سریع برای مقابله با دروغگویی نوجوان هستند.در حالی که چنین چیزی وجود ندارد. تنها به وسیله ی رابطه ی مبتنی بر اعتماد می توان به حقیقت گویی کودک کمک کرد. و شما به عنوان پدر و مادر رهبری این رابطه را به عهده دارید.


قسمت دوم

از کجا بفهمیم کودکان دروغ می‌گویند؟

کودکان دروغ گویی را از دو سالگی آغاز میکنند و به دفعات به این حربه روی می‌آورند.

حقیقت اینست که کودکان، دروغ گوهایی ماهر هستند.

از کجا بفهمیم بچه‌ها دروغ می‌گویند؟

آیا کودکان دروغ گویان قابلی نیستند؟ آیا فکر میکنید دروغ گویی کودکان به سادگی قابل شناسایی است؟ کانگ لی، پژوهشگر علوم رشد، فرایندهایی را که هنگام دروغ گویی در ذهن کودکان رخ می‌دهند، بررسی کرده است.کودکان دروغ گویی را از دو سالگی آغاز میکنند و به دفعات به این حربه روی می‌آورند.

حقیقت اینست که کودکان، دروغ گوهایی ماهر هستند.

کانگ لی، در سخنرانی اش، ما را با ساز و کار دروغ گویی در اطفال و شیوه‌های شناسایی آن آشنا میکند.

باورهای معمول اشتباه درباره دروغ گویی در اطفال

در همین اول می‌خواهم سوالی بپرسم.آیا، در دوره طفولیت، دروغ گفته اید؟ در حالتی که پاسختان مثبت است، دست هایتان را بالا ببرید.

فوق العاده است.

شما صادق‌ترین گروهی هستید که تابحال دیده‌ام.

در ده سال تازه، به وارسی و مطالعه رویه فراگیری دروغ گویی در اطفال مشغول بودم و امروز، قصد دارم تعدادی از کشفیاتم را با شما به اشتراک بگذارم.

ولی، اول از همه، می‌خواهم داستان یکی از دوستانم را که مدیر مدرسه ابتدایی است، برایتان بازگو کنم.روزی، آقای مسینا، تماسی تلفنی اخذ میکند.

تماس گیرنده به او اظهار میکند که پسرش، جانی، مریض است و نمیتواند آن روز به مدرسه بیاید.

مدیر از تماس گیرنده نامش را می‌پرسد و تماس گیرنده در جواب می‌گوید «من پدرم هستم!»

سه باوری که در مورد دروغ گویی کودکان داریم، به صورت خلاصه در این داستان جمع شده اند براساس باور شماره یک، دروغ گویی کودکان پس از وارد شدن به مدرسه ابتدایی شروع میشود.نکته دوم بر فقدان توانایی اطفال در دروغ گویی و آسان بودن تشخیص دروغ هایشان توسط بزرگ سالان اشاره دارد.

برمنبای باور سوم، چنانچه کودکان از سن و سال پایین آغاز به دروغ گویی کنند در آتیه، به صورتی بیمارگونه به دروغ گویی اعتیاد پیدا خواهندکرد و این موضوع نشاندهنده وجود نقص‌های شخصیتی در آن هاست.

راستش را بخواهید، باید بگویم که هر سه باور فوق اشتباه هستند،

دروغ گویی کودکان؛ نشانی از فرایند معمولی رشد

طی پژوهشمان، یک بازی حدس زنی را با اطفال اجرا می‌کنیم.از کودکان می‌خواهیم تا عددهای روی کارت‌ها را حدس بزنند.

در دنباله، به اطفال می‌گوییم که چنانچه برنده بازی شوند، جایزه فوق العاده‌ای در انتظارشان خواهدبود.

در اواسط بازی، به بهانه‌ای ساختگی از اتاق خارج می‌شویم.

پیش از خارج شدن، متذکر می‌شویم که نبایستی به کارت‌ها دست بزنند.

دوربین‌های مخفی ای در اتاق هستند. که همه حرکات این اطفال را ثبت میکنند.

با توجه به اینکه تمایل به برنده شدن در اطفال بسیار قدرتمند است، بیشتر از نود درصد از آنها، بمحض خروج ما از اتاق، به کارت‌ها دست می‌زنند و اعداد ثبت شده روی آنهارا نگاه میکنند.

مسئله اساسی و مهم زمانیست که به اتاق بر می‌گردیم و از کودکان می‌پرسیم آیا در غیابمان به کارت‌ها دست زده اند و مخفیانه اعداد نوشته شده روی آنهارا دیده اند یا نه به عقیده شما، کودکان به کارشان اعتراف میکنند و یا دروغ می‌گویند؟

یافته‌ها مشخص میکنند که سی درصد از کودکان در مورد این موضوع دروغ می‌گویند و هفتاد درصد به اشتباهشان اقرار میکنند.این اعداد و آمار برای اطفال سه ساله پنجاه درصد در برابر پنجاه درصد است.

ولی آمار نشان میدهد که در این زمینه، بیشتر از هشتاد درصد از کودکان چهارساله به ما دروغ گفته اند؛ پس همانگونه که می‌بینید، دروغ گویی یکی از بخش‌های معمولی فرایند رشد است و بعضی از کودکان دروغ گویی را از دو سالگی آغاز میکنند.

مواد مورد نیاز برای پختن دروغ!

چرا تنها بعضی از کودکان اندک سال‌تر دروغ می‌گویند؟ در آشپزی، برای پختن غذایی خوب به مواد نخستین خوب نیاز داریم.دروغ خوب هم به دو ماده نخستین کلیدی احتیاج دارد.

نخستین ماده نخستین کلیدی توانایی ذهن خوانی است.

ذهن خوانی در فرایند دروغ گویی از اهمت فراوانی برخوردار است؛ زیرا دروغ گویی بر این گزاره مبتنی است: «من می‌دانم که تو چیزی را که من می‌دانم نمی‌دانی».

دومین ماده نخستین کلیدی دروغ گویی خودکنترلی است.مقصود از خودکنترلی توانایی کنترل گفتار، حالات چهره و زبان بدن است.

یافته‌های ما نشان میدهند کودکانی که از توانایی ذهن خوانی و خودکنترلی بیشتری برخوردار هستند، در سالهای پایین‌تر آغاز به دروغ گویی میکنند و دروغ هایشان نیز پیچیده‌تر است.

این دو ماده نخستین از جمله عوامل با اهمیتی هستند که بر کارکرد ما در اجتماع نیز تاثیر مثبت می‌گذارند.

درواقع، وجود نقص در این دو توانایی نشاندهنده دشواری‌های جدی در فرایند رشد فرد است؛ پس هر زمان نخستین دروغ فرزند دوساله تان را کشف کردید، به جای نگران شدن خوشحال شوید؛ چون این دروغ نشاندهنده رسیدن فرزندتان به مرحله‌ای حیاتی از فرایند رشدش است!
تشخیص دروغ در اطفال

آیا به نظرتان کودکان دروغ گوهای خوی نیستند و میتوانید به راحتی دروغشان را تشخیص بدهید؟ پس بیایید آزمون کنیم.اول، دو ویدئو برایتان پخش میشود.

در این دو ویدئو دو کودک به پرسش پژوهشگر پاسخ داده اند.

پرسش از این قرار است: «آیا پنهانی پشت کارت را نگاه کردی؟» سعی کنید تا تشخیص بدهید کدام کودک دروغ می‌گوید و کدامیک پاسخش برمبنای واقعیت است؟

خب، اگر گمان میکنید کودک ویدئوی شماره یک دروغ می‌گوید، دستتان را بالا ببرید.حالا همین درخواست را درباره کودک ویدئوی شماره دو دارم.

خیلی خب، راستش را بخواهید، حدس اکثرتان اشتباه بود.بنظر میرسد بخش زیادی از شما توانایی چندانی در تشخیص دروغ گویی کودکان ندارید.

ما این تست را با بزرگ سالان گوناگونی از دانشجویان رشته حقوق و فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی رشته‌های مختلف که تجربه چندانی از معاشرت با اطفال نداشتند و مددکاران اجتماعی و پرستاران که با اطفال و رفتارهایشان بیشتر آشنا هستند تکرار کردیم.

برآیند آزمایش در همه موارد یکسان و شبیه نتیجه آزمایش فعلی مان در این سالن بود.

حتی نتیجه تشخیص، افسران پلیس، قضاوت و از آن مهم‌تر، پدر و مادر هم درست نبود.

آیا حقیقتأ می‌توان دروغ گویی اطفال را تشخیص داد؟

چرا تشخیص دروغ گویی کودکان تا این حد دشوار است؟ حالت چهره کودکان هنگام دروغ گفتن بطور معمول خنثی است.ولی پشت این چهره خنثی غلیان عواطف و هیجان در جریان است.

احساس هراس، گناه، خجالت و حتی شاید اندکی سرخوشی ناشی از دروغ در پس حالت خنثی چهره کودکان پنهان شده است.

در ۵ سال تازه، تلاش‌های زیادی کردیم تا راهی برای آشکارسازی این عواطف پیدا کنیم.اطلاع داریم که زیر پوست صورتمان شبکه‌ای سرشار از عروق خونی وجود دارد.

وقتیکه عواطف گوناگون را تجربه می‌کنیم، جریان خونمان گرفتار تغییراتی ظریف میشود.

یک سامانه خودکار مسئول پیاده سازی این تغییرات است.

این سامانه خارج از کنترل آگاهانه مان قرار دارد.

با بررسی تغییرات گردش خون در صورت می‌توانیم عواطف انسان‌ها را تشخیص دهیم.جای تاسف است که، این تغییرات چنان ظریف هستند که تشخیص آن‌ها با چشم غیرمسلح ممکن نیست.

برای برطرف کردن این مشکل، اقدام به طراحی و تولید فناوری جدیدی در حوزه تصویربرداری بنام «تصویربرداری نوری بین پوستی» کردیم.

این فناوری ارزان، غیرتهاجمی و در دسترس است.

برآیند روشن کرد که گردش خون زیر پوست گونه‌های انسان‌ها، هنگام دروغ گفتن، کاهش میابد.در این وضعیت، گردش خون زیر پوست بینی افزایش میابد.

نام بامسمای «اثر پینوکیو» را برای این تغییرات گزینش و انتخاب کردیم.

هم اکنون، این فناوری در فازهای ابتدائی توسعه قرار دارد و با احتمال فراوان کاربردهای زیادی خواهدداشت که در این لحظه به ذهنمان هم خطور انجام نمی‌دهند.ولی من از یک چیز مطمئن هستم.

در آتیه، دروغ و دروغ گویی هم تغییر خواهدکرد.


قسمت سوم

چنانچه فرزندتان دروغ می‌گوید چکار باید بکنید.

دروغ در کودکان,درمان دروغ گویی کودکان

به فرزند خود بیان کنید دروغ‌گویی چیزیست که نمی‌خواهید در خانه‌ی شما دیده شود.

دوست دارید فکر کنید فرزندتان همواره راست می‌گوید، ولی دروغ قسمتی از فرایند رشد طفل است.

شما بایست بدانید چگونه با او برخورد کنید. دلیل ریشه‌ای دروغ را بیابید. 
آیا فرزند شما به عنوان قسمتی از بازی رویایی خود دروغ می‌گوید یا تلاش میکند به خاطر هراس از تنبیه حواس شما را پرت کند؟ چنانچه کودک فقط از قدرت تخیل خود استفاده کرده است به وی یاری کنید تفاوت میان واقعیت و افسانه را متوجه شود، بدون این که به خلاقیت او زیان برسانید.

در زمینه دوم، چنانچه او ادعا میکند یک دوست خیالی چیزی را شکسته است که او اجازه نداشته به آن دست بزند در اول به او یادآوری کنید که چنانچه بگوید واقعاً چه اتفاقی افتاده است مشکلی برایش پیش نخواهد آمد.

بعد شرح بدهید شما می‌فهمید برای او ساده‌تر است اشتباه خود را بر گردن شخص دیگری بیندازد ولی گفتن واقعیت همواره یاری می‌کند اوضاع مناسب‌تر شود.

نگذارید کودک فکر کند نمیتواند به شما بگوید. 
چنانچه کودک نگران عصبانی شدن شما باشد محتمل است به هر قیمتی سعی کند واقعیت را نگوید.

مهم اینست به وی یاری کنید حس آسایش و امنیت و پشتیبانی از جانب شما داشته باشد، نتیجتا می‌تواند با حس علاقه و محبت با شما صحبت کند. به جای تنبیه او را با عواقب کار آشنا کنید. 
چه فرقی دارد؟ تنبیه از خشم می‌آید درحالی‌که عواقب کار روی درست کردن رفتار اشتباه تمرکز دارد.

به عنوان نمونه اگر فرزندتان در زمینه انجام امورات کوچکی از خانه که به او سپرده بودید به شما دروغ می‌گوید به او اهمیت انجام کارهایش را شرح بدهید.

با او یاری دهید. کار را انجام بدهید. تا متوجه اشتباهش شود، به عنوان مثال کارهایی مانند مرتب کردن لباس‌ها در سن مناسب.

برچسب زدن به طفل تنها می‌تواند به او صدمه رساند. به او دروغ گو نگویید. 
برچسب زدن به طفل تنها می‌تواند به او صدمه رساند، این اسامی توانایی دارند تأثیری دائمی بر دیدگاه کودک نسبت به خودش داشته باشند.

چنانچه به او دروغگو بیان کنید باور میکند این‌گونه است و مطابق باور خود رفتار میکند. در زمینه انتظارات خود شفاف باشید. 
به فرزند خود بیان کنید دروغ‌گویی چیزیست که نمی‌خواهید در خانه‌ی شما دیده شود.

بگذارید بداند گفتن واقعیت به میزان تمام امورات خوب دیگری که از او انتظار دارید مهم است، مانند رفتار و گفتار مؤدبانه با شما.

در وقت گفتن از واقعیت رفتار خود را ارزیابی کنید. 
آیا برای فرار از یک شرایط خاص خودتان هم دروغ می‌گویید؟ به عنوان مثال فرزندتان می‌شنود شما به همسایه می‌گویید قادر نیستید برای چند روز از حیوان خانگی او مراقبت کنید زیرا یکی از بستگانتان فرد بیمار است، ولی حقیقت اینست که شما زیاد حیوانات را دوست ندارید.

کودک می‌فهمد بزرگ‌سالان هم برای راحتی خود گاهی دروغ می‌گویند. در زمینه اثر دروغ روی روابط گفتگو کنید. 
شرح بدهید دروغ‌گویی می‌تواند به روابط بین دو فردیکه یکدیگر را دوست دارند صدمه و آسیب وارد نماید.

از وی بخواهید تصور کند شما در زمینه چیزی به او دروغ بیان کنید.

چرا کودکان دروغ می‌گویند.

کودکان شاهد دروغ‌گویی پدر و مادر خود هستند.

فقط کودکان نیستند که دروغ می‌گویند، پدر و مادر تمام مدت به فرزند خود دروغ می‌گویند: بابانوئل طی روز کریسمس هدیه می‌آورد، چنانچه خوراک نخوری بزرگ نمی‌شوی و دروغ‌های دیگر کودکان این دروغ‌ها را درک میکنند و متوجه می‌شوند.

هنگامی که پدر و مادر دروغ می‌گویند کودک نیز همان کار را تکرار میکند زیرا برای او دروغ بعنوان یک رفتار قابل‌پذیرش تلقی شده است.

کودکان به منظور نیل به انتظارات خود دروغ می‌گویند.

فرزندتان شما را دوست دارد و می‌خواهد او را دوست داشته باشید.

چنانچه نمره پایینی دریافت نمایند احتمال دارد آن را دور بیندازند و یا به شما دروغ بگویند تا ناراحت نشوید.

درنتیجه زمانی از او سؤال کنید می‌گوید امتحانش را خوب داده تا شما ناراحت یا ناامید نشوید.

تنبیه به علت دروغ‌گویی سبب می‌شود دروغ‌های بیشتری بگویند.

هیچ‌کس نمی‌خواهد تنبیه شود.

بنا بر این اگر به خاطر حرکتی مانند گم کردن چیزی آنهارا تنبیه کنید و اجازه ندهید یک هفته تلویزیون تماشا کنند و یا بازی کنند، سبب میشود که برای فرار از تنبیه دروغ بگویند.

کودکان برای مواظبت از کسی دروغ می‌گویند.

هنگامی که یک کودک کوچک‌تر کار بدی انجام دهد و یا بقیه را اذیت کند، کودک بزرگ‌تر برای یاری به او و تنبیه نشدن وی دروغ می‌گوید.

بنابراین زمانی که بخاطر یاری به دوستشان دروغ می‌گویند آن را حرکت اشتباهی نمی‌دانند.

اشخاصی که کم‌تر دروغ می‌گویند کم‌تر گرفتار تشویش و استرس می‌شوند.

زندگی به‌خودی‌خود دشوار است.

یافته‌ها نشان میدهد اشخاصی که کم‌تر دروغ می‌گویند، حتی دروغ مصلحتی، ازنظر فیزیکی و روحی سالم‌تر هستند.

آن‌ها کم‌تر فرد بیمار شده و اضطراب و نگرانی پایین‌تر متحمل می‌شوند.

ولی چنانچه کودکان از دوره کودکی دروغ بگویند در بزرگ‌سالی به یک فرد دروغ‌گو و متقلب تبدیل می‌شوند.

چطور میتوان مانع از دروغ گفتن کودک شد.

با از میان بردن عادت کودک به ‌دروغ سبب می‌شوید کودکتان آتیه مناسب‌تر و روشن‌تری داشته باشد.

در حضور کودک خود دروغ نگویید.

برای تربیت فرزند خود تلاش کنید الگوی خوبی باشید.

از دروغ گفتن دست بردارید.

دروغ‌های مصلحتی را به فراموشی بسپارید.

سعی کنید که «صداقت بهترین سیاست است» به شعار خانوادگی‌تان مبدل گردد.

به آنها نمایش دهید که چرا دروغ گفتن غلط است.

کودکان احتمال دارد ندانند که چرا دروغ گفتن غلط است.

امکان دارد در خانه یا مدرسه با دروغ مواجه شوند.

ولو در رسانه هم با آگهی‌های دروغ درباره مناسب‌تر شدن زندگی و دروغ‌هایی از این دست مواجه میشوند.

بنابراین درباره آن‌ها صحبت کرده و به آنها نمایش دهید چرا گفتن دروغ غلط است.

در منزل فضای راحتی ایجاد کنید.

ایجاد یک فضای راحت در منزل سبب می‌شود میان اعضای خانواده اعتماد و اعتماد به وجود بیاید.

هنگامی که کودکتان به شما اعتماد کند دیگر دروغ نمی‌گوید.

درباره مسائل مختلف با فرزند خود گفتگو کنید. تا بداند که می‌تواند با خیالی آسوده درباره مسائل مختلف با شما صحبت کند.

چنانچه قادر نیستید درباره مسائلی همچون ارتباط جنسی با فرزند خود گفتگو کنید. از یکی از رفیقان یا اعضای خانواده بخواهید دراین‌باره با او صحبت کند.

گاهی وقتها پسندیده‌تر است برخی مسائل با اشخاصی جز پدر و مادر مطرح شود.

به خاطر گفتن دروغ آنهارا تنبیه نکنید.

بایست بدانید که دروغ مشکل نیست.

باید علت دروغ گفتن طفل خود را بیابید.

آیا دلیلش مراقبت از شخصی بود، از شما می‌ترسید و یا علت دیگری داشت؟ چنانچه فقط بر دروغ گفتن او تأکید کنید سبب می‌شود به غلط خود پی نبرد و تصور کند گیرکردن در یک مخمصه چه میزان دشوار است.

باید به آنها بیاموزید که صداقت بهترین کار است.

زمانیکه در مورد موضوعی دروغ نمی‌گویند به خاطر صداقتشان آن‌ها را مورد تشویق قرار دهید، حتی چنانچه ناچار باشند عواقب اشتباه خود را بپذیرند.

بازتاب خود را مهار کنید.

هنگامی که متوجه دروغ و پنهان‌کاری کودک خود شده و به عنوان مثال در کیفشان الکل پیدا میکنید، کنترل خود که در خیلی از

آرامشتان را حفظ کنید و عصبانی نشوید.

چنانچه موضوع جدی است و احتمال دارد بازتاب بدی نمایش دهید از خانه خارج شوید تا اندکی آرام شوید، بعد بازگردید.

در آرامش از آنها بخواهید واقعیت را بگویند بدون این که آن لحظه او را تنبیه کنید.

عصبانی شدن فقط سبب جنجال میشود ولی چنانچه در آرامش گفتگو کنید. بیشتر به هم نزدیک شده و ارتباط بهتری خواهید داشت.

آنها را به گفتن دروغ ناچار نکنید.

قبل از پرسیدن یک سؤال خوب فکر کنید.

پرسیدن این‌که آیا زباله را بیرون گذاشته یا نه، ناخودآگاه او را به گفتن دروغ ناچار میکند.

بنابراین از پرسیدن سؤال‌های بله و نه اجتناب نموده و به‌جای آن بیان کنید «چقدر خوب میشود چنانچه زباله‌ها را به بیرون از خانه ببریم»

به آنها بفهمانید که آدم جایزالخطا است.

هیچ‌کس دوست ندارد اشتباه کند ولی اشتباه رخ میدهد.

هیچ انسانی کامل نیست.

به کودک خود نمایش دهید که نمره پایین به معنی انتها جهان نیست، بلکه می‌تواند سعی کند و دفعه دیگر نمره بهتری کسب کند.

به دختر خود نمایش دهید که شکست گلدان یک اتفاق است و گاهی رخ میدهد.

به کودکان خود نمایش دهید که دلیلی برای دروغ گفتن وجود ندارد.

از مشکل ذهنی دروغ پاتولوژی آگاه باشید.

دروغ پاتولوژی یک مشکل ذهنی است که براثر یک اتفاق در دوره طفولیت و یا تربیت در خانواده‌های مشکل‌دار، ایجاد میشود.

برخی کودکان به‌طور ناخودآگاه دروغ می‌گویند و بعضی دیگر نیز درباره خود و خانواده‌شان دروغ‌های عجیب سرهم میکنند.

این دشواری چنانچه کنترل نشود به یک عادت تبدیل خواهد شد و برای تربیت شخصیت کودک زیانبار است.

چنانچه حس میکنید کودکتان با این معضل مواجه است خوبتر است یک دکتر، مشاور و یا درمانگر گفتگو کنید..

پس دفعه دیگر که فرزندتان دروغ گفت، با یک سؤال مفید مانع از دروغ گفتن او شوید «آیا درباره آن مطمئن هستی»، آرامشتان را حفظ کنید و تلاش کنید با او گفتگو کنید. تا به شما اعتماد کند و از آن بعد درباره همه‌چیز با شما صحبت کند.

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «علت دروغ گفتن کودکان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *