آنچه که درباره اسکیزوفرنی صدق نمیکند !!!

اسکیزوفرنی
اسکیزوفرنی

 

اطلاعات غلط زیادی در خصوص اسکیزوفرنی وجود دارد و تعداد ی از آن‌ها هم توسط فیلم‌های سینمایی و یا شوی های تلویزیونی به مردم منتقل می‌شوند .گاهی اوقات نیز افراد این بیماری ذهنی را با کلیشه های همیشگی توصیف میکنند .
در این پست به شایعات مرتبطی می‌پردازیم که صحت ندارند :

1.افراد مبتلا به اسکیزوفرنی چندین شخصیت دارند

این یکی از بزرگنرین سوتفاهم هایی است که در رابطه با این اختلال وجود دارد .بنا بر تحقیقات انجام شده 64 درصد از آمریکایی ها تصور میکنند که افراد مبتلا به ان  دو شخصیت ترکیبی دارند .
حقیقت این است که این افراد فقط یک شخصیت دارند ولی دچار ایده‌های اشتباهی می‌شوند و ارتباط خود با دنیای واقعیت را از دست میدهند .اختلال چند شخصیتی ربطی به اسکیزوفرنی ندارد.

2.اغلب افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خشن و خطرناک هستند

بله در فیلم‌ها و شوهای تلویزیونی ،معمولا قاتل روانی فردی مبتلا به اختلال یاد شده است و با همین ویژگی‌ها نیز توصیف می‌شود ولی در دنیای واقعی این‌طور نیست .
اگرچه این افراد ممکن است گاهی رفتار غیر قابل پیش‌بینی داشته باشند ولی بیشتر آن‌ها خشن نیستند ،به خصوص اگر تحت درمان قرار گیرند .

3.والدین نقش بزرگی در ابتلای فرزندان خود به اسکیزوفرنی دارند

در اغلب موارد مادران در این خصوص سرزنش می‌شوند ولی اسکیزوفرنی نوعی اختلال روانی است و میتواند بنا بر دلیل متفاوتی بروز نماید مانند ژن ،اسیب های مغزی و یا سومصرف مواد و مسلماً نحوه تربیت والدین نمیتواند چنین نتیجه‌ای داشته باشد .

4. اسکیزوفرنی از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد

ژنتیک نقشی در این میان دارد ولی ابتلای یکی از والدین به این اختلال به این معنی نیست که شما هم صد درد صد به آن دچار خواهید شد .در واقع در این حالت ریسک یاد شده برای شما 10 درصد است و ابتلای هر دو والد این ریسک را بیشتر خواهد کرد .

5.افراد مبتلا به اسکیزوفرنی باهوش نیستند

تعدادی از مطالعات نشان میدهند که این افراد مشکلات بیشتری در یادگیری ،توجه و حافظه دارند ولی این بدین معنی نیست که آن‌ها بهره هوشی پایینی دارند .
تعداد زیادی از افراد خلاق تیز هوش در طی تاریخ به اسکیزوفرنی مبتلا شده‌اند مانند رقصنده باله روسی با نام واسلاو نیجینسکی و برنده جایزه نوبل جان ناش .حتی دانشمندان به دنبال ژنهایی هستند که نشان دهنده ی ارتباطی بین خلاقیت و بیماری‌های روانی میباشد .

6.اگر شما به اسکیزوفرنی مبتلا هستید ،باید در بیمارستان روانی بستری شوید

در گذشته افراد مبتلا به مشکلات روانی به تیمارستان و یا زندان فرستاده میشدند ولی امروزه با افزایش دانش پزشکان در خصوص این بیماری ،دیگر نیازی نیست که فرد مدت زیادی را در این امکان سپری کند .بیشتر این افراد در کنار خانواده و یا مکانهای مسکونی حمایتی می‌گذرانند .

7.افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نمیتوانند شغل خود را حفظ کنند

اسکیزوفرنی میتواند مراجعه به محل کار و یا حضر هر روزه در محیط کار را دشوار سازد ولی در صورتی که فرد درمان مناسبی دریافت نماید ،میتواند موقعیتی منطبق با مهارتها و توانایی‌های خود بدست آورد .

8.افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تنبل هستند

ابتلا به این بیماری باعث می‌شود تا رسیدگی به کارهای شخصی و روزانه برای فرد مشکل شود مانند لباس پوشیدن و حمام کردن ولی این حالت ارتباطی به تنبلی ندارد .فقط آن‌ها در انجام کارهای روزانه خود به کمی کمک نیاز دارند .

9. اسکیزوفرنی هیچ گاه به طور کامل درمان نمیشود

درمان این اختلال دشوار است ولی غیر ممکن نیست .یا دریافت داروها و روش‌های درمانی متناسب ،حدود 25 درصد از افراد مبتلا به آن به طور کامل بهبود می یابند.
50 درصد از آن‌ها نیز بهبودی در علایم خود را مشاهده میکنند .بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال میتوانند زندگی پرثمر و طولانی داشته باشند .

[divider]

لینک منبع

نگارنده :فرحناز آل احمد 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *