چه ازمایشاتی قبل از جراحی صرع انجام میگیرد ؟

تشنج و مغز

معمولا کاندیدای مناسب برای جراجی صرع , با ازمایشات متفاوت مورد ارزیابی قرار میگیرند .این ازمایشات به تعیین محل دقیق اغاز حملات و امکان درمان به وسیله جراحی کمک میکند .حتی با این ازمایشات میتوان ساختار مغز را به درستی ارزیابی نمود تا بتوان با کوچکترین اسیب بر مغز ,صرع را درمان نمود .

ابتدا تاریخچه پزشکی فرد و نوع حملات ,تناوب انها و مدت زمان انها مورد بررسی قرار میگیرد .همچنین دلایل اصلی بروز حملات صرع مشخص میشوند که میتوانند ناشی از تب بالا باشند .

زمانی که مشخص شود دلیل اصلی حملات ,بیماری صرع است و بیمار دیگر روش های درمانی را امتحان کرده و پاسخ نگرفته است ؛با مجموعه ای  از ازمایشات محل دقیق اغاز حملات و ساختار دقیق مغزی مشخص میشود .

چه ازمایشاتی پیش از  جراحی انجام میگیرند ؟

  •  ای ای جی : در این روش امواج الکتریکی مغز با استفاده از الکترود هایی که بروی سر قرار گرفته اند ثبت میشوند .با این روش میتوان اختلالات مغزی را با با توحه به فعالیت های الکتریکی نامتناسب در مغز شناسایی نمود .
  • ام ار ای : در این روش از میدان مغناطیسی و یک کامپیوتر برای ایجاد تصاویری از ساختار مغز استفاده میشود .این تصویر جزئیات را به خوبی نشان میدهد .
  • ام ار اس : تکنیک کاربردی این روش همانند ام ار ای میباشد با این تفاوت که در ان از نرم افزار کامپیوتری دیگری استفاده میشود که میتوانند اجزای شیمیایی غشای مغز را بسنجند .
  • پی ای تی : پی ای تی یک تکنیک پویشی میباشد که فعالیت سلول ها را در مغز و دیگر ارگانها ارزیابی میکند و اطلاعاتی در خصوص نحوه عملکرد مغز و بخش های دیگر فراهم میکند .در این روش پیش از اسکن ,یک ماده شیمیایی ردیاب به یبمار داده میشود که به مولکولهای گلوکز میچسبند و پس از ان با استفاده از دوربین های ویژه ای میزان گلوکز مصرفی توسط مغز تعیین میشود .مناطقی از مغز که استفاده کمتری از این ماده دارند ,همان نقاط اغاز حملات میباشند .
  • اسپکت :در این روش جریان خون داخل مغز مشخص میشود .میزان کمی از مواد رادیو اکتیو  از طریق رگ های بازو به بدن فرد تزریق میشود و پس از چند ساعت اسکن انجام میشود تا نحوه جذب ماده توسط بدن و جریان یافتن خون در مغز  مشخص شود .
  • ارزیابی میدان بصری :از این روش برای ارزیابی میدان دید جانبی فرد استفاده میشود .فرد در حالی که سر خود را ثابت نگاه داشته است , به جسمی در روبروی خود و یا اطراف خود نگاه میکند .
  • ارزیابی ویدیویی به همراه ای ای جی  :دوربین ها حملات صرع را ثبت میکنند و الکترود های ای ای جی هم فعالیت مغز در حین حملات را ارزیابی میکنند و نوع این فعالیت ها کمک میکند تا محل دقیق اغاز حملات در مغز مشخص شود .این کار در طی چند روز و در یک اتاق ویژه ارزیابی صورت میگیرد .
  • ارزیابی تهاجمی :در این روش الکترودی داخل و یا روی محل اغاز صرع در جمجمه قرار میگیرد تا فعالیت الکتریکی را ثبت نماید .همچنین میتوان از این روش به منظور تحریک مناطق مغزی استفاده کرد تا  مشخص شود هر قست از مغز به کدام فعالیت مرتبط میشوند .
  • ازمون وادا : این تست مشخص میکند که کدام نیمکره از مغز توانایی های بیشتری دارد و یا مسئولیت بیشتری در کنترل بدن دارد .در صورتی که محل اغاز حملات و بخش حافظه و مکالمات در یک نیمکره باشند , روند جراحی به گونه ای تغییر می یابد که اسیبی به این بخش ها نرسد. در طی ازمایش ماده ای در هر نیمکره تزریق میشود تا  ان را به خواب ببرد و در این حین نیمکره دیگر مورد ارزیابی قرار میگیرد
  • ازمون عصبی و روان شناختی : این روش شامل ازمون حافظه ,زبان ,شخصیت و تفکر میباشد .این ازمایش پس از جراحی هم صورت میگیرد تا هر گونه تغییر در موارد یاد شده مشخص شود .
  • ازمون روان پزشکی : این ازمون به فرد کمک میکند تا توقعات معقولانه ای از این جراحی داشته باشد و برای جراحی و دوران نقاحت ان اماده شود .

[divider]

نگارنده :فرحناز ال احمد 

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان الومینا    


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «چه ازمایشاتی قبل از جراحی صرع انجام میگیرد ؟»

  1. سلام پسر من هفت سال و چهار ماهه هست و تا امروز چهار بار دچار تشنج همراه با تب شده می خواستم ببینم این تشنج که همراه با تب هست صرع محسوب میشود واکر صرع هست درمان پذیر است یا فقط میشود کنترل کرد

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      دربرخی موارد بله در برخی موارد خیر ، با تمام مدارک پزشکی خود برای جناب دکتر شاهرخی فوق تخصص مغزو اعصاب کودک در شعبه شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  2. با سلام .من 33سن دارم من هر چند ماهی مثلا 3یا6یا 2ماهی یک بار ان هم صبح ها بین ساعت 7/30تا10 دچار حمله تشنج .میشوم ابتدا بدنم کرخت .و ضعف میشود دیگر چیزی متوجه نمیشوم تقریبا 2-تا4دقیقه طول میکشد دست و پا میزنم صدا درمیاورم گاها زبان گاز میگیرم.حدود 8-9سال هست این مشکل دارم نوار مغز و ام ار ای هم انجام داده ام خوب است.دارو که مصرف میکنم چه کم چه زیاد دفعات تشنج بیشتر میشود .بدون دارو خیلی کمتر میشود.در ضمن غلظت خون نیز دارم کبد هم چرب می باشد. شب نخوابی و ناشتاهی هم گاها اینطور میشوم . راحل و پیشنهاد برایم ایمیل کنید.و به اشتراک هم بزارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *