علت ام اس چیست؟ بررسی نقش استرس و سایر عوامل در ام اس

استرس و ام اس

آیا استرس در شروع ام اس دخالت دارد؟ عامل ام اس چیست؟

علت MS ناشناخته است، اما این احتمال وجود دارد که عوامل متعددی در شروع و یا تداوم این بیماری نقش داشته باشد.

عوامل ژنتیکی و مولکولی

میزان تطابق برای MS در monozygotic دوقلوها همسان فقط 20-35 ٪ است ، نشان می دهد که عوامل ژنتیکی تنها یک اثر متوسط دارند و انتقال 100 درصد نیست. وجود عوامل مستعد کننده غیر مندلی (به عنوان مثال ، اصلاح اپی ژنتیک در 1 دوقلو ( ، همراه با اثرات زیست محیطی ، نقش مهمی ایفا می کند. برای اعضای خانواده درجه اول ( کودکان و یا خواهر و برادر) افراد مبتلا به MS ، خطر ابتلا به این اختلال هفت برابر بیشتر از جمعیت عمومی است، اما خطر بیش از حد خانواده برای ابتلا فقط 2.5-5 درصد است.

تحقیق در مورد پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدیکه خطر ابتلا به بیماری شدید یا بروز انواع خاصی از MS نقش داشته باشد در حال انجام است.تا به امروز، با این حال، HLA- DRB1 تنها منبع کروموزومی است که به طور مداوم با استعداد MS همراه است.

تقلید مولکولی به عنوان یک فرایند اتیولوژیک در MS ارائه شده است. فرضیه تقلید مولکولی اشاره به این دارد که سلولهای T در خون محیطی ممکن است بعد از فعال شدن برای حمله به یک آنتی ژن خارجی و پس از آن به اشتباه حمله را نسبت به پروتئین های مغز که اپی توپ های مشابه دارند ادامه می دهند.

عفونت ویروسی

فرضیه دیگر این است که یک ویروس ممکن است سیستم ایمنی بدن را آلوده کند ، باعث فعال شدن سلول T و واکنش به خود ( میلین ) شود. . ویروسی که سلول های سیستم ایمنی و عصبی را آلوده می کند احتمالا می تواند به صورت دوره دوباره فعال شود و در نتیجه منجر به تشدید علایم حاد در ام اس شود

عوامل محیطی

جغرافیا است که به وضوح یک عامل مهم در اتیولوژی MS . محسوب می شود.بروز این بیماری در مناطق استوایی جهان کمتر از مناطق جنوبی و شمالی است . با این حال، یک بررسی سیستماتیک توسط آلونسو و هرنان مشخص شد که این شیب عرض جغرافیایی پس از سال 1980 کاهش یافت ، ظاهرا به دلیلافزایش میزان بروز MS در عرض های جغرافیایی پایین تر است. [ 30 ]

ظاهرا ، هر آنچه که عوامل زیست محیطی دربروز ام اس داشته باشد باید اثر خود را در اوایل دوران کودکی اعمالکند.اگر یک فرد در یک منطقه با شیوع کمی از MS 15سال زندگی می کند و تا سن بلوغ، خطر ابتلا به آن شخص کم باقی می ماند حتی اگر فرد پس از آن به منطقه از بروز بالا مهاجرت کند .

از سوی دیگر ، گروه های قومی خاص (به عنوان مثال ، اسکیموها ) ، با وجود زندگی در مناطق شیوع بالاتر ، فرکانس بالا از MS ندارد. بنابراین، نقش دقیق آن با بازی جغرافیا در مقابل ژنتیک مشخص نیست.

سطح ویتامین D

میزان پایین ویتامین D به عنوان یکی از عوامل زیست محیطی کمک به توسعه MS ارائه شده است. ویتامین D نقش مهمی در تنظیم پاسخ ایمنی ، با کاهش تولید سایتوکاین های پیش التهابی و افزایش تولید سایتوکاین های ضد التهابی دارد. همچنین ، میزان بالای گردش ویتامین D به نظر می رسد با کاهش خطر ابتلا به MS همراه باشد.

بنابراین، سطح D ویتامین پایین به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید پایین در عرض های جغرافیایی بالاتر ، ممکن است یکی از دلایل تغییرات جغرافیایی در بروز MS باشد، و اثر محافظتی رژیم غذایی سنتی سرشار از ویتامین D می تواند توضیح دهد که چرا برخی از مناطق (به عنوان مثال ، نروژ) شیوع پایین تر از MS با وجود داشتن نور خورشید محدود دارند.

نارسایی وریدی مغزی نخاعی مزمن

فرضیه بحث برانگیزعروقی برای برخی از موارد از MS پیشنهاد می شود. در سال 2008، پائولو Zamboni ارتباط بین MS و نارسایی مزمن مغزی وریدی ( CCSVI ) شرح داد .
با توجه به کمبود حمایت از شواهد ، اکثر کارشناسان MS نیز فرضیه CCSVI سوال برانگیز می دانند و درمان بر این مبنا هنوز تایید نشده است.

واکسن هپاتیت B

در سراسر جهان گزارش های موردی نشان می دهد ارتباطی بین واکسن هپاتیت B و MS وجود دارد.ولی مطالعات دقیق تر از این پیشنهاد که واکسن هپاتیت B باعث ام اس می شود و یا بدترشدن آن می شود پشتیبانی نمی کند.

استرس:

مطالعات مختلفی راجع ارتباط استرس و وقایع استرس زا در بروز ام اس انجام شده ولی نقش استرس در بروز ام اس ثابت نشده است و فقط در تشدید علایم در افراد مبتلا دخالت دارد.

 

[divider]

متخصص مغز و اعصاب

♦  دکتر زهرا وهابی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  مدیر دپارتمان بیماریهای ستون فقرات و اختلالات عصب و عضله مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *