ریختن سطل آب سرد روی سر به چه معناست؟

Ice Bucket Challenge

این روزها شبکه های اجتماعی مملو از ویدیوهایی مشابه تصویر بالاست! یک نفر یک چیزهای در مورد Ice Bucket Challenge میگوید و یک سطل آب یخ روی سرش خالی می کند و چند نفر دیگر را نیز به این کار دعوت می کند.

این کار چه معنایی دارد؟

این کار برای کمک به ترویج آگاهی به مردم در مورد بیماری اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی (ALS) و کمک به تحقیقات در این بیماری است و تاکنون 53 میلیون دلار با این روش برای کمک به تحقیقات در مورد این بیماری پول جمع شده است.

این چالش چگونه آغاز شد؟

انجمن بیماری اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی می گوید که آغازگر داستان Pete Frates، بازیگر سابق تیم بیسبال کالج بوستون است. فردی که دارای اعتبار کافی برای شروع چنین چالشی است و البته اهتمام زیادی به گسترش این برنامه حمایتی دارد. فراتیس ۲۹ سال سن دارد و از سال ۲۰۱۲ با بیماری ALS دست به گریبان است.

 

بیماری اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی (ALS) چیست؟

اسکلروز جانبی

بیماری اسکلروز آمیوتروفیک جانبی و یا ALS  بیماری دستگاه عصبی است که باعث ضعف عضلانی و ناتوانی شدید جسمانی می گردد.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک نوعی  بیماری نورون حرکتی (سلول های عصبی مسئول حرکت اندامها) است که باعث می شود سلول های عصبی به تدریج تجزیه شوند و بمیرند . در ایالات متحده، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک گاهی اوقات بیماری نورون حرکتی نیز نامیده می شود.

علائم و نشانه های اولیه اسکلروز جانبی آمیوتروفیک عبارتند از:

  •      اختلال در راه رفتن، یا مشکل در انجام فعالیتهای روزانه
  •      ضعف در ساق پا، پا و یا مچ پا
  •      ضعف دست
  •      اختلال تکلم یا مشکل در بلع
  •      گرفتگی عضلانی و گرفتگی در دست ها، شانه و زبان
  •      مشکل در نگه داشتن سر و افتادن سر به سمت پایین

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک اغلب با پرش عضلات و ضعف در دست یا پا شروع می شود. در نهایت بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک  توانایی خود  برای کنترل عضلات را از دست می دهند دچار اختلال تکلم می شوند و غذا خوردن و تنفس این بیماران نیز مختل می گردد. با این حال، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک روی عملکرد روده ،کنترل مثانه  و توانایی فکر کردن تاثیر نمی گذارد و افراد مبتلا به این بیماری تا لحظات آخر عمر کاملا هوشیار و آگاه اند. با علم امروز پزشکی ،اسکلروز جانبی آمیوتروفیک را نمی توان درمان  کرد و در نهایت منجر به مرگ می شود.

استفان هاوکینگ

اکثر مبتلایان به این بیماری حدود 3 سال عمر می کنند اما استفان هاوکینگ 67 ساله  (فیزیکدان برجسته قرن) از سنین جوانی همچنان با این بیماری می جنگد و سنبل مقاومت در مقابل بیماری ای ال اس (ALS)  در دنیا شده است (البته دقیقا مشخص نیست که بیماری ایشان همان ای ال اس است یا یکی دیگر از بیماریهای نورون حرکتی است).

افراد مشهوری که تابحال وارد این چالش شده اند:

  • جورج بوش
  • بیل گیتس
  • مارک زوکر برگ مالک فیس بوک
  • کریستین رونالدو
  • شکیرا
  • بریتنی اسپیرز
  • پزشکان بیمارستان مایوکلینیک آمریکا (یکی از معتبرترین مراکز پزشکی دنیا)
  • جاستین تیمبرلیک
  • جیمی فالون
  • کریس کریستین

از ایران

  • علی کریمی

و…

و این لیست همچنان در حال بزرگ تر شدن است


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *