راهنمایی های فیزیوتراپیست ها به افراد مبتلا به زانو درد

زانودرد

زانو درد به دلیل بیماری یا مصدومیت اتفاق می افتد. مهمترین بیماری که بر روی زانوها تاثیر می گذارد، آرتروز می باشد. آسیب های زانو در نتیجه ی یک ضربه ی مستقیم یا حرکت ناگهانی در زانو به وجود می آید که باعث می شود زانو در حالتی خارج از حرکات طبیعی خود قرار گیرد. زانو دردی که به علت صدمه اتفاق بیفتد معمولا با پارگی غضروف زانو، مانند پارگی منیسک، یا پارگی رباط ها، مانند پارگی رباط های داخلی، همراه است.

زانو درد چیست؟

زانو درد ممکن است به دلیل بیماری یا مصدومیت اتفاق بیفتد. به حال درد زانو باعث محدود شدن حرکات می شود و درد پا کنترل عضلانی را تحت تاثیر قرار می دهد و قدرت و تحمل عضلاتی که از زانو محافظت می کنند، کاهش می دهد. متداول ترین بیماری که روی زانوها تاثیر می گذارد، آرتروز می باشد که باعث می شود غضروف زانو به تدریج فرسوده شود و منجر به درد و التهاب می شود.

صدمه های زانو در نتیجه ی ضربه ی مستقیم یا حرکت های ناگهانی اتفاق می افتد که بر روی حرکات طبیعی زانو تاثیر می گذارد، اینگونه حرکات ناگهانی در ورزش، فعالیت های تفریحی، سقوط یا تصادفات وسایل نقلیه اتفاق می افتد. زانو دردی که به خاطر صدمه به وجود آمده باشد، معمولا با پارگی های غضروف زانو یا رباط ها در ارتباط است. زانو درد همچنین به خاطر فشار اتفاق بیفتد، همانطور که اغلب به خاطر فشار زانو بند این اتفاق می افتد، همچنین گاهی با عنوان سندروم درد پاتلوفمورال نیز شناخته می شود. به ندرت و با ضایعات شدید پیش می آید که استخوان زانو بشکند.

درد زانو چگونه احساس می شود؟

ممکن است درد زانو در بخش های مختلف زانو احساس شود، درد زانو بستگی به مشکلی دارد که زانو را تحت تاثیر قرار داده است. تشخیص موقعیت درد می تواند به فیزیوتراپیست در تعیین علت درد کمک کند.

زانو درد چگونه تشخیص داده می شود؟

فیزیوتراپیست تشخیص را بر اساس علائم، پیشینه ی پزشکی و از طریق انجام معاینات انجام می دهد. نتایج اشعه ی X و MRI نیز برای کامل کردن تشخیص مورد استفاده قرار می گیرند. برای کمک به تشخیص شرایط، فیزیوتراپیست ممکن است سوالات زیر را بپرسد:

  • دقیقا کدام قسمت زانوی شما درد می کند؟
  • آیا زانوی شما پیچ خورده؟
  • آیا در زمان مصدومیت احساس پارگی در زانوی خود نیز کردید؟
  • آیا متوجه التهاب هم شده اید؟
  • آیا تاکنون احساس گرفتگی در مفصل زانوی خود کرده اید؟
  • آیا در بالا و پایین رفتن از پله ها دچار مشکل هستید؟
  • آیا با نشستن های طولانی با زانوهای خم برای مدت طولانی، به عنوان مثال در هواپیما یا اتوبوس، مشکل دارید؟
  • آیا در هنگام خم یا راست کردن زانو درد شما افزایش می یابد؟
  • آیا در هنگام چرخاندن زانو دچار مشکل می شوید؟

زانو درد0

فیزیوتراپیست تست هایی را اجرا خواهد کرد تا ببیند که آیا شما:

  • با خم و راست کردن زانوی خود مشکل دارید؟
  • در مفصل زانو دچار نرمی هستید؟
  • دچار محدودیت حرکت در زانوی خود هستید؟
  • در عضلات اطراف زانو دچار ضعف هستید؟
  • در هنگام ایستادن یا راه رفتن با وزن بدن خود بر روی زانوها مشکل دارید؟

فیزیوتراپیست به علاوه در مورد چگونگی توانایی شما در استفاده از زانوی آسیب دیده در فعالیت های روزانه نگران می باشد. برای ارزیابی این مسئله، ممکن است از تست هایی مانند خم کردن یکی از اعضا و پیاده روی 6 دقیقه ای استفاده کند.

یک فیزیوتراپیست چگونه می تواند کمک کند؟

متناسب با ارزیابی های انجام شده، فیزیوتراپیست یک برنامه ی توانبخشی سفارشی طراحی خواهد کرد که شامل مجموعه ای از ورزش های خاص زانو می باشد. اگر در زانوی خود دچار مشکل هستید، فیزیوتراپیست با یک برنامه ی ورزشی به شما کمک خواهد کرد که زانوی شما را بدون خطر مصدومیت یا آسیب دیدگی بیشتر، تقویت خواهد کرد.  به عنوان یک قانون کلی بهتر است ورزش های ملایم مانند شنا، ورزش های آبی یا پیاده روی را به جای ورزش های پرتحرک تر مانند دویدن یا ایروبیک، انتخاب کنید.

با فیزیوتراپیست خود در مورد روش های حفظ سلامت زانوی خود پس از مصدومیت یا جراحی، مشورت کنید. فیزیوتراپیست دارای زمینه ی آموزشی و تخصص مرتبط برای ارزیابی سلامت زانوی شما و ارجاع به یک متخصص دیگر در صورت نیاز، می باشد.

بسته به شدت مشکل زانو، سن بیمار و سبک زندگی فرد، فیزیوتراپیست روش های درمانی زیر را انتخاب می کند:

زانو درد1

تمرین های تقویتی و ورزش های عملی که برای افزایش قدرت، تحمل و عملکرد ماهیچه های پا طراحی شده اند. این تمرین ها برای محافظت از زانو و کم کردن فشار به مفاصل زانوست.

تحریک الکتریکی به زانو که قدرت ماهیچه ی پا را افزایش داده و می تواند به کم شدن درد زانو کمک کند. برای افزایش قدرت، جریان های الکتریکی به وسیله ی یک دستگاه تولید می شوند و از طریق الکترودها منتقل می شوند تا ماهیچه های محافظت کننده ی زانو و عضله ی چهر سر ران را تحریک کند. برای کاهش درد زانو الکترودها روی پوست قرار می گیرند تا به آرامی عصب های اطراف زانو را تحریک کنند.

فیزیوتراپیست می تواند محدودیت فعالیت ها، به ویژه فعالیت هایی که به زانو فشار می آورند، را تعیین کند. به علاوه وی می تواند میزان پیشرفت زانو را در عملکردها اندازه بگیرد.

فیزیوتراپیست قبل و بعد جراحی چه کمکی می کند؟

فیزیوتراپیست در مشورت با جراح، متناسب با نوع جراحی زانو، قادر خواهد بود میزان فعالیت بیمار را تعیین کند. فیزیوتراپیست و جراح قبل از جراحی، بیمار را به شرکت در فعالیت های جسمی وادار می کنند تا قدرت و حرکت وی افزایش یابد. بعد از جراحی نیز فیزیوتراپیست برنامه های توانبخشی فردی برای بیمار طراحی خواهد کرد و به وی کمک می کند تا قدرت، تحرک و تحمل مورد نیاز را به دست آورده و به فعالیت های عادی و روزمره ی خود بازگردد.

آیا این شرایط یا مصدومیت قابل پیشگیری است؟

در حالت ایده آل، هرکس باید سه نوع ورزش را برای پیشگیری از مصدومیت تمام قسمت های بدن، از جمله زانو، به طور منظم انجام دهد:

  • حرکات تمرینی برای کمک به حفظ حرکت طبیعی مفاصل و بهبود سفتی.
  • ورزش های قدرتی برای تقویت ماهیچه ها.
  • تمرین های هوازی یا استقامتی (مانند پیاده روی و شنا) برای بهبود عملکرد قلب و جریان خون و کمک به کنترل وزن. کنترل وزن برای افراد مبتلا به آرتروز مهم است، زیرا اضافه وزن فشار زیادی به مفاصل، از جمله رانو، وارد می کند.

برای کنترل درد زانو و دیگر دردهای اسکلتی و عضلانی، داشتن یک سبک زندگی سالم، ورزش کردن، استراحت به اندازه ی کافی و خوردن غذاهای سالم مهم است. برای دونده ها و دیگر ورزشکاران انجام تمرینات فیزیوتراپی و گرم کردن همراه با فعالیت های روزانه بسیار مهم هستند.

تجربه ی واقعی زندگی:

زانو درد2

مونیکا در سن 56 سالگی در شرایط جسمی بسیار خوبی بود – تغذیه ی خوب و مناسب، کنترل وزن و ورزش های روزانه در خانه. یک روز مونیکا از روی وسایل ورزشی خود افتاد و زانوی وی پیچ خورد. درد خیلی شدیدی بود. او می توانست مسافت های خیلی کوتاه را پیاده روی کند، اما راه رفتن با درد زانو و انجام فعالیت های روزانه خیلی زود برایش غیرممکن شد. مونیکا تصمیم گرفت به فیزیوتراپیست مراجعه کند. فیزوتراپیست سابقه ی پزشکی مونیکا را مورد بررسی قرار داد. یک معاینه ی کامل روی وی انجام شد و با پزشک مونیکا در خصوص نیاز به اشعه ی ایکس و بررسی هرگونه شکستگی در استخوان ها، مشورت شد.

پس از مشورت با ارتوپد سالم بودن تمام استخوان مورد تایید قرار گرفت و نیاز به هرگونه عمل جراحی نیز رد شد. فیزیوتراپیست مونیکا یک سری تمرین های استقامتی و ورزش های عملکردی طراحی کرد تا قدرت و استقامت ماهیچه ی ران، زانو و ساق پای وی را افزایش دهد. فیزیوتراپیست تحریک الکتریکی را نیز برای افزایش قدرت عضلات چهار سر ران پیشنهاد کرد.

با دنبال کردن تجویزات فیزیوتراپیست، درد زانوی مونیکا و تحرک های وی به میزان زیادی بهبود یافت. ورزش ها و تمرین هایی روی زانو و استفاده ی دقیق تر از تجهیزات ورزشی نیز به کاهش درد زانو کمک می کند.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *