خوابپریشی چیست و چطور درمان می شود؟

خوابپریشی

خوابپریشی اختلالات مخرب خواب است که در زمان انگیختگی از مرحله REM خواب یا انگیختگی نسبی از مرحله غیر REM خواب رخ می دهند. خوابپریشی ها عبارتند از: کابوس، راه رفتن در خواب، توهم زدگی و بسیاری مشکلات دیگر.

[toggle title=”در این ویدئو با عجیب ترین اختلالات خواب آشنا می شوید!!” state=”open” ][/toggle]

کابوس

کابوس ها رویدادهای شب هستند که ممکن است باعث ترس، وحشت و اضطراب شوند. معمولا شخصی که کابوس می بیند به طور ناگهانی از مرحله REM در خواب بیدار می شود و قادر به توصیف محتوای رویا نیست. خوابیدن مجدد معمولا سخت است. عوامل مختلفی باعث کابوس می شوند، از جمله بیماری، اضطراب، از دست دادن یک عزیز یا واکنش های منفی نسبت به داروها. اگر کابوس ها بیشتر از یک بار در هفته رخ می دهند و یا مانع خواب شبانه شما می شوند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

وحشت شبانه

شخص وحشت شبانه را به طور ناگهانی تجربه می کند و در حالت وحشت زده از خواب بیدار می شود، اما گیج است و قادر به برقراری ارتباط با دیگران نمی باشد. فرد در این حالت به صداها پاسخ نمی دهد و بیدار کردن کامل وی بسیار سخت است. وحشت شبانه حدودا 15 دقیقه طول می کشد که پس از آن فرد دراز کشیده و به نظر می رسد دوباره به خواب رفته است. افرادی که دچار وحشت شبانه می شوند معمولا صبح روز بعد این اتفاق را به خاطر نمی آورند. وحشت شبانه شبیه به کابوس است اما معمولا در زمان خواب عمیق اتفاق می افتد.

فرد در حالت وحشت شبانه ممکن است برای خود و دیگران خطرناک باشد زیرا اعضای بدن را به طور ناگهانی و به شدت تکان می دهد. این حالت از خوابپریشی در بین کودکان بسیار رایج است و اغلب در سنین بین 3 تا 8 سال. کودکان مبتلا به وحشت خواب معمولا در خواب راه می روند و حرف می زنند. این نوع خوابپریشی که موروثی است در بین بزرگسالان نیز مشاهده می شود. تنش های شدید احساسی یا مصرف الکل احتمال بروز این حالت را در بین بزرگسالان تشدید می کند.

راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب نوع دیگری از خوابپریشی است و زمانی که رخ می دهد به نظر می رسد فرد بیدار است و در حال راه رفتن در اطراف است، اما در حقیقت او کاملا خواب است. این فرد هیچ چیز از این رویداد به خاطر نمی آورد. راه رفتن در خواب اغلب در مرحله عمیق غیر REM و در اوایل شب اتفاق می افتد (مرحله 3 و 4 خواب) و ممکن است در اوایل صبح و در مرحله REM نیز رخ دهد. این خوابپریشی در بین کودکان 5 تا 12 سال بسیار رایج است، اما در بین بزرگسالان و جوانان نیز اتفاق می افتد.

راه رفتن در خواب مورورثی به نظر می رسد. برخلاف آنچه اکثر مردم معتقدند، بیدار کردن فردی که در حال راه رفتن است خطرناک نیست. این فرد ممکن است مدت کوتاهی پس از بیدار شدن گیج باشد. گرچه راه رفتن در خواب خطرناک نیست، اما این مسئله به خودی خود می تواند خطراتی در پی داشته باشد، زیرا فرد در این شرایط نسبت به محیط خود آگاهی ندارد. در اکثر کودکان با وارد شدن فرد به دوره نوجوانی این خواب پریشی به خودی خود برطرف می شود.

توهم زایی برانگیخته (confusional arousls)

این نوع خوابپریشی معمولا زمانی رخ می دهد که فرد در اوایل شب از یک خواب عمیق بیدار می شود. این اختلال که تمایل به خواب بیش از حد یا مستی خواب نیز نامیده می شود، شامل حالت مبالغه آمیزی از آهسته بیدار شدن فرد است. در این شرایط فرد به دستورها به آهستگی واکنش نشان می دهد و ممکن است سوالاتی که از وی پرسیده می شود را به خوبی درک نکند. به علاوه فرد در این حالت در حافظه کوتاه مدت خود دچار مشکل است و روز بعد این اتفاقات را به خاطر نمی آورد.

اختلال حرکات موزون

خوابپریشی دیگر اختلال حرکات موزون نامیده می شود و اغلب در کودکان زیر 1 سال رخ می دهد. کودک در حالت دراز کشیده سر یا قسمت بالای بدن خود را بلند می کند و سپس سر خود را روی بالشت می اندازد. اختلال حرکات موزون که کوبیدن سر نیز نامیده می شود، شامل حرکاتی در دست ها و زانوها نیز می شود. این حالت معمولا درست قبل از خواب رخ می دهد.

صحبت کردن در خواب

خوابپریشی صحبت کردن در حین خواب یک اختلال انتقال خواب به بیداری است. گرچه این خواب پریشی معمولا بی ضرر است، اما می تواند باعث مختل شدن خواب اطرافیان شود. صحبتی که در خواب رخ می دهد کوتاه بوده و شامل اصوات ساده می شود. گاهی نیز ممکن است شامل صحبت های طولانی شود. فردی که در خواب صحبت می کند معمولا چیزی از آنها به خاطر نمی آورد. عوامل بیرونی از جمله تب، استرس های عاطفی یا دیگر اختلالات خواب باعث بروز این خوابپریشی می شوند.

گرفتگی شبانه عضلات پا

این خوابپریشی شامل انقباض ناگهانی و غیرارادی عضلات است که اغلب در عضلات ساق پا و در طول شب و زمان استراحت رخ می دهد. این گرفتگی ممکن است چند ثانیه تا 10 دقیقه طول بکشد، اما درد ناشی از آن طولانی تر خواهد بود. گرفتگی شبانه عضلات پا بیشتر در میانسالی و یا دوران سالمندی بروز می کند، اما به هر حال در هر سنی ممکن است فرد به این نوع خوابپریشی مبتلا شود. گرفتگی شبانه عضلات پا با سندروم پای بیقرار متفاوت است، زیرا سندروم پای بیقرار معمولا با گرفتگی یا درد همراه نیست. علت این عارضه معلوم نیست. در برخی موارد هیچ عامل بیرونی برای بروز آن وجود ندارد. گاهی نیز طولانی نشستن، کم آبی، اختلالات ساختاری (مانند کف پای صاف) باعث بروز این حالت می شوند. کشش عضلات، ورزش و مصرف آب کافی می توانند از بروز این حالت پیشگیری کنند.

فلج خواب

افراد مبتلا به فلج خواب نمی تواند بدن و اعضای خود را در زمان خواب یا در زمان بیدار شدن تکان بدهند. فلج خواب هم نوعی خوابپریشی موروثی است، اما علت بروز آن مشخص نیست. این اختلال آسیب رسان نیست، اما فردی که این نوع خوابپریشی را تجربه می کند دچار وحشت می شود زیرا علت آنچه رخ می دهد را نمی داند. فلج خواب معمولا با یک صدا یا لمس کردن فرد برطرف می شود. پس از اتمام فلج خواب فرد می تواند دوباره تکان بخورد. این حالت ممکن است تنها یک بار در طول عمرتان رخ دهد و یا ممکن است چندین بار آن را تجربه کنید.

اختلال خواب مرتبط به نعوظ

این اختلال در بین مردانی رخ می دهد که قادر به حفظ نعوظ آلت تناسلی در هنگام خواب نیستند که در مقاربت های جنسی نیز سخت است. مردها معمولا در مرحله REM در خواب نعوظ را تجربه می کنند و اختلال نعوظ در خواب ممکن است نشانه ای از اختلال نعوظ در فرد باشد.

نعوظ دردناک در خواب

این مورد نیز یک خوابپریشی مربوط به مردان است و در مرحله REM در خواب رخ می دهد. در مورد نادر نعوظ دردناک بوده و باعث می شود فرد از خواب بیدار شود. برای پیشگیری از این حالت مصرف دارو (به عنوان مثال برخی ضدافسردگی ها) مفید هستند.

ضربان نامنظم قلب

یک آریتمی قلبی – اصطلاح پزشکی برای نامنظم بودن ضربان قلب – نوعی تغییر در حالت طبیعی ضربان قلب است. افرادی که به بیماری عروق کرونر مبتلا هستند و میزان اکسیژن خون آنها کاهش پیدا کرده، با اختلالات تنفسی خواب در معرض خطر آریتمی هستند که در مرحله REM در خواب رخ می دهد. فشار مثبت و مداوم هوا (CPAP) میزان این خطر را کاهش می دهد.

اختلال رفتار REM در خواب

افراد مبتلا به اختلال رفتار در مرحله REM در خواب هستند، رویاهای دراماتیک یا خشونت آمیز در مرحله REM مشاهده می کنند. مرحله REM معمولا بدن فلج می شود، اما افراد مبتلا به این نوع خوابپریشی حتی در مرحله REM با مشاهده رویا بدن خود را تکان می دهند. اختلال رفتار REM معمولا در مردان بالای 50 سال مشاهده می شود، اما در زنان و افراد جوان تر نیز مشاهده می شود. این حالت با وحشت در خواب و صحبت در خواب متفاوت است. در این نوع خوابپریشی فرد پس از بیدار شدن تمام رویای خود را به خاطر می آورد.

دندان قروچه

در این حالت فرد به طور غیرارادی و ناآگاهانه در زمان خواب دندان های خود را ه شدت به هم می کشد. این حالت ممکن است همراه با دیگر اختلالات خواب رخ دهد. پیامدهای ناشی از دندان قروچه عبارتند از خراب شدن ظاهر دندان ها و ناراحتی عضله فک.

شب ادراری

در این شرایط فرد مبتلا در هنگام خواب قادر به کنترل ادرار خود نیست. دو نوع شب ادراری وجود دارد: اولیه و ثانویه. در نوع اولیه فرد از دوران کودکی تا کنون قادر به کنترل ادرار خود در خواب نبوده است. کودکان اغلب دچار این حالت هستند، به ویژه اگر والدین آنها در دوران کودکی به این مشکل دچار بوده اند. در نوع ثانویه فرد در ابتدا قادر به کنترل ادرار خود در خواب است، اما پس از مدتی بنا به شرایطی (از جمله دیابت، عفونت مجاری ادرار و آپنه خواب و یا اختلالات روانی) دچار مشکل شب ادراری می شود.

دیستونی های شبانه گهگاهی (NPD)

این اختلال گاهی با حالت های شبه تشنجی در طول مرحله غیر REM در خواب مشخص می شود. اکثر شواهد به NPD به عنوان حالتی از صرع اشاره می کنند. NPD معمولا چندین بار در شب رخ می دهد.

چه عاملی باعث خوابپریشی می شود؟

خوابپریشی اغلب موروثی است ، بنابراین یک عامل ژنتیکی برای آن وجود دارد. اختلالات مغزی ممکن است عامل برخی از انواع خوابپریشی ها باشند، از جمله اختلال رفتاری در مرحله REM. خوابپریشی ها گاهی براثر برخی اختلالات خواب، مانند آپنه خواب انسدادی یا برخی داروها بروز کنند.

چه کسانی در معرض خوابپریشی ها هستند؟

خوابپریشی در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در بین کودکان بسیار رایج است. کودکان به خوابپریشی ها حساس تر هستند، زیرا مغز آنها بالغ نشده است. خبر خوب اینکه خوابپریشی ها معمولا با عواقب منفی در سلامتی در ارتباط نیستند و با بزرگتر شدن کودک برطرف می شوند.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی و روحی به شما کمک می کنند. از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع اطلاعات پزشکی کشور)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[toggle title=”تیم تحقیقاتی نگارنده این مقاله” state=”open” ]

دکتر مصطفی امیری
متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ اختلالات خواب

و 

سمیه محمدی، نگارنده و مترجم[/toggle]

[button color=”purple ” size=”medium” link=” https://sleepfoundation.org/ask-the-expert/sleep-and-parasomnias/page/0/2″ target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/sleep-disorders/guide/parasomnias#1″ target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *