آیا تاکنون به چگونگی رفتار با افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی فکر کرده اید؟

مشکلات یادگیری و عملکردی

ناتوانی ذهنی 1

اگر کودک دچار ناتوانی ذهنی باشد، به این معناست که یادگیری او از کودکان دیگر خیلی کندتر انجام می شود. ناتوانی ذهنی با نام عقب ماندگی ذهنی نیز مطرح می شود، اما بهتر است عبارت عقب ماندگی ذهنی کمتر استفاده شود زیرا به احساسات افراد و والدین آسیب می زند.

شخصی که دچار ناتوانی ذهنی باشد در یادگیری و فعالیت های روزانه دچار مشکل می شود. این فرد ممکن است 10 سال سن داشته باشد، اما نمی تواند مانند یک فرد 10 ساله صحبت کند یا بنویسد. این افراد در یادگیری مهارته های دیگر، مانند لباس پوشیدن، نیز کند عمل می کنند. اما ابتلا به ناتوانی ذهنی به این معنا نیست که فرد توانایی یادگیری ندارد. می توانید از کسانی که با این افراد در ارتباط هستند تحقیق کنید. بعضی کوکان مبتلا به اوتیسم، سندروم دان یا فلج مغزی، ممکن است به عنوان کودکان مبتلا به ناتوانی ذهنی توصیف شوند، اما به هرحال توانایی بالایی برای یادگیری دارند و کودکانی کاملا قادر هستند.

درست مانند دیگر مشکلات سلامتی، ناتوانی ذهنی هم می تواند خفیف یا شدید باشد. در ناتوانی شدیدتر فرد در یادگیری و مستقل شدن، دچار مشکلات بیشتری می شود.

چه چیزی باعث بروز ناتوانی های ذهنی می شود؟

ناتوانی ذهنی 3

علت بروز ناتوانی های ذهنی این است که مغز آسیب می بیند یا بروز یک مشکل از رشد مغز جلوگیری می کند. این مشکلات معمولا زمانی اتفاق می افتند که نوزاد در داخل رحم مادر در حال رشد است، یا در زمان تولد نوزاد یا پس از تولد نوزاد. اکثر اوقات پزشکان علت این مشکل را نمی دانند.

در اینجا به برخی از مشکلاتی که باعث بروز ناتوانی های ذهنی می شوند، اشاره می کنیم:

  • ژن نوزاد دچار مشکل است که این مشکل در تمام سلول ها وجود دارد و چگونگی رشد بدن را تعیین می کند. ژن ها از پدر و مادر به نوزاد می رسند، بنابراین یک نوزاد ممکن است ژن های غیرطبیعی یا ژن هایی که روند رشد نوزاد را تغییر می دهند، از والدین خود دریافت کند.
  • گاهی مشکلی در دوران حاملگی مادر وجود دارد. مادر ممکن است در دوران بارداری دچار بیماری یا عفونتی شود که به نوزاد آسیب می رساند. به علاوه مصرف برخی داروها در این دوران نیز بر روی نوزاد تاثیر سو خواهند داشت. مصرف الکل یا مواد مخدر به رشد مغزی نوزاد صدمه خواهد زد.
  • در زمان تولد اکسیژن کافی به نوزاد نمی رسد.
  • نوزاد خیلی زودتر از موعد خود به دنیا می آید.
  • پس از تولد نوزاد دچار عفونت های شدید مغزی می شود.
  • آسیب مغزی شدید می تواند به مغز صدمه بزند و باعث ناتوانی های مغزی در هر زمانی از زندگی شوند. برخی ازاین ناتوانی ها موقتی هستند و برخی دیگر دائمی و جبران ناپذیر خواهند بود. به همین دلیل همیشه توصیه می شود در هنگام رانندگی کمربند ایمنی ببندید یا در هنگام موتور سواری یا دوچرخه سواری کلاه ایمنی بپوشید.

پزشکان از طریق آزمایشاتی بر روی چگونگی فکر فرد و حل مشکلات توسط وی به تشخیص ناتوانی های ذهنی پی می برند. اگر نوع مشکل تشخیص داده شود، پزشک و دیگر متخصصان می توانند با خانواده در مورد نوع درمان تصمیم گیری کنند.

در مدرسه چه اتفاقی می افتد؟

ناتوانی های ذهنی 3

در مدرسه، یک کودک مبتلا به ناتوانی ذهنی نیاز به کمک خواهد داشت. برخی کودکان نیاز به افرادی دارند که در مدرسه در کنارشان باشند، یا ممکن است در کلاس های خاصی حضور داشته باشند چرا که نیاز به کمک ها و خدمات خاصی خواهند داشت.

فرد مبتلا به ناتوانی ذهنی معمولا برای یادگیری مهارتهای زندگی نیاز به آموزش خواهد داشت. مهارتهای زندگی، مهارتهایی هستند که افراد برای مراقبت از خود به آنها نیاز دارند. بزرگسالان مبتلا به ناتوانی ذهنی اغلب مشاغلی دارند تا بتوانند مستقل یا در خانواده زندگی کنند.

کودکان مبتلا به ناتوانی های ذهنی نیاز به بهبود مهارت های خود دارند. این کودکان باید به مدرسه بروند، بازی کنند و احساس امنیت داشته باشند.

اگر شما کسی را با این مشکل می شناسید، بهتر است سعی کنید با وی دوست شوید. اگر نمی توانید کاری کنید، می توانید تنها با سلام کردن رابطه خود را با وی حفظ کنید تا روز این فرد را نیز بهتر کنید.

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا متخصصین و مشاورینی حضور دارند که در زمنیه مشکلات و ناتوانی های ذهنی می توانند به شما کمک کنند. در صورت هر گونه مشکل و سوال در این زمینه با شماره های روی صفحه وب سایت تماس بگیرید.

نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *