نشانه تشنج| نشانه های صرع و تشنج

نشانه های صرع و تشنج
صرع 0

بسیاری از رفتارهای تکراری نشان دهنده ی  وجود یک مشکل عصبی است و پزشک باید تشخیص دهد که آیا این رفتارها از علائم تشنج هستند یا خیر. صرع و تشنج انواع مختلف دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • صرع فراگیر (Generalized seizure): در این نوع صرع، تمام نواحی مغز درگیر می شود. گاهی این نوع تشنج را grand mal می نامند. افرادی که چنین تشنجی را تجربه می کنند دارای ویژگی های خاصی است، از جمله: ناله کرده یا صداهای مختلفی تولید می کند، بدنش به مدت چند ثانیه یا یک دقیقه سفت می شود. پس از آن حرکات ریتمیک پاها و بازوها آغاز می شود و قبل از توقف سرعت آنها کم می شود و چشم ها باز هستند. به نظر می رسد که شخص نفس نمی کشد و صورت وی کبود می شود. پس از آن نیز برای مدتی نفس های عمیق و پر سرو صدا ادامه می یابد. بازگشت به حالت هوشیاری به آهسستگی انجام می شود و شخص تا چند دقیقه گیج است.

صرع 1

  • صرع موضعی یا کانونی (Partial or focal seizure): تنها بخشی از مغز درگیر می شود، بنابراین تنها بخشی از بدن تحت تاثیر قرار می گیرد. با توجه به بخشی از مغز که درگیر این مشکل شده، فعالیت های الکتریکی مغز نیز متفاوت خواهند بود. اگر بخش کنترل کننده ی حرکات دست در مغز درگیر این تشنج شود، حرکات ناگهانی و ریتمیک در دست ها مشاهده می شود.
  • اگر بخش های دیگری از مغز درگیر باشند، علائم به این شکل می باشند که فرد احساسی شبیه به پر بودن معده دارد و جنبش های مکرر و کوتاهی در وی مشاهده می شود. گاهی نیز شخص مبتلا به تشنج موضعی گیج و مبهوت به نظر می رسد، این نوع در واقع یک تشنج موضعی پیچیده است. عبارت پیچیده توسط پزشک ها استفاده می شود و وضعیتی را توصیف می کند که فرد بین آگاهی کامل و ناآگاهی قرار دارد.
  • صرع کوچک (petit mal or absence siezure): این نوع صرع بیشتر در بین کودکان رایج است. اختلال هوشیاری معمولا به این صورت نشان داده می شود که فرد به یک نقطه ی نامعلوم خیره می شود. پلک زدن پشت سر هم و دیگر حرکات کوچک نیز مشاهده می شوند. معمولا این نوع تشنج کوتاه بوده و حدود چند ثانیه طول می کشد. برخی افراد در طول روز ممکن است چندین بار دچار این نوع تشنج شوند.
نگارنده: سمیه محمدی 

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

15 دیدگاه دربارهٔ «نشانه تشنج| نشانه های صرع و تشنج»

  1. باسلام 65 سال دارم حدود چند سالیست به وزوز گوش دچار شدم واخیرا نیز صدا درمغزم بشدت زیاد شده أیا در أن کلینیک چاره‌ای برای کمتر شدن صدا وجود دارد تامراجعه نمایم
    لطفا راهنمایی نمایید با تشکر جوابی تاکنون دریافت نکردم. منتظر جواب هستم.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      وزوز گوش نشانه ای از بسیاری از شرایط احتمالی  زمینه ای (مغز و اعصاب یا گوش) است.
      وزوز گوش خود یک بیماری نیست،بلکه نشانه ای از مشکلات دیگری در گوش، مغز، قلب، و یا رگ های خونی داخل جمجمه است.
      بنابراین  اگر از وزوز گوش رنج می برید، جهت بررسی به پزشک مراجعه کنید.
      پزشک ممکن است برای تشخیص برای شما تست شنوایی،تصویر برداری مغزی و…درخواست نماید.
      برخی از شرایطی که می تواند وزوز گوش ایجاد کند عبارتند از انسداد گوش با موم یا  وجود مایع در گوش داخلی، رشد غیر طبیعی استخوان در گوش، اختلالات رگ های خونی داخل جمجمه، انحراف فک، انواع خاصی از تومورهای مغز و گوش  وبعضی اختلالات گوش داخلی مانند بیماری منییر
      در صورت تمایل برای بررسی این موضوع و اتخاذ راهکار درمانی مناسب، با مرکز شماره یک جایروس کلینیک تماس بگیرید تا همکاران برای یکی از متخصصین این حوزه تایم ویزیت هماهنگ نمایند.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

      برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه لینک زیر را مطالعه فرمایید.

      https://gyrusclinic.com/?s=%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%B2+%DA%AF%D9%88%D8%B4

  2. سلام جوانی هستم ۳۲ساله که سابقه۳بارتشنج درخواب دارم به قدری شدت تشنج زیادبوده سه بارکتفم شکسته دکترهم رفتم سی تی اسکن ام آرآی نوارمغزانجام دادم دکترگفته سالم هستم البته سه بارتشنج بین سالهای۹۴تا۹۶برام اتفاق افتاده که هریک سال یکباربرام اتفاق افتاده باتشکرراهنمایی کنید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      با تمام مدارک پزشکی خود برای جناب دکتر دهقانی در شعبه رسالت و یا خانم دکتر نادری در شعبه کرج نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  3. با سلام دختری هستم 16ساله از تقریبا دوسال پیش حالتهای خاصی داشتم (پرش دستها در اوایل صبح،بسته شدن چشم ها به طور ثانیه ای که در این حالت زمان برام بی معنی میشد )بعد از چند مدت یک شب از خواب پا شدم ترسیده بودم واین حالت ها زیاد شده بود به پزشک متخصص مراجعه کردم گفتن که میوکلونیک و واژه ی (jME) رو بکار بردن وقرص والپروات سدیم رو برام تجویز کردن الان دارم این قرص رو مصرف میکنم وزمانی که به دکتر مراجعه میکنم میگن نوار مغزم مشکلی نداره وهمون زمان که بیماری شدید شده بود ام آرآی گرفتم اونم دیدن وگفتن که مشکلی نداره اما بعضی وقتا دوباره اون حالت ها برام پیش میاد دیگه نمیدونم چیکار کنم اگه نیاز هست که به پزشک دیگه ای مراجعه کنم لطفا بهم معرفی کنین ممنونم میشم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام، دوست گرامی توصیه میشود با پزشک معالجتان مشورت کنید تا در صورت نیاز بررسی و آزمایشات دقیق تر انجام گیرد. مراجعه به پزشک دیگر هم منعی ندارد و میتوان معاینات دقیق تر توسط وی صورت گیرد.

  4. با سلام همسر من بدون سابقه تشنج چند شب پیش در خواب تشنج کرد. برای تشخیص و معاینه پزشک متخصص باید بکجا مراجعه کنم؟

  5. با سلام.پسرم بعد از سه روز از واکسن 18 ماهگی دچار تب شدید شد و در خواب بر اثر سهل انگاری من که استامينوفن بهش کم داده بودم تبش بالا رفته در حد 20 ثانیه دچار تشنج شد به صورتی که ابتدا یک جیغ بلند کشید و به یک طرف خیره شد. ولی دیگر تکرار نشد.میخواستم راهنمایی کنید و بفرمایید مشکلی از لحاظ ذهنی و یا اختلال در یادگیری و تحرک و صرع در آینده وجود دارد یا خیر؟ ممنون

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست تحت نظر جناب دکتر شاهرخی بررسی دقیق تری انجام شود ولی در مورد اختلالات یادیگری در آینده از الان نمی توان نظر درستی را ارائه داد.

  6. سلام
    من به هر دو بیماری ام اس و صرع مبتلا هستم. یعنی بعد از حمله ام اسی که اردیبهشت پارسال داشتم به صرع هم مبتلا شدم. آیا مصرف بوتاکس برای از بین بردن موقت چین و چروکهای پیشانی، بین دو ابرو و دور چشم، با داشتن این دو بیماری منع پزشکی دارد یا خیر؟ از چند متخصص سوال کردم که اغلب اونها مخالفتی نکردند. بنظرتون چیکار کنم؟ ممنونم

  7. با سلام برادری دارم 32 سال سن داره که میشه گفت از دوران بچگی دچار تشنج های مکرر میشده وتا الان دچار این مشکل هست به صورتی که یک تا دو روز گرفتار این حالت میشه،طبق مطالعه که در مورد این بیماری داشتم صرع فراگیر بیشتر به حالتی که بهش دست میده مشابه است.لطفا راهنمایی کنید به کدام پزشک مراجعه کنیم.با تشکر

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای جناب دکتر دهقانی در کلینیک رسالت و یا آزادی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  8. باسلام من۳۸ سالمه از ۲سال پیش بافوت یکی از دوستان بیحسی دست و پای چپ را برای یکهفته و پس از آن با هر بار ناراحتی به دفعات اما کوتاه مدت تجربه کردم اما الان یکماه و اندیست که این ضعف و بیحسی و کرختی را دایما همراه دارم به پزشک مراجعه کردم گفتند امواج مغزت درجاهایی از نوار مغز دچار اختلال میشه ودچار تشنج خفیفی توی ام آر آیم یه نقطه ناشناخته روشن بود که گفتن در قسمتی از مغزکه که ربطی به ام اس نداره ،این علایم برای سکته مغزی ست؟ به من داروی دپاکین دادن که بعلت بارداری مصرف نکردم آیا مشکلات بیشتری ایجاد میکنه واگه جواب مثبته چه مشکلاتی؟ نظرشما راجع به خام گیاهخواری چیست؟

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      بنظر می رسد بررسی بیشتر مورد نیاز است. برای خانم دکتر وهابی نوبت بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *