چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟

 

 

اغلب مردم معتقدند ما ابتدا در دوران نوجوانی دچار احساسات جنسی می‌شویم، در صورتی که احساسات جنسی از نوزادی شروع می‌شوند از زمانی که اولین بار در اندام تناسلی‌مان تحریکات بدنی را احساس می‌کنیم.

هرگز برای صحبت کردن درباره موضوعات جنسی با فرزندتان زود نیست. وقتی فرزند شما هنوز کوچک است صحبت کردن درباره موضوعات جنسی، جنسیت و بدن می‌تواند به او کمک کند تا آن‌ها را به‌ عنوان بخش‌های سالم زندگی بفهمد. پیام اصلی که در ابتدا به فرزندتان منتقل می‌شود این است که او می‌تواند برای دانستن اطلاعات صادقانه، به شما اعتماد کند و نباید برای پرسیدن درباره موضوعات جنسی احساس ترس و خجالت کند.

اشتیاق شما برای صحبت کردن درباره احساسات جنسی به کودکان یاد می‌دهد که به خود احترام بگذارند و احساس خوبی درباره بدنشان داشته باشند. تمایل شما برای صحبت کردن به شکل صریح می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا تصمیمات درستی درباره رفتارهای جنسی‌شان بگیرند. این نوع صحبت کردن می‌تواند در ابتدا برای شما ناخوشایند باشد اما به مرور زمان طبیعی‌تر خواهد شد.

کودکان به شیوه‌های مختلف و در موقعیت‌های مختلف درباره موضوعات جنسی یاد می‌گیرند. یک روش سؤال پرسیدن است. پاسخ دادن به برخی سؤالات ممکن است سخت باشد.

 سه گام زیر می تواند برای صحبت با فرزندتان درباره موضوعات جنسی به شما کمک کند:

1. متوجه شوید فرزندتان در حال حاضر چه چیزی می‌داند. برای مثال «تو فکر می‌کنی بچه‌ها از کجا میان؟». ممکن است جواب دهد از شکم مامان. این پاسخ اساساً مناسب سن اوست. سه‌ساله‌های دیگر ممکن است باور داشته باشند که کودکان در آستانه در رها شده‌اند یا از یک طاووس در آسمان افتاده­اند. برای مثال «شما می‌توانید بگویید یک مکان خاصی درون شکم مامان به اسم رحم وجود دارد که بچه‌ها در آن رشد می­کنند».

2. هرگونه اطلاعات غلط را اصلاح  و واقعیت‌ها را مطرح کنید- برای مثال: «هیچ بچه‌ای در شکم مامان رشد نمی‌کند، آن‌ها در یک مکان خاصی درون شکم مامان به اسم رحم رشد می‌کنند».

3. از گفتگو به‌عنوان یک فرصت برای بیان ارزش‌های خانوادگی‌ استفاده کنید- برای مثال: «وقتی آماده مراقبت از یک بچه باشی باردارشدن فوق العادست».

به سؤالات صادقانه و در حد فهم کودک پاسخ دهید.

یک کودک 12 ساله پاسخ کامل‌تری نسبت به یک کودک چهارساله دارد. یک کودک بزرگ‌تری که درباره نوزادان سؤال می ­کند ممکن است نیاز به فهم روند تولد داشته باشد. هر چه کودک بزرگ‌تر می­ شود پاسخ سؤالات باید شامل جزئیات بیشتری باشد.

سؤال را روشن کنید.

ممکن است کودکان بپرسند از کجا آمده ­ام؟ بعضی کودکان ممکن است بخواهند بدانند کودکان چگونه به دنیا می­ آیند دیگران ممکن است فقط بخواهند بدانند در کدام بیمارستان متولد شده­اند.

به سؤال، ساده پاسخ دهید.

سعی کنید پاسخ کوتاه و ساده باشد. اغلب کودکان یک پاسخ ساده می‌خواهند نه طولانی. اطلاعات بیش از حد فقط گیج‌کننده است. بعد از اینکه پاسخ دادید آن را چک کنید. از کودک بپرسید آیا جواب سؤالت رو گرفتی؟ یا این همان چیزیه که می‌خواستی بدانی؟ آن‌ها ممکن است اگر راضی نشوند سؤالات بیشتری بپرسند. منتظر پرسش‌های بیشتر باشید و با توضیحات کوتاه پاسخ دهید.

صادق باشید.

اگر پاسخ سؤال را نمی‌دانید آن را بپذیرید و صادقانه بیان کنید؛ اما به کودک بگویید که جواب را برای او پیدا می‌کنید. می‌توانید آن را در کامپیوتر یا کتابخانه جستجو کنید.

اگر خجالت کشیدید آن را صادقانه بپذیرید و بیان کنید.

اغلب کودکان وقتی والد یا معلم به آن‌ها می‌گوید «من یکم احساس خجالت می‌کنم به همین دلیل درباره آن صحبت نکردم اما سعی می‌کنم به سؤالت جواب بدم» آن را می‌پذیرند.

سعی کنید پاسخ فوری به سؤال دهید.

گاهی اوقات مانند مواردی که شما وسط خرید یا وعده غذایی با افرادی ناآشنا هستید دادن پاسخ فوری می‌تواند دشوار باشد. یک پاسخ کوتاه و گفتن اینکه بعداً در مورد آن صحبت می‌کنید می‌تواند خوب باشد اما بهتر است پاسخ به تأخیر نیفتد. اگر سعی کنید دیرتر  به آن پاسخ دهید ممکن است کودک به‌کلی آن را فراموش کرده باشد. اگر از پاسخ دادن اجتناب کنید کودک می‌فهمد این موضوعی است که شما نمی‌خواهید درباره آن صحبت کنید.

از اصطلاحات صحیح استفاده کنید تا کودک گیج نشود.

کودکان باید نامهای صحیح تمام بخش‌های جنسی بدن خود را تا سن 5 سالگی بدانند.

اجازه دهید موضوعات جنسی بخش طبیعی زندگی باشند.

وقتی با کودکان درباره موضوعات جنسی صحبت می‌کنید صدا و چهره‌ی خود را آرام نگه دارید. اجازه دهید کودکان بدانند که این صحبت‌ها طبیعی هستند.

آماده باشید.

درباره سوالاتی که فرزندتان ممکن است بپرسد و همچنین پاسخ آن‌ها فکر کنید. بعضی سؤالات رایج عبارت‌اند از: بچه‌ها از کجا می‌آیند؟ چرا خواهر یا برادرم متفاوت از من هستند؟ رابطه جنسی چیست؟ بسیاری از اوقات سؤالات ابتدایی با چرا شروع می‌شوند.

سعی نکنید کودک را با سؤالات و بیاناتی شبیه موارد بازجویی کنید، زیرا  باعث عقب کشیدن کودک می‌شوند.

چرا می‌خواهی این را بدانی؟ در مورد آن چی شنیدی؟ منظورت چیه؟ بعداً دربارش صحبت می‌کنیم و …

 

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

گردآورنده: مریم شفیع خانی

روانشناس بالینی کودک و نوجوان


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *