ویتامین ها و مکمل ها برای بیش فعالی

ویتامین ها برای بیش فعالی

آیا تاکنون به این فکر کرده اید که از روش های درمانی جایگزین، مانند استفاده از ویتامین ها و مکمل ها برای بهبود علائم بیش فعالی استفاده کرد؟

قبل از استفاده از هر نوع روش درمانی لازم است نکاتی در مورد آن بدانید. برخی روش های درمانی جایگزین بی خطر، ارزان و در دسترس هستند – اما ممکن است شواهدی مبنی بر اثربخشی آنها وجود نداشته باشد. به علاوه هیچ یک از آنها به عنوان جایگزینی برای درمان بیش فعالی تایید نشده اند.

برخی روش های درمانی طبیعی نیز خطرناک هستند؛ برخی از آنها ممکن است با داروهای تجویز شده تداخلات خطرناکی نشان دهند. این مسئله را فراموش کنید که ویتامین ها یا مکمل ها تنها به خاطر طبیعی بودن بی خطر هستند. بسیاری از آنها مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا FDA نیستند.

قبل از هر اقدامی در مورد روش درمانی جایگزین با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه به نکاتی در مورد برخی از مکمل ها اشاره می کنیم.

زینک یا روی برای علائم بیش فعالی

بیش فعالی

برخی بررسی ها نشان داده اند که کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است دارای سطح کمتری از روی در بدن خود باشند. به علاوه متخصصین نیز اعلام کرده اند کودکانی که همراه با روش های درمانی معمول بیش فعالی، مکمل زینک هم استفاده می کنند، روند بهبود بهتری در علائم خود نشان می دهند.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند پس از مصرف زینک نوعی کاهش در بیش فعالی و تکانشگری مشاهده می شود. به هرحال این تحقیقات تغییری در میزان بی توجهی کودک نشان نداده اند، بی توجهی نیز از دیگر علائم مهم بیش فعالی است. در سال 2005 متخصصان نوعی ارتباط بین سطح زینک و میزان بی توجهی در کودک نشان دادند.

غذاهایی که سرشار از زینک هستند، عبارتند از خرچنگ و دیگر غذاهای دریایی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، محصولات لبنی، لوبیا، آجیل، غلات سبوس دار و غلات غنی شده.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند روغن ماهی نیز می تواند علائم بیش فعالی را بهبود بخشد. این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. برخی یافته ها نشان می دهند که مکمل های روغن ماهی ممکن است باعث بهبود مهارت های ذهنی کودکان مبتلا به بیش فعالی در سن 8 تا 12 سالگی شود.

FDA ترکیبی از امگا 3 را برای بیش فعالی تایید کرده است، این ترکیب دارو محسوب نمی شود، بلکه نوعی غذای پزشکی در نظر گرفته می شود.

در تحقیق دیگری مکملی از روغن ماهی و روغن پریموز مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نوعی بهبود در بیش فعالی، کم توجهی، توانایی کودک برای واضح فکر کردن و رفتارهای کلی کودک نشان داد. همه این کودکان مبتلا به بیش فعالی و دارای سن بین 7 تا 12 سال بودند.

ماهی هایی که حاوی مقدار بالایی امگا 3 هستند، عبارتند از: قزل آلا، صدف، شاه ماهی، ماهی خال مخالی و ساردین.

مخمر سنت جان (St. John’s Wort)

این مکمل گیاهی رایج بر روی مواد شیمیایی مغز تاثیر می گذارد. این مکمل برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب استفاده می شود.

اما بررسی های انجام شده استفاده از این مکمل را برای درمان بیش فعالی توصیه نمی کنند. بررسی های اخیر نشان دادند که مکمل سنت جان تاثیری بر روی علائم بیش فعالی ندارد.

دیگر مکمل های طبیعی برای بیش فعالی

بیش فعالی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند برخی مکمل های طبیعی ممکن است موثر باشند. طی یک بررسی ترکیبی از جینسنگ امریکایی و برگ گینگو، علائم بیش فعالی را در کودکان 3 تا 17 ساله بهبود بخشید. به هرحال برای تایید یافته ها بررسی های بیشتری لازم است.

هورمون ملاتونین هم می تواند به کودکان مبتلا به این اختلال کمک کند. بررسی ها نشان داده اند استفاده از هورمون ملاتونین مشکل خواب را در این کودکان بهبود می بخشد. اما به نظر نمی رسد ملاتونین علائم بیش فعالی را بهبود بخشد.

مکمل های طبیعی مانند GABA و inositol نیز به بهبود علائم بیش فعالی کمکی نمی کنند. به علاوه متخصصین از بی خطر بودن آنها اطلاعات کافی ندارند.

برخی معتقدند علائم بیش فعالی به دلیل کمبود برخی مواد در رژیم غذایی بروز می کنند یا بدتر می شوند. اما هنوز این مسئله که آیا رژیم غذایی بر روی علائم بیش فعالی تاثیر می گذارد یا خیر در حال بررسی است.

بعضی از مطالعات نشان داده اند که کودکان مبتلا به بیش فعالی معمولا دچار کمبود آهن هستند. یک نظریه این است که مکمل های آهن می توانند علائم بیش فعالی را بهبود بخشند، اما این نظریه نیز هنوز ثابت نشده است.

قبل از اینکه هر گونه مکملی را برای کودک خود استفاده کنید، ابتدا با پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال مصرف بیش از حد آهن منجر به مسمومیت می شود و حتی ممکن است مرگبار باشد.

به علاوه قبل از مصرف هر گونه مکمل طبیعی با پزشک مشورت کنید، از جمله ویتامین ها و مواد معدنی. این احتمال وجود دارد که این مکمل ها بیشتر از اینکه دارای تاثیر مثبت باشند، خطرناک بوده و باعث بروز مشکلات بیشتر شوند.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[toggle title=”تیم تحقیقاتی در تهیه و نگارش این مقاله” state=”open” ]

خانم مریم عبداللهی

روانشناس و نوروتراپیست

خانم فاطمه امیری

روانشناس بالینی و نوروتراپیست

عطیه سجادی

روانشناس و نوروتراپیست

و

سمیه محمدی، مترجم [/toggle]

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/add-adhd/guide/vitamins-supplements-adhd?ecd=wnl_add_070317&ctr=wnl-add-070317_nsl-promo-v_4&mb=f0crAvSFnMwQkzFgOShaz%40HnVev1imbCGB%2fpBEfdzfI%3d#1″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «ویتامین ها و مکمل ها برای بیش فعالی»

  1. با سلام.پسر ۸ ساله ای دارم ک بیش فعالی داره ولی شدید نیست میخام بهش شربت امگا۳بدم ولی دکتر نبردم ضرری داره یا دکتر تجویز کنه ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *