وسواس فکری چگونه به روح و روان آسیب می زند؟

وسواس فکری چیست؟

وسواس فکری یک نوع بیماری ذهنی است.افرادی که به این بیماری مبتلا هستند،ممکن است اختلال وسواس فکری و رفتارهای تکرار شونده نیز داشته باشند.برخی افراد هر دو اختلال را دارند

اختلال وسواس اجباری به این معنی نیست که شما همیشه ناخن های خود را بجوید یا افکار منفی داشته باشید.این اختلال ممکن است بر کار،مدرسه و ارتباطات شما تاثیر بگذارد و شما را از زندگی عادی دور نگه دارد.و افکار و کنش های شما از کنترل خارج شوند

وسواس فکری
وسواس فکری

 افکار وسواسی به عنوان مثال،به این معنی است که فکر کنید اگر اعضای خانواده شما هر روز صبح لباس های خود را در یک جای مشخص و معین قرار ندهند ،آسیب خواهند دید          .از سوی دیگر،عادات اجباری ممکن است این باشد که پس از تماس با چیزی که ممکن است کثیف بوده باشد، دست های خود را 7 بار بشوئید.و این گونه ممکن است نخواهید به انجام این کارها فکر کنید و قدرتی برای توقف این مسئله ندارید.

علائم وسواس فکری

افراد زیادی که به اختلال وسواس مبتلا هستند،می دانند که افکار و اعمالشان منطقی نیست.آن ها این کارها را انجام نمی دهند چون لذت می برند،بلکه به این علت است که نمی توانند آن ها را ترک کنند.و حتی اگر این کار ها را متوقف کنند،به قدری احساس بد خواهند داشت که دوباره به انجامشان بازمی گردند.

وسواس و عادت های اجباری ممکن است شامل چیزهای مختلفی از جمله نیاز به پاکیزگی،ذخیره کردن و افکار ناخوانده راجع به سکس،مذهب،خشونت و بخش های بدن باشد.

افکار وسواسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترس از میکروب و کثیف شدن

نگرانی درباره آسیب دیدن خود و یا آسیب دیدن دیگران

نیاز به گذاشتن چیزها دقیقا بر سر جای خود

اعتقاد به این که برخی اعداد یا رنگ ها “خوب ” هستند و برخی “بد”

آگاهی مداوم درباره تعداد  پلک زدن ها،نفس کشیدن یا دیگر احساسات بدن

سوءظن اشتباه درباره این که همسر شما خیانت کار است

عادت های اجباری ممکن است شامل:

شستن مداوم دست ها

انجام کارها دقیقا به یک شکل

چک کردن های مداوم مانند بسته بودن در،کلید برق،و دیگر چیزهایی که قابل شمارش هستند،مانند تعداد قدم ها و بطری ها

قرار دادن چیزها دقیقا بر سر جای خود مانند ردیف کردن قوطی ها در کابینت در حالی که برچسب آن ها رو به جلو باشد.

ترس از تماس فیزیکی با دستگیره های در،استفاده از توالت های عمومی یا دست دادن با دیگران

وسواس فکری
وسواس فکری

راه های درمان وسواس

علاجی برای اختلال وسواس وجود ندارد.اما با درمان های مناسب، می توانید علائم اختلال وسواس را که با زندگی تان تداخل پیدا کرده است را کاهش دهید.ممکن است پزشک شما دارو برایتان تجویز کند یا شما را به نزد یک مشاور بفرستد.

درمان وسواس شستشو

ترک عادت های وسواسی باید شبیه به ترک مواد مخدر باشد: قدم به قدم.

توقف ناگهانی ممکن است برای فرد به شدن سنگین و غیرقابل تحمل باشد.(به هر حال،برخی شستشو ها لازم و ضروری است).افراد مختلفی بوده اند که با آرامش عمیق و یوگا، اختلال وسواس خود را از بین ببرند.توصیه گروه تحقیقاتی جایروس کلینیک به شما این است که به طور مثال،20 دقیقه پس از زمان عمول خود دست های خود را بشویید.پس از مدتی الگوی ذهنی شما برای شستشو تغییر خواهد کرد.حتی در برخی مواقع استفاده از هیپنوتیزم هم پیشنهاد می شود تا کمک کند که تمیز کردن چیزی را فراموش کرده و بعدا به خاطر بیاورید و در نهایت این که تصمیم بگیرید بعدا و روز بعد این کار را انجام دهید.پس از مدتی الگوهای شما به طور کلی تغییر خواهد کرد و به قدری احساس آرامش پیدا خواهید کرد که وصف ناپذیر است.

پس به تدریج باید کاری کنید که الگوهای قدیمی شما تغییر کنند.

به این فکر کنید که چگونه می توانید اندکی در این زمینه الگوی پاکیزگی خود خلاق تر باشید.مثلا زمان انجام آن را به آهستگی و به تدریج تغییر دهید.

وسواس فکری
وسواس فکری

درمان دارویی وسواس فکری

کتابخانه ملی پزشکی (NLM) لیست داروهایی که معمولا برای درمان اختلال وسواس فکری  تجویز می شود را منتشر کرده است. مؤثرترین داروهای تجویز شده برای اختلالات وسواس فکری، مهار کننده های بازجذب سروتونین (SSRI) هستند که ضد افسردگی هستند. این داروها عبارتند از:

سرترالین (Zoloft)

پاروکستین (Paxil)

فلووکسامین (Luvox)

فلوکستین (پروازاک)

سیتالوپرام (Celexa)

خصوصیات افراد دارای وسواس فکری

افرادی که مبتلا به اختلال وسواس فکری هستند معمولا خصوصیات و رفتارهایی دارند که می توان به سادگی آن ها را تشخیص داد.در ادامه به چند خصوصیت آن ها اشاره می کنیم:

توجه به جزئیات، قوانین و برنامه ها تا جایی که هر گونه لذت ناشی از انجام یک کار از بین برود. مثلا اگر دو تا بالش در یک طرف صندلی بود، پس باید دو تا بالش در طرف دیگر نیز باشند. اگر این کار انجام نشود فرد نمی تواند به درستی استراحت کند . علاوه بر این، فرد زمان زیادی از وقت خود را برای مرتب کردن و چیدن بالش ها خواهد کرد در حالی که پیش از این ،انجام این کار فقط چند دقیقه وقت می گرفت. زمانی که برای این کار های بیهوده صرف می شود فرد را دچار عصبانیت و استرس می کند اما در نهایت متوجه خواهد شد که قادر به متوقف ساختن این رفتارها نیس

حس كمال گرايي كه با انجام وظايف تداخل پیدا می کند. به طور مثال اگر پیش خدمت باشید دلتان می خواهید در تمام مواقع دستکش های خود را به دست کنید، اما می دانید که توسط دیگران احتمالا مسخره خواهید شد یا این که دو برابر دیگر کارکنان وقت صرف تمیز کردن میز ها خواهید کرد و به کس دیگری نیز اجازه نمی دهید که به شما کمک کند.

دوستان و اعضای خانواده نقش دوم یا سوم را در زندگی شما ایفا می کنند. یکی از بیماران جایروس کلینیک به قدری درگیر شغل و حرفه ی عکاسی خود شده بود که دیگر اهمیتی به خانواده و دوستان خود نمی داد، و مثلا اگر دوستان یا خانواده پیشنهاد می کردند که زمانی را با یکدیگر بگذرانند، او قبول نمی کرد و تقاضای آن ها را رد می نمود.پس از تلاش فراوان مشخص شد که این بیمار به اختلال وسواس فکری مبتلاست.یکی از علائم مشخص این گونه بیماران این است که اغلب خانواده و دوستان خود را نادیده می گیرند و به تنهایی زندگی می کنند.

لینک منبع

بیشتر بدانید

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *