اختلال دو قطبی و 8 نکته مهم درباره آن

یکی از رایج ترین نشانه هایی که فرد مبتلا به اختلال دوقطبی تجربه می کند، تغییرات شدید خلق می باشد. خلق فردی که از اختلال دو قطبی رنج می برد سریعاً میان دو فاز شیدایی و افسردگی جا به جا می شود. به این صورت که چند روزی تحریک پذیر و بسیار ناامید می باشند و روزهای دیگر هیجان و شادی را تجربه می کنند. در واقع مرحله مانیا اشاره به انرژی بالا و مرحله افسردگی اشاره به انرژی پایین دارد. این نوسانات بسیار شدید و گاهی اوقات خیلی سریع است و برزندگی روزمره و روابط افراد اثرات منفی می گذارد.

اختلال دو قطبی

شیوع اختلال دوقطبی

اعتقاد بر این است که اختلال دوقطبی در حدود 3٪ از بزرگسالان دیده می شود. در ایالات متحده، این درصد حدود 2.6٪ است. گاهی اوقات به اختلال دو قطبی، اختلال افسردگی شیدایی نیز گفته می باشد. چرا که فرد احساسات و هیجانات مثبت و منفی را تجربه می کنند که کنترل کردن آنها دشوار می باشد.

 

هیچ دلیل واحدی برای ابتلا به اختلال دو قطبی وجود ندارد.

همانند اغلب اختلالاتی که ماهیت روانشناختی دارند، ما نمی توانیم یک عامل مشخص و واحدی را به عنوان علت اختلال شناسایی نماییم. به نظر می رسد مجموعه ای ازعوامل محیطی، شرایط بیولوژیکی و ژنتیک نقش مهمی در توسعه این اختلال داشته باشند. اگرچه ژنتیک نقش تعیین کننده ای در بروز این اختلال دارد اما مطالعات مختلف نشان داده اند که موقعیت های استرس آور و عوامل محیطی نیز حائز اهمیت می باشند.

 

انواع مختلف اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی نوع I  که علائم رایج اختلال دوقطبی را نشان می دهد و در آن حداقل یک دوره مانیا و یک دوره افسردگی دیده می شود.  اختلال دو قطبی نوع II که شکل خفیف تر اختلال می باشد و حداقل با یک دوره هیپومانیا و یک دوره افسردگی مشخص می گردد. سیکلوتایمی یا اختلال خلق ادواری نیز شکل خفیف اختلال اما مزمن آن می باشد و ممکن است حداقل دو سال به طول بیانجامد. نوع متناوب سریع اختلال دوقطبی به گونه ای است که افراد حداقل 4 دوره اختلال را در طول یک سال تجربه می کنند.

 

اختلال دو قطبی

 

تشخیص اختلال دوقطبی آسان نیست.

هیچ آزمایش پزشکی وجود ندارد که تعیین کند آیا فردی قطعاً به اختلال دوقطبی مبتلا می باشد یا خیر؟ معمولاً افراد یک مصاحبه بالینی عمیق با یک روانپزشک یا روانشناس خواهند داشت. روانپزشک یا روانشناس طی مصاحبه و از طریق سوالات دقیق و ارزیابی جامع سابقه شخصی و خانوادگی فرد به تشخیص می رسند.

 

مرحله مانیا در اختلال دو قطبی به اندازه مرحله افسردگی حائز اهمیت است.

 

اگرچه در مرحله مانیک افراد شادی و هیجانات مثبت را تجربه می کنند اما این مرحله نیزخطرناک است زیرا تصمیم گیری را با دشواری مواجه می سازد و رفتارهای خطرناک چون مصرف مواد و الکل، روابط جنسی ناایمن، رانندگی پرخطر و … در این مرحله از اختلال افزایش می یابد.

چگونه اختلال دو قطبی درمان می شود؟

شایع ترین نوع درمان برای اختلال دوقطبی،  دارومانی است که شامل تثبیت کننده های خلق می باشد.  حدود 80٪ از افرادی که دوره های شیدایی را تجربه می کنند، علائم آنها با مصرف لیتیوم قابل کنترل است. سایر داروهاییی که به نظر می رسد در درمان اختلال دو قطبی مفید باشند داروهای ضدتشنج می باشند.

آیا شخصاً می توان علائم اختلال دو قطبی را مدیریت کرد؟

بعضی اوقات درمان شناختی رفتاری می تواند به افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کند.  درمان شناختی رفتاری به مردم کمک می کند تا بتوانند برافکار و رفتارهای خود نظارت داشته، خلق خود را مدیریت کرده و در جهت پیشگیری از عود گام بردارند.

 

دریافت حمایت یک عامل کلیدی است.

 

مراجعه به درمانگر به طور مرتب و شرکت در جلسات گروهی حمایتی به مدیریت موثراختلال دوقطبی کمک می کند. از طرفی عادت های سالم مانند ورزش منظم، کاهش استرس و میزان مناسب خواب نیز بسیار مهم است. این عادات  به مردم کمک می کند که از عوامل برانگیزاننده علائم اجتناب کرده و زندگی خود را ساده تر مدیریت کنند.

پس به طور کلی با کمک دارو درمانی، تغییرات سبک زندگی، حمایت خانوادگی و رواندرمانی می وان علائم اختلال دوقطبی را مدیریت نمود. بنابراین اگر احساس می کنید خودتان یا یکی از نزدیکانتان از علائم این اختلال رنج می برند اولین و مهمترین گام دریافت درمان حرفه ای پزشکی است. حتی زمانی که اختلال دو قطبی یک اختلال مزمن و طولانی مدت باشد نیز با حمایت قوی و دریافت درمان تا حد زیادی قابل کنترل می باشد.

 

لینک منبع

 

زهرا بابایی، دکترای تخصصی روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *