نکاتی برای تربیت فرزند در خانواده های تک والدی

تربیت فرزند در خانواده های تک والدی

اگرکسی هستید که به تنهایی فرزندی را بزرگ می کنید، باید بدانید که تنها نیستید و امروزه تعداد خانواده های تک والدی بسیار زیاد شده است. اما نیاز دارید که با چالش های خاص پدر و مادری  و مهارت های مدیریت آن را یاد بگیرید تا بتوانید یک خانوده شاد و سالم داشته باشید.

شایعترین چالش های خانواده های تک والدی چیست؟

پرورش کودک‎ در هر شرایطی می تواند سخت باشد، بدون شریک، قطعاً مشکلات می تواند بیشتر نیز باشد. به عنوان یک والد تنها باید به تنهایی مسئولیت تمام جنبه های  مراقبتی و تربیتی کودک را به عهده بگیرید. این می‎تواند به شما فشار، استرس و خستگی مضاعفی را وارد کند. اگر شما بیش از حد خسته و پریشان تر از آن باشید که بتوانید به لحاظ عاطفی کودک‎تان را  مدام مورد حمایت قرار دهید و قوانین را به او یاد بدهید، ممکن است کودک‎تان برخی مشکلات رفتاری را بروز دهد. علاوه برای این، در بیشتر موارد، خانواده‎های تک سرپرست، درآمد کمتری دارند و در نتیجه دسترسی کمتری به خدمات سلامتی دارند. انجام هم‎زمان کارها و مراقبت از کودک می‎تواند از لحاظ مالی سخت و از نظر اجتماعی محدود کننده باشد. همچنین ممکن است درباره کمبود الگوی نقش پدر و مادری برای فرزندتان نگران باشید.

تک والدها چگونه می توانند با این چالش ها مقابله کنند؟

برای کاهش استرس در خانواده های تک والدی، باید:

عشقتان را به فرزندتان نشان دهید. به یاد داشته باشید که کودکان را مورد تشویق و ستایش قرار دهید. آنها به عشق بدون قید و شرط و حمایت شما نیاز دارند.

یک برنامه منظم داشته باشید. ساختار- مانند وعده‎های غذایی منظم و زمان خواب برنامه ریزی شده- به کودک‎تان کمک می‎کند تا بداند چه انتظاری از او می رود.

زمانی برای با خانواده بودن تنظیم کنید. هر روز زمانی را به بازی، خواندن یا حتی شده یک نشستن ساده با فرزندتان و صحبت با او اختصاص دهید.

یک مراقب با صلاحیت برای او انتخاب کنید. اگر چه گاهی اوقات خواهر یا برادر می‎تواند از خواهر یا برادر کوچکترش مراقبت کند، با این حال به آنها به عنوان تنها مراقب کودک‎تان تکیه نکنید. در مورد درخواست از دوست یا شریک جدید برای نگهداری از کودک‎تان نیز مراقب باشید. اگر نیاز دارید کسی به طور مداوم مراقب کودک شما باشد، دنبال یک پرستار واجد شرایط بگردید تا بتوانید در محیطی ایمن، محرک‎های مورد نیاز برای رشد و پرورش کودک را به او ارائه کند.

محدودیتهایی که وضع می کنید باید منطقی باشد . قوانین و انتظاراتی که از فرزندتان دارید را به او توضیح دهید از قبیل : صحبت کردن محترمانه و بعد از تمام شدن حرف های شما- ومراقب باشید که حتکاً آنها را اجرا کند. در مورد کار با مراقبین دیگر ، قوانین‎تان را نیز به آنها یاد آوری کنید تا اطمینان حاصل کنید که تربیتی دائمی ‎برقرار نموده اید. زمانی که او مسئولیت ها را قبول کرد و به آنها عمل می کرد ، محدودیت های خاصی که وضع کرده اید را مجدداً ارزیابی کنید، مانند زمان کار با کامپیوتر، منع رفت و آمد.

احساس گناه نکنید. خودتان را سرزنش نکنید یا برای پر کردن جای خالی والد دیگر، کودک‎تان را لوس نکنید.

مواظب خودتان باشید. این مراقبت می تواند شامل فعالیت جسمی روزانه، رژیم غذایی سالم و  خواب کافی باشد. برای فعالیت‎هایی که در تنهایی از انجام آنها لذت می‎برید یا بودن با دوستان نزدیک‎تان  زمان خاصی اختصاص دهید.

از دیگران نیز کمک بگیرید. فقط به این دلیل که تنها سرپرست خانواده هستید  به این معنا نیست که باید همه کارها را خودتان انجام دهید. یک برنامه نوبتی مراقبت از فرزندان با والدین دیگر ترتیب دهید. در یک گروه حمایت از خانواده های تک سرپرست  یا خدمات اجتماعی عضو شوید. با افراد مورد اعتماد و عزیزانتان تماس بگیرید و از آنها کمک بگیرید، انجمن ها و گروه های مذهبی در چنین مواردی بسیار کمک کننده هستند.

مثبت باقی بمانید. خلق و خو و نگرش شما می‎تواند روی کودک‎تان تأثیر بگذارد. اگر دوران سختی را می‎گذرانید، ایرادیندارد که  با کودک‎تان صادق باشید، اما به او یادآوری کنید که همه چیز بهتر خواهد شد. سعی کنید هنگام مقابله با مشکلات و مسائل روزمره، حس شوخ طبعی‎تان را  حفظ کنید.

 یک تک والد  چگونه می تواند در مورد طلاق جدایی با کودک خود حرف بزند؟

بسیاری از خانواده‎های تک والدی نتیجه جدایی یا طلاق هستند. اگر این امر در مورد خانواده شما نیز صادق است، با کودک‎تان در مورد تغییراتی که با آنها روبرو خواهید شد صحبت کنید. به احساسات فرزندتان گوش دهید و سعی کنید که به سوالات او صادقانه پاسخ دهید- در عین حال از پرداختن به جزئیات غیر ضروری یا بازگویی نکات منفی در مورد همسر سابق‎تان بپرهیزید؛ به فرزندتان یادآوری کنید که او موجب جدایی و طلاق شما نشده است و هر دوی شما او را برای همیشه دوست خواهید داشت. یک مشاور می تواند در این زمینه، مشکلات، ترس ها و نگرانی به شما کمک کند. سعی کنید به طور منظم با والد دیگر فرزند خود در ارتباط باشید  و به هم در این زمینه کمک کنید.

یک تک والد چگونه می تواند موقعیت های جدید را بررسی و مدیریت کند؟

اگر شما با کسی آشنا شده اید، به این واقعیت که شریک عشقی جدید شما باید فرزندتان را در نظر بگیرد دقت کنید. بین هر دوی آنها باید رفتاری توام با احترام برقرار باشد. قبل از اینکه تصیمیم به برقراری رابطه محکم و آینده دار ندارید او را به کودک معرفی نکنید. در مورد برخی از ویژگی های مثبت فرد جدید به کودک خود توضیح دهید و به آنها برای شناخت هم و بر قراری یک رابطه زمان بدهید. خیلی مهم است که فرزندتان را مطمئن کنید که هنوز مادر یا پدری که مراقبش است و به او برای تطبیق یافتن با یک خانواده جدید کمک می‌کند، کنارش است.

منبع:

mayoclinic

 

 لعیا عباسی اصل – کارشناسی ارشد علوم تربیتی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *