مشکلات تغذیه ای در کودکان

مشکلات تغذیه ای کودکان

نفخ در کودکان

 هرکسی، حتی بچه ها نیز دچار نفخ می شوند.  بطور طبیعی بعد از اینکه غذاها و نوشیدنی هایی مانند نوشابه، لوبیا و سبزیجات خورده می شود، اتفاق می افتد. زمانی که بچه ها سریع غذا می خورند یا آدامس می جوند، ممکن است هوای اضافی را وارد معده کنند که سبب گاز یا نفخ شود. اگر چه گاز طبیعی است، اما می تواند نفخ و درد معده را در پی داشته باشد. اگر کودکتان اغلب از نفخ معده شکایت دارد با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

رفلاکس معده در کودکان

 اگر فرزندتان مدام تف می کند یا احساس سوزش سر دل دارد ممکن است دچار رفلاکس معده(حالتی که محتویات معده به درون مری راه می یابد) شده باشد. خوردن برخی غذاها  به ویژه غذاهای  پر ادویه ، وعده های غذایی پر حجم و یا خوردن غذا بلا فاصله قبل از رفتن به رختخواب می تواند سبب رفلاکس شود. اگر فرزندتان اغلب این نشانه ها را دارد به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص ممکن است خوردن غذاهای کم چرب، کم حجم، کم ادویه و یا آزمایشاتی را برای رد کردن سایر بیماریهای ممکن پیشنهاد کند.

ویروس ها و باکتری ها

 باکتری ها و ویروس ها ممکن است معده را آلوده کرده و روند هضم غذا را دچار مشکل کنند. کودکان و نوجوانان ممکن است از طریق مواد غذایی نشسته یا غذاهایی که کامل پخته نشده اند ، به ویروس ها و باکتری ها آلوده شوند. این امر می تواند سبب ناراحتی معده، تب، اسهال و یا استفراغ شود. ویروس هایی که از یک کودک به کودک دیگر منتقل می شوند. می توانند منبع مشترکی برای اسهال بچه ها باشند. کودکتان را با تشویق کردن به شستن دستها با صابون بعد از دستشویی و قبل از غذا و دور گه داشتن آنان از کودکان بیمار محافظت کنید.

کودکان و نوجوانان و اسهال

اگر کودکتان بیش از سه بار در روز مدفوع آبکی و شل دارد، دچار اسهال شده است. موارد زیادی می توانند سبب اسهال شوند مانند عفونت های باکتریایی و ویروسی، آلرژی های غذایی، و برخی از داروها. اسهال بدون درمان کردن ظرف 2 یا 3 روز به اتمام می رسد. اگر اسهال فرزندتان طول کشید یا کودکتان دچار کم آبی شد با پزشک تماس بگیرید. نشانه های کم آبی می تواند شامل خشکی دهان، بی حالی و سستی، خشکی پوست و… باشد.

استفراغ در کودکان

 استفراغ نیز همانند اسهال به دلایل گوناگونی بروز می کند. عفونت های ویروسی معمولا در این مورد نقش دارند. در بیشتر موارد، استفراغ بدون درمان یک یا دو روزه بهبود می یابد. اما مهم است که حواستان باشد کودکتان دچار کم آبی نشود. اگر فرزندتان دچار تب یا کم آبی شده، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

تغذیه کودک بیمار

اگر کودکتان استفراغ می کند، تا 8 ساعت اول به او غذاهای آبکی مانند سوپ و آش بدهید. پس از آن به او غذاهایی مانند برنج، موز، سیب، نان تست بدهید. بعد از 24 ساعت به رژیم غذایی معمول برگردید، اما به مدت چند روز به او غذاهای ادویه دار و چرب ندهید. کودکی که اسهال بدون استفراغ دارد می تواند به رژیم غذایی معمول ادامه دهد. مطمئن شوید که کودکتان به مقدار فراوانی مایعات می نوشد.

یبوست

اغلب به هنگام یبوست درد شکم مشاهده می شود. یبوست می تواند در نتیجه عوارض دارویی یا خوردن غذاهای کم فیبر ایجاد شود. اگر یبوست فرزندتان بیش از یک هفته طول کشید، و یا علایم دیگری مانند تب، استفراغ یا مدفوع خونی داشت ، باپزشک تماس بگیرید. درمان ممکن است شامل استفاده از مسهل ها یا تغییر در رژیم غذایی باشد.

سندرم روده تحریک پذیر

 سندرم روده تحریک پذیر می تواند شامل، درد شکم، نفخ، یبوست و اسهال شود. پزشکان از دلایل بروز روده تحریک پذیر مطمئن نیستند، اما ممکن است بدلیل حساسیت روده ایجاد شود. در کودکان دارای روده تحریک پذیر، معمولا درد شکم حداقل یک روز در هفته،به مدت چند ماه در زمان واحدی، اتفاق می افتد. روده تحریک پذیر با ترکیبی از داروها، تغییرات رژیم غذایی و مدیریت استرس درمان می شود.

تحمل لاکتوز در کودکان

آیا فرزندتان پس از خوردن غذا دچار گرفتگی،نفخ، تهوع یا اسهال کوتاه مدت می شود؟ اگر این امر به طور منظم اتفاق می افتد، – حدود 30 دقیقه تا دو ساعت پس از نوشیدن شیر، پنیر نرم یا بستنی- می تواند به دلیل نفخ عدم تحمل لاکتوز باشد، به این معنی که بدنتان قادر به هضم لاکتوز نیست. اگر شما به عدم تحمل لاکتوز مشکوکید، با پزشک صحبت کنید. درمانی برای آن وجود ندارد اما تغییر در رژیم غذایی می تواند کمک کند.

بیماری سلیاک(Celiac) در کودکان و نوجوانان

 کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری سلیاک برخی از علائم مشترک سایر مشکلات گوارشی – درد شکم، استفراغ، اسهال، یبوست- را دارند. برخی اوقات آنان به میزانی که باید رشد کنند رشد نمی کنند. این اختلال گوارشی وقتی که آنها غذاهای حاوی گلوتن، پروتئین موجود در گندم و… می خورند ایجاد می شود. بیماری سلیاک می تواند دیواره روده کوچک را از بین ببرد.  درمانی ندارد، اما با خوردن رژیم غذایی فاقد گلوتن می توان آنرا کنترل کرد.

خوردن غذا قبل از شنا

شاید مادرتان به شما گفته باشد که حداقل تا 30 دقیقه بعد از غذا خوردن نباید شنا کنید، دلیل نگرانی آنها می تواند این باشد که معده جریان خون بیشتری را برای هضم غذا استفاده می کند، بنابراین بازوها و پاهای شما شاید توان لازم برای شناور ماندن روی آب را نداشته باشد، اگر چه معده برای هضم غذا به جریان خون بیشتری نیاز دارد، اما این میزان به قدری نیست که دست ها و پاهای شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین کودکان را آزاد بگذارید تا شنا کنند حتی بعد از غذا.

منبع:

webmd

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *