مراحل نوجوانی، قسمت دوم

تکامل عصبی، شناختی

رشد شناختی بیشتر تابع سن تقویمی است تا سن بلوغ. با گذر از کودکی به نوجوانی تفکر عملیات صوری کسب می شود و تفکر انتزاعی و سمبولیک جایگزین تفکر عینی می گردد.

در مرحله عملیات صوری اندیشه های نوجوان فرضیه ها را نیز شامل می شود و تفکر او دنیای فرضیات و دنیای آینده را در بر می گیرد و به همین دلیل نوجوان با تصور دنیایی بهتر از آنچه که هست، به انتقاد از وضع موجود می پردازد. در حالیکه تفکر دوران کودکی تفکری عینی است به این معنی که تفکر آنان با رویدادها و اشیای واقعی و تجربه فوری اتفاق می افتد و نه با انتزاعات.

در سالهای میانی تا اواخر نوجوانی توانایی در نظر گرفتن گزینه های متعدد و ارزیابی درازمدت پیامدهای اعمال، کسب می شود و ظرفیت بیان کلامی افزایش می یابد.

 

نوجوانی

 

از آنجاییکه تصمیم گیری نوجوانان و رفتارهای متعاقب آن بزرگترین عوامل مرگ و میر هستند درک این فرآیندهای شناختی مهم و حیاتی است. اعتقاد بر این که بیشترین تکامل ساختاری مغز در کودکی کامل می شود منسوخ شده است. تکامل عصبی تا دهه ی سوم زندگی ادادمه دارد و نواحی مربوط به هماهنگی فرآیندهای پیچیده شناختی مانند کنترل تکانه ها، حافظه کاری، در نظر گرفتن گزینه های متعدد و عواقب آنها و ارزیابی خطر و پاداش در میان دیگران، آخرین ناحیه ای است که تکامل می یابد.

بسیاری از رفتارهای نوجوانان ممکن است تا حدی اساس بیولوژیک داشته باشد و منعکس کننده ی عدم بلوغ بعضی از نواحی مغز باشد ( که پدیده ای نرمال است). نواحی مرتبط با تجربه ی ترس و هیجان زودتر از ناحیه هایی که این ترس و هیجان را تفسیر می کنند، تکامل می یابند و این موضوع می تواند توضیح دهنده ی این امر باشد که چرا نوجوانان در موقعیت های هیجانی زیاد نسبت به بزرگسالان بالغ، در تصمیم گیری ضعیف هستند. بنابراین نوجوانان در زمینه ی یک تجربه عاطفی قوی تصمیمی متفاوت از یک موقعیت کمتر هیجانی می گیرد. ریسک پذیری نوجوانان، میل به ارضای فوری و افزایش شور و احساس ودنبال هیجان و پدیده های نو بودن به طور مشابه ای تا حدی در نتیجه این بلوغ ناهماهنگ مغز است.

یک نوجوان ممکن است به طور متناقضی در حوزه های مختلف عمل کند مثلا در انجام تکالیف مدرسه از تفکر انتزاعی استفاده کند ولی زمانی که با یک معضل شخصی روبرو می شود قادر به استفاده از تفکر انتزاعی نباشد.

 

نوجوان

 

یکی دیگر از مشخصات دوران نوجوانی “خودمحوری” است، نوجوان معتقد است که در مرکز توجه دیگران قرار دارد و همیشه توسط دیگران ارزیابی و قضاوت می شود واین امر ممکن است برای او استرس زا باشد.

در اوایل نوجوانی، افراد نیاز بیشتری به حفظ حریم خصوصی نسبت به دوران کودکی ابراز می کنند و شروع به درک افکار خصوصی و پنهانی خود می کنند، با تکامل بیشتر شناختی در مراحل میانی نوجوانی قادر خواهند بود که نیازها و احساسات دیگران را در نظر بگیرند.

نوجوانان در مراحل میانی ممکن است یک حس جاودانگی و ایمنی نسبت به نتایج رفتارهای پرخطر داشته باشد.

 در مراحل انتهایی نوجوانی :

  • آینده نگری بیشتری دارند.
  • قادر به تاخیر انداختن ارضای نیازهای خود هستند.
  • بیشتر به صورت مستقل فکر می کنند، نقطه نظرات دیگران را در نظر می گیرند و سازش می کنند.
  • علایق پایدارتری دارند.

 ولی در مواقع استرس ممکن است به طور موقت استراتژی های تطابقی مربوط به سنین کمتر را بکار بگیرد.

 

[divider]

مریم پورشمس

  • دکتر مریم پورشمس
  •  متخصص اعصاب و روان ( روانپزشک)
  •  دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه علوم پزشکی ایران (انستیتو روانپزشکی تهران)
  • رواندرمانگر در حیطه نوجوانی و زوج درمانی

گروه پزشکان جایروس 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *