مهم ترین راز کنترل خشم رابطه

چگونه می‌توانیم عصبانیت و خشم را در رابطه عاطفی خودمان مدیریت کنیم؟

خشم و عصبانیت را می‌توان با دویدن، انجام تمرینات یوگا، مشغول کردن ذهن با تنفس عمیق و تمریناتی مانند اینها کمتر کرد. اینها تکنیک های عالی و خیلی خوبی هستند اما چه اتفاقی می افتد وقتی این عصبانیت و خشم در رابطه شما و وسط بحث‌های شما با همسرتان رخ میدهد؟! این نوشتار رو من؛ فاطمه امیری، روانشناس بالینی، با الهام از توصیه های جان گاتمن، زوج درمانگر معروف آمریکایی نوشته ام. دکتر گاتمن در سال 2007 از طرف انجمن رواندرمانی، به عنوان یکی از ده درمانگر برتر دنیا شناخته شد. وی بیش از چهل سال است که بر روی رضایت از زندگی، طلاق و مسائل مربوط به زوجین در حال پژوهش و مطالعه است.

 

دفعه بعدی که عصبانی می‌شوید، صبر کنید و به این فکر کنید که چرا عصبانی هستید.

عصبانیت میتواند خودآگاهی و باور فرد نسبت به خودش را نیز درهم بشکند. وقتی در عصبانیت غرق میشوید، نبض و تپش قلب شما بالا میرود و عملا کنترل سیستم بدن به دست خشم شما می افتد، در این شرایط فکر کردن به شکل منطقی تقریبا غیرممکن میشود.

درک این نکته مهم است که عصبانیت اغلب شبیه به یک شاه‌ماهی قرمز است که احساسات آسیب‌پذیرتری همچون خجالت، غم و ناامیدی را نیز با خود به همراه دارد.

اگرچه که از بین بردن احساس خشم در همان لحظه ممکن نیست اما میتوان احساساتی که در زیر خشم ما وجود دارد را شناسایی کنیم. خب چطور؟! بریم تا با هم ببینیم چطوری میشه!

خشم در رابطه

داستان خشم خود را پیدا کنید!

داستان خشم خودتان را در نظرتان بیاورید تا از این داستان به عنوان کلیدی برای پیدا کردن احساسات اصلی استفاده کنیم.

به عنوان مثال: این احساس مریم است؛ بعد از اینکه همسرش پیمان، قرار با او را کنسل کرده است.


مریم: من از تو خیلی عصبانی هستم. تو همیشه قرارهایت با من را به خاطر دوستانت کنسل میکنی، تو باعث میشی من احساس حقارت و بی اهمیت بودن کنم.

احساس اصلی در اینجا، حس بی اهمیت بودن است. هنگامی که مریم این حس را شناسایی کرد، میتواند با پیمان طوری ارتباط برقرار کند تا پیمان بتواند او را درک کند.

سپس مریم میتواند یک شروع منسجم تر و دوست داشتنی تر برای گفتگوهای خود بسازد:

مریم: الان زمان خوبی هست که من راجع به موضوعی که در ذهنم هست باهات صحبت کنم؟

پیمان: بله حتما

مریم: وقتی با هم برنامه ای میذاریم و تو برنامه را کنسل میکنی، احساس بی اهمیت بودن پیدا میکنم. من مطمئن هستم که تو نمیخوای من اینطور حس کنم. آیا میتونیم این هفته وقت بذاریم و یک کار مشترک رو با هم انجام بدیم؟


درواقع شما به جای اینکه روی احساساتی که زیر عصبانیت هستند و باعث شوند تا او تدافعی شود، متمرکز شوید، به شریک عاطفی (همسر) خود اجازه میدهید تا با شما همدلی کند و موضوع پیش آمده را ترمیم کند. شما به جای شروع دعوا، گفتگوی محترمانه درباره احساسات خود را شروع میکنید و همسرتان به این وسیله در تیم شما قرار میگیرد.

نقل قولی از دکتر گاتمن؛ زوج درمانگر معروف وجود دارد که میگوید: زوج هایی که درک میکنند که احترام، مهربانی و عشق بیشتر از سختگیری و انتقاد موثر است؛ در رابطه ی خود استاد هستند.

مقاومت در برابر سرزنش؛ خشم در رابطه

سرزنش در لحظه احساس بسیار خوبی میدهد اما اثرات آن میتواند فاجعه بار باشد. حتی اگر از پارتنر (همسر) خود عصبانی هستید و خشم در رابطه تجربه میکنید؛ به این معنی نیست که سخنان شما باید تند و سنگین باشد. درواقع منظور من این است که مراقب 4 اصل تخریب کننده رابطه باشیم. (این 4 اصل عبارتند از: تحقیر، عیب جویی، گارد گرفتن نسبت به همدیگر و قهر و اجتناب از گفتگو؛ که مفصلا درباره آنها صحبت خواهیم کرد). یک ضرب المثل قدیمی میگه: زبان خوش مار را هم از لانه بیرون میکشد.

درسته که ابراز عصبانیت در لحظه و سرزنش میتواند نقطه نظرات شما را به شکل واضح و شفافی بیان کند اما این کار صمیمیت بین شما را نیز از بین خواهد برد.

اگر خشم در رابطه باعث میشود که با انتقاد کردن به همسرتان حمله کنید، همسرتان به احتمال زیاد حالت دفاعی به خودش میگیرد و او هم شما را به باد انتقاد و سرزنش میگیرد. همچنین هردوی شما (زوجین) ممکن است در انتقاد کردن به همدیگر غرق شوید و نتوانید در بحث متمرکز بمانید.

مکالمه هایی از این دست در نهایت باعث ایجاد فاصله عاطفی میشوند، زیرا تحقیر و انتقاد عاطفه و محبت بین شما را از بین خواهد برد. دقیق انتخاب کردن کلمات و احساسات اصلا کار ساده ای نیست و تمرین و تمرین میخواهد، اما به محض شروع استفاده از این روش، شما میبینید که با گذشت زمان رابطه بین شما ترمیم میشود و در بحران ها حتی رابطه شما تقویت نیز خواهد شد.

بنابراین دفعه دیگر که عصبانی شدید، صبر کنید و به این فکر کنید که چرا عصبانی هستید. آیا دلیلش این است که احساس خجالت کردید؟ نگران هستید؟ ناامید شدید؟ به همسر خود بگویید که چه احساسی دارید و به چه چیزهایی نیاز دارید.

یادگیری تشخیص اینکه عصبانیت واقعا چه احساساتی را در زیر خود دارد و چگونه میتوان عصبانیت و خشم در روابط خود را مدیریت کرد، مهارتی است که توسط زوج هایی با هوش هیجانی بالا به کار گرفته میشود.

منبع 1


فاطمه امیری ترجمه و تدوین: فاطمه امیری؛ روانشناس بالینی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «مهم ترین راز کنترل خشم رابطه»

  1. من كه حس ميكنم همه حرمت ها و احترام ها بين من و همسرم از بين رفته ‍♀️ ديگه فك نكنم بشه درستش كرد حتي….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *