فواید گروه درمانی چیست؟

گروه درمانی

گروه درمانی برای بسیاری از مردم تاثیر گذارتر از درمان فردی است.

فواید گروه درمانی:

  1. گروه درمانی کمک می کند تا متوجه شوید که تنها نیستید.

طبق گفته ی یالوم در کتاب تئوری و تمرین روان درمانی گروهی، “بسیاری بیماران با افکار آشفته ای مبنی بر اینکه فقط آن ها چنین مشکلی دارند وارد درمان می شوند.”

این درست است که هر یک از ما منحصر به فرد هستیم و شرایط منحصر به فردی داریم، اما هیچ یک از ما در کشمکش هایمان تنها نیستیم.

به عنوان مثال، سال ها پیش، یالوم از اعضای یک گروه درخواست کرد تا هر یک از آن ها با نام مستعار مسائلی که نمی توانند در گروه به اشتراک بگذارند را بنویسند. اعضای این گروه شامل دانشجویان پزشکی، رزیدنت های روانپزشکی، پرستاران، متخصصین روانپزشکی و داوطلبین گروه های سلامت بودند.

چیزهای محرمانه ای که آن ها نوشتند به طور شگفت انگیزی مشابه هم بود. چندین موضوع ظاهر شد: آن ها اعتقاد داشتند که ناکافی و بی کفایت هستند. احساس بیگانگی می کردند و نگران بودند که نتوانند از کسی نگهداری کنند یا کسی را دوست داشته باشند. و سومین دسته شامل انواع مسائل محرمانه ی جنسی بود.

به گفته ی میلر، گروه درمانی انزوا و بیگانگی را کاهش می دهد. و این احساس که “همه ی ما باهم هستیم” و همچنین هنجار و عادی کردن رنج را افزایش میدهد.

  1. گروه درمانی به دریافت و انتقال حمایت کمک می کند.

میلر معتقد است: “یک تصور غلط درمورد گروه درمانی این است که اعضای گروه به نوبت از درمانگر درمان فردی دریافت می کنند و در این زمان سایرین فقط مشاهده می کنند.”

اما، میلر روشن ساخت که، اعضای گروه درواقع تشویق می شوند تا به نوبه ی خود از یکدیگر حمایت کنند، به یکدیگر بازخورد دهند و باهم ارتباط برقرار کنند، به جای اینکه همه ی اینها را از پزشک دریافت کنند.

میلر مثالی را مطرح کرد: یک عضو از گروه احساس انزوا و تنهایی می کند، و نمی داند چطور دوست پیدا کند. گروه به وسیله ی شنیدن حرف های او هنگام صحبت کردن، او را حمایت می کند و با همراه شدن با او در کل جلسات باعث می شود که حس تنهایی در او کاهش یابد. اعضای گروه نیز تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. و درباره ی اینکه چطور با “امید، الهام، دلگرمی و غیره” تنهایی خود را هدایت و بر انزوا غلبه کردند صحبت می کنند.

  1. گروه درمانی کمک می کند تا “صدا” ی خود را پیدا کنید.

میلر “صدا” را به عنوان “آگاه شدن از احساسات و نیازهای خود و بیان آن ها” توصیف می کند. او در گروه های خود، اعضای گروه را تشویق می کرد تا به چگونگی احساس خود در طول جلسه توجه و درباره ی آن صحبت کنند.

“بسیاری از مردم نمی دانند وقتی در تعامل با دیگران هستند چه احساسی دارند، چرا که وقتی در ارتباط با دیگران هستند، در ارتباطشان با خود دچار چالش می شوند. این یکی از چیزهایی است که من بیشترین تمرکز را در گروه هایم بر آن می کنم.”

  1. گروه درمانی به شما کمک می کند تا با دیگران (و خودتان) به روش های سالم تری در ارتباط باشید.

افراد اغلب متوجه نمی شوند که چرا روابطشان کارآمد نیست، هس ( کسی که عوامل و نیروهای موثر در گروه را در انستیتو مطالعات جامع کالیفرنیا واقع در سانفرانسیسکو آموخته) معتقد است: “در فضای امن گروه درمانی، اعضای گروه می توانند بازخوردهای صادقانه از دیگران دریافت کنند.”

برای مثال، به گفته ی هس، اعضای گروه ممکن است بگویند: “من تمایل دارم با تو صمیمی تر شوم، اما به نظر می رسد که تو همیشه از من فاصله می گیری”، “این موضوع مرا آزار می دهد که همیشه تو کسی هستی که سکوت را می شکنی” و “وقتی در حال صحبت درباره ی موضوعی هستی، من بی تاب می شوم، چون بحث را تا رسیدن به موضوع اصلی خیلی طولانی می کنی.”

به گفته ی میلر: گروه ها فرصت هایی را برای مشاهده ی اینکه چطور افراد در حال حاضر با یکدیگر و با خودشان ارتباط دارند، فراهم می سازند.

میلر این مثال را مطرح می کند: شما معمولا منتظر می مانید تا کسی از شما دعوت به حرف زدن کند؟ یا خودتان در این کار پیش قدم می شوید؟ آیا فقط اطلاعات مثبت را در مورد خودتان به اشتراک می گذارید یا درباره ی چیزهایی که با آن ها در کشمکش هستید نیز حرف می زنید؟ اجازه می دهید چه بخش هایی از شما را دیگران ببینند؟ چه بخش هایی از خودتان را پنهان می کنید؟ چطور به اختلافات رسیدگی می کنید؟ چطور نیازهای خود را برآورده می کنید؟

طبق گفته ی میلر، اعضای گروه تشویق می شوند تا راه های ارتباطی دیگر را امتحان کنند. برای مثال، به جای اینکه از کسی یک سوال بپرسید، توضیح دهید که چرا این سوال را می پرسید. به جای اینکه فقط راهنمایی ارائه دهید، توضیح دهید که انگیزه تان از دادن این مشاوره و راهنمایی چیست.

  1. گروه درمانی یک شبکه ی ایمن را فراهم می کند.

در گروه های میلر، که “ارتباط صحیح” نامیده می شود، اعضای گروه برای قابل اعتماد شدن و صحبت کردن برای خود در زندگی شان، تلاش می کنند. آن ها این مهارت ها را در گروه تمرین می کنند، و زمانی که این کار را انجام می دهند، اعتماد به نفسشان برای تمرین این مهارت ها در خارج از گروه افزایش می یابد.

علاوه بر تقویت مهارت های ارتباطی، کاهش انزوا و یافتن صدایتان، گروه درمانی به طور ویژه برای مقابله با افسردگی، اضطراب اجتماعی و تغییرات زندگی نیز موثر است.

 

مترجم: ندا مهفر


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «فواید گروه درمانی چیست؟»

  1. با سلام، میخواستم ببینم همچین گروه های درمانی در ایران وجود داره؟!
    اگر داره کجاس و شرایط عضویتش چجوریه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *