عوارض مصرف استامینوفن در دوران بارداری – روانشناس کودک در تهران

عوارض مصرف استامینوفن در دوران بارداری – روانشناس کودک در تهران

 

استامینوفن یکی از داروهای مسکنی است که در طول بارداری به طور کلی ایمن هستند.

با این وجود، مطالعات جدید نشان می دهد که ممکن است  بین مصرف این دارو و علائم اوتیسم و اختلال بیش فعالی کمبود توجه ارتباط وجود داشته باشد.

استامینوفن همچنین به عنوان دارویی شناخته شده است که یکی از رایج ترین داروهای بدون نسخه در دوران بارداری است.

حدود 65 درصد از مادران باردار در ایالات متحده از این دارو استفاده می کنند.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

عوارض مصرف استامینوفن در دوران بارداری - روانشناس کودک در تهران

همه زنان باردار باید قبل از مصرف هر گونه دارو، به دنبال مشاوره پزشکی باشند، اما برای اکثر مادران، مصرف استامینوفن بی خطر است.

مطالعه ی 2010 از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) در سه ماهه اول بارداری ، خطر ابتلا به نقص مادرزادی با استفاده از استامینوفن در سه ماهه اول بارداری را نشان نداد و برخی از مطالعات حاکی از آن است که خطر نقایص زایمان را کاهش می دهد.

با این حال، شواهدی وجود دارد که مصرف استامینوفن در دوران بارداری ممکن است با مشکلات رشدی مغز نوزادان مواجه شود.

در سال 2014، یک مطالعه منتشر شده در JAMA Pediatrics، دریافت که مادران باردار که از استامینوفن استفاده می کردند احتمال بیشتری داشت که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) داشته باشند.

 

ارزیابی ارتباط بین استامینوفن واختلال بیش فعالی، اوتیسم

کلودیا آوللا گارسیا، پژوهشگر CREAL و همکارانش برای بررسی این تحقیق در رابطه با ارتباط بین مصرف استامینوفن در دوران بارداری و اختلال بیش فعالی(ADHD) در میان فرزندان تحقیق کرده و همچنین تعیین اینکه آیا ممکن است ارتباطی با اوتیسم وجود داشته باشد، انجام شده است.

 

این گروه 2،644 مادر بارداررا در مطالعه خود ثبت کردند.

در 12 و 32 هفته بارداری، زنان پرسشنامه را تکمیل کردند، در آن از آنها خواسته شد که آیا از استامینوفن در ماه قبل از بارداری یا در دوران بارداری خود استفاده کرده اند؟

از زنان نیز خواسته شده است که چگونه اغلب آنها از دارو استفاده کرده اند، گرچه ممکن است دوزهای دقیق مورد استفاده قرار نگیرد زیرا مادران قادر به فراخوانی آنها نیستند.

 

پیشرفت عصب شناختی 88 درصد از فرزندان زنان باردار در سن 1 سالگی مورد بررسی قرار گرفت، در حالی که 79.9 درصد در سن 5 سالگی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

قرار گرفتن در معرض استامینوفن پس از زایمان با علائم اوتیسم در پسران

 

در مقایسه با کودکان متولد شده در مادرانی که استامینوفن را در دوران بارداری مصرف نکرده بودند، محققان دریافتند کسانی که مادران از استامینوفن در 32 هفته اول بارداری استفاده می کردند، در سن 5 سالگی بیشتر از 30 درصد احتمال ابتلا به اختلالات توجه داشتند که اغلب در( مرکز تخصصی نوروفیدبک ) کودکان مبتلا به اوتیسم یا بیش فعالی دیده میشود.

 

کودکانی که در معرض مصرف استامینوفن قرار داشتند در سن 5 سالگی دارای علائم بیش فعالی یا تکانشی را داشته اند.

کسانی که به طور مداوم در معرض دارو هستند،در آزمایشهای توجه، تکانشگری و پردازش سرعت بصری بدتر عمل کرده اند.

ارائه خدمات دارویی ، غیردارویی ، نوروفیدبک و رفتاردرمانی برای کودکان زیر نظر متخصصین مجرب 

علاوه بر این، محققان نشان دادند که پسران با قرار گرفتن در معرض مصرف استامینوفن قبل از زایمان، احتمال بیشتری دارند که علائم بالینی اوتیسم را نسبت به دیگر نوزادان داشته باشند.

تیم می گوید دراین یافته، می تواند توضیح دهد که چرا پسران احتمال بیشتری برای توسعه اوتیسم نسبت به دختران دارند.

اولا گارسیا می گوید: مغز مرد ممکن است در معرض ابتلا به بیماری های مضر در زندگی زودهنگام باشد. “نتایج متفاوت جنسیتی ما نشان می دهد که اختلال غدد درون ریز آندروژنی، که مغز مرد می تواند حساس تر باشد، ممکن است ارتباط را توضیح دهد”.

به طور کلی، محققان می گویند یافته های آنها نشان می دهد که کودکان در معرض استامینوفن در رحم ممکن است در معرض خطر ابتلا به علائم اوتیسم یا ADHD باشند.

 

منبع 

روانشناس

مریم عبداللهی 

روانشناس و نوروتراپیست

درمانگر تخصصی بیش فعالی – اختلال یادگیری در کودکان


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *