علائم هشدار دهنده خودکشی را بشناسید!

خودکشی

خودکشی به خودی خود اختلال روانی محسوب نمی شود، اما نتیجه اختلالات روانی جدی، شامل افسردگی، اختلال دوقطبی، استرس پس از سانحه، اختلال شخصیت، اسکیزوفرنی، اختلالات مصرف مواد و پرخوری عصبی یا بی اشتهایی عصبی به وجود می آید.

علائم هشداردهنده خودکشی

هر یک از موارد زیر می تواند نشانه هشدار دهنده ای برای خودکشی باشند:

  • ناراحتی بیش از حد یا دمدمی بودن: غم و اندوه طولانی مدت، نوسانات خلقی و خشم غیره منتظره از اولین نشانه ها هستند.
  • ناامیدی: حس عمیق ناامیدی در مورد آینده و انتظار کم نسبت به بهبود یافتن شرایط
  • مشکلات خواب
  • آرامش ناگهانی: فرد پس از گذشت یک دوره افسردگی و بدخلقی، به طور ناگهانی دچار آرامش زیادی می شود، که نشان می دهد فرد تصمیم به پایان دادن زندگی خود داده است.
  • انزوا: انتخاب تنهایی و کناره گیری از دوستان یا فعالیت های اجتماعی برخی علائم مربوط به افسردگی هستند که به خودکشی منجر خواهد شد. در این نوع مشکل فرد نسبت به فعالیت هایی که قبلا مورد علاقه اش بوده اند، علاقه ای نشان نمی دهد.
  • تغییر درشخصیت و یا ظاهر: فردی که به مرحله خودکشی می رسد، ممکن است به طور ناگهانی تغییراتی در ظاهر و رفتار خود نشان دهد، به عنوان مثال تغییراتی در صحبت کردن، لباس پوشیدن و راه رفتن. به علاوه ممکن است فرد کمتر به ظاهر خود اهمیت دهد.
  • رفتار خطرناک یا آسیب رساننده به خود: بروز رفتارهای خطرناکی مانند رانندگی بی پروا، رفتار جنسی پر خطر، مصرف بیش از اندازه مواد مخدر و الکل، نشان می دهند که فرد ارزشی برای زندگی خود قائل نیست.
  • واقعه ناخوشایند یا بحران در زندگی که به تازگی اتفاق افتاده: بروز یک واقعه ناراحت کننده در زندگی ممکن است آغازگر تفکرات خودکشی باشد. برخی از این اتفاقات عبارتند از تمام شدن یک رابطه، از دست دادن یکی از عزیزان، از دست دادن شغل، تشخیص یک بیماری جدی و بروز مشکلات مالی و اقتصادی.
  • آماده سازی: معمولا افرادی که تصمیم به خودکشی دارند، قبل از آن اقداماتی را انجام می دهند، از جمله ملاقات دوستان و اعضای خانواده، تنظیم اموال شخصی و نوشتن وصیت نامه و مرتب کردن خانه. برخی قبل از خودکشی یادداشتی می نویسند و برخی دیگر برای انجام آن اسلحه گرم یا سم تهیه می کنند.
  • تهدید به خودکشی: معمولا 50 تا 75 درصد از کسانی که به خودکشی فکر می کنند، علائم هشدار دهنده ای به یکی از دوستان یا اقوام خویش خواهند داد. هر تهدید به خودکشی باید جدی گرفته شود.

چه کسانی بیشتر اقدام به خودکشی می کنند؟

خودکشی 2

بیشترین میزان خودکشی در بین افراد زیر می باشد:

  • افراد مسن که همسر خود را به خاطر مرگ یا طلاق از دست داده اند.
  • افرادی که در گذشته اقدام به خودکشی کرده اند.
  • افرادی که دارای سابقه خانوادگی خودکشی هستند.
  • افرادی که دارای دوست یا همکاری هستند که اقدام به خودکشی کرده است.
  • افرادی که مورد سوء استفاده عاطفی، جسمی و یا جنسی قرار گرفته اند.
  • افرادی که ازدواج نکرده اند یا بیکار هستند و مهارتی ندارند.
  • افراد مبتلا به درد طولانی مدت یا ناتوانی و بیماری
  • افرادی که مستعد ابتلا به رفتارهای خشونت آمیز و ضربه ای هستند.
  • افرادی که به تازگی از بیمارستان روانی مرخص شده اند ( معمولا این دوره یکی از خطرناک ترین دوره هاست.).
  • افراد در برخی مشاغل خاص، مانند پلیس ها و افرادی که با بیماران روانی سروکار دارند.
  • افراد دچار سوء مصرف مواد

زنان سه برابر مردان اقدام به خودکشی می کنند، اما مردان عمل خودکشی را کامل انجام می دهند.

آیا می توان از خودکشی جلوگیری کرد؟

خودکشی 3

خودکشی به طور کامل قابل پیشگیری نیست. اما معمولا با مداخله به موقع، می توان خطر آن را کاهش داد. متخصصان بیان می کنند شناخت عوامل خطر، آشنایی به علائم افسردگی و دیگر اختلالات روانی، شناخت علائم هشداردهنده ی خودکشی و مداخله قبل از تکمیل روند نابودی فرد، بهترین راه برای پیشگیری از خودکشی می باشند.

افرادی که از طرف خانواده حمایت می شوند یا اینکه تحت مراقبت های پزشکی هستند، کمتر به خدکشی دست می زنند. اگر شخصی را می شناسید که فکر می کنید تصمیم به خودکشی دارد، سعی کنید در مورد سابقه بیماری افسردگی در وی اطلاعات کسب کنید. از وی جویا شوید که آیا به پزشک مراجعه کرده یا دارو مصرف می کند. به جای اینکه در مورد خودکشی با او صحبت کنید و سعی داشته باشید او را منصرف کنید، او را آگاه سازید که دوره افسردگی موقتی است. گاهی برخی از این افراد فقط به دنبال کسی هستند که به صحبت های آنها اهمیت بدهد و بتوانند در مورد احساسات خود با او صحبت کنند. در این صورت وی را تشویق کنید که به دنبال درمان های تخصصی باشد.

نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

9 دیدگاه دربارهٔ «علائم هشدار دهنده خودکشی را بشناسید!»

  1. سلام
    من سی و یک سالمه یه بچه 6 ساله دارم و مهندس ای تی هستم کاملا تنهای تنهام تک دختر و 4 تا برادر دارم تو خونوادم هیچ کس دوسم نداره همیشه پسرا رو بیشتر دوس داشتن و دارن اونا مهمتر هستند یه بار تو 12 سالگی اقدام کردم نشد دفه دوم حدود 20 سالم بود و دفه سوم تقریبا 7ما پیش که این بار قصدم جدی تر بود اما یکی از همکارام نذاشت هیچ وقت یه دوست نداشتم یکی که رفیقم باشه و همراهم نبود هر کسی بنا به کاری که داشت میومد سراغم و بعد می رفت الانم دیگه مهم نیست هیچ چیز و هیچ کس فقط می خوام نباشم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست عزیز تصوری که از اطراف و حس دیگران نسبت به خودتان دارید از نگاه شماست و دلیلی برای قطعی بودن آن نیست. حتی اگر نگاه شما نیز درست باشد دلیلی برای این تصمیم نخواهد بود. بهتر است برای داشتن حس بهتر در زندگی از یک روانپزشک کمک بگیرید. در صورت تمایل میتوانید از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران برای پزشک مناسب تایم ویزیت هماهنگ کنند. دوست عزیز بهتر است به خودتان یک فرصت خوب برای داشتن حس بهتر در زندگی بدهید.

  2. سلام من 18 سالمه الان 5 ماهه اینطوری شدم دارو هم مصرف میکنم…..دبگه نمیخام زندگی کنم…تحمل هیچکسو ندارمم….2تا دوست صمیمی داشتم که تا مرحله ای کمکم کردن بعد فک کردم من دروغ میگم و ولم کردن و رفتن……این برام مهم نیس مهم اینه ک این اخرین باره ک به دکتر میرم فقط منتظزه وقت دکترم هستم…الان دیگه کسی هم دورم نیست که بگم بخاطر اون حالا صبر کنم…….با همین قرصای افسردگی هم میشه خودکشی کرد…..امیدوارم کسی مثه من نشه چون واقعا حسه بدیه…..میخام با یکی حرف بزنم که منو درک کنه ولی هیچکس نیست……امیدوارم هیچکس افسرده نشه

    1. تا ی حدی میفهمم چی میگی من تا الان مقاومت کردم تنهانیسی امیدوارم کسی پیدا شه ک بتونه کمکت کنه امیدوارم کسی پیدا شع ک مارو بفهمه

      1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

        سلام دوست گرامی، هر فردی میتواند در دوره ای از زندگی اش دچار این حس منفی یا افسردگی شود. ولی باید با مدیریت خود و کمک گرفتن از روانپزشکان حاذق بتوانید این دوره را پشت سر بگذارید. گاهی اکر حالات روحیمان کنترل نشود یک مشکل کوچک میتواند بزرگ و دردسر ساز شود مخصوصا اگر حس ناراحتی یا افسردگی باشد چرا که میتواند تمام جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد و روز به روز این حس تشدید شود. در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما میتوانید با یکی از مراکز تماس بگیرید. پیشنهاد ما به شما دکتر نیوشا محمدی (روانپزشک) است.

    2. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام دوست گرامی، هر فردی ممکن است در یک دوره ای از زندگی اش دچار ناراحتی و افسردگی شود ولی این نباید دلیلی برای قطع امید کردن از باقی اتفاقات زندگی و فکر خودکشی بود. بهتر است با یک روانپزشک حاذق صحبت کنید تا بتوانید بر این شرایط روحی غلبه کنید و با امید به زندگی نگاه کنید. پیشنهاد ما به شما دکتر نیوشا محمدی است. در صورت تمایل میتوانید از طریق صفحه تماس با ما به یکی از مراکز تماس بگیرید و از این پزشک تایم ویزیت هماهنگ کنید.

  3. سلام من یکساله ک دچار استرس هستم دیگه خسته شدم یه لحظه جونم ساکت نشده،به روانشناس هم رفتم،دارو هم میخورم ولی میلی ب زندگی ندارم،فقط از عوارض بعد خود کشی میترسم وگرنه خیلی وقت پیش تموم کرده بودم ضمنا 8ساله ام اس دارم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتر است از رواندرمانی در کنار دارو درمانی نیز استفاده کنید در این خصوص جناب دکتر محرمی میتوانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *