شب ادراری کودک خود را چگونه درمان کنیم؟

شب ادراری کودک خود را چگونه درمان کنیم؟

شب ادراری در کودکان

شب ادراری یک عارضه رایج در میان کودکان است.  حدود 5 تا 7 میلیون کودک بالای 6 سال به طور مرتب رختخواب خود را خیس می کنند. تنها علت خیس کردن رختخواب این کودکان این است که نمی توانند جلوی ادرار کردن خود را بگیرند.   بیشتر این کودکان نیازی به درمان مشکل شب ادراری  ندارند. و این مشکل خود به خود از بین می رود.

خیس کردن رختخواب زمانی رخ می دهد که یک کودک نمی تواند ادرار خود را کنترل کند. این یک نوع اختلال عملکردی است که گاهی می تواند همراه با مثانه بیش فعال باشد. اما معمولاً به آن وابسته نیست. ادرار کردن کودکان در شب ، در کودکان زیر 5 سال طبیعی است.  اما در کودکان بزرگ تر ، اگر این بیماری به علت یبوست و مشکلات مدفوع کردن همراه باشد ، اختلال دفع نامیده می شود.

 

علل شب ادراری کودکان

علل شب ادراری کودکان

شب ادراری به ندرت به علت بیماری های پزشکی مانند عفونت کلیه یا سایر مشکلات اورولوژی اتفاق می افتد.  توانایی مثانه برای کنترل ادرار به طور معمول در حدود 5 سالگی اتفاق می افتد. و 90٪ شب ادراری های کودکان در این سن قطع می شود.

در حالی که نوزادان هر ساعت ادرار را تولید می کنند ، کودکان نوپا قادر هستند طبق برنامه در طول روز و شب ها به دستشویی بروند.  زیرا در این سن بدن آنها شروع به تولید ماده ای به نام “هورمون ضد دیورتیک (ADH)   می کند.  که باعث کنترل ادرار می شود.  علاوه بر این ، هر چه بچه ها بزرگ تر می شوند ، واکنش بدن آنها نسبت به احساس نیاز به ادرار کردن (توسط کشش دیوارهای مثانه) حساس تر می شود.

كودكانی كه پس از سن 6 سالگی هم شب ادراری دارند ، ممكن است بدن آنها تولید هورمون های ADH كافی در زمان مناسب نداشته باشد. و یا هنوز بدن آنها قادر به پاسخگویی به سیگنال های مربوطه نمی باشد.

 

شب ادراری در کودکان ناشی از آپنه خواب

شب ادراری در کودکان ناشی از آپنه خواب

گاهی ممکن است شب ادراری در کودکان ناشی از آپنه خواب باشد. اگر چه عدم رشد مثانه یا سایر بیماری های پزشکی علت شایع تری می باشد.  احتمال آپنه خواب باید در هنگام ارزیابی کودک برای این مشکل مورد توجه قرار گیرد.

شب ادراری کودک می تواند به یکی از علل زیر و یا ترکیبی از موارد زیر باشد :

  • کودک هنوز نمی تواند ادرار را برای تمام شب نگه دارد ،
  • هنگامی که مثانه پر شده است ، کودک از خواب بیدار نمی شود ،
  • کودک در طول شب مقدار زیادی ادرار تولید می کند ،
  • کودک هنوز به توالت رفتن عادت نکرده است. بسیاری از کودکان به طور معمول  تا زمانی که  می توانند ادرار خود را نگه می دارند و به دستشویی نمی روند.  والدین معمولاً از روی حرکات بدن آنها متوجه می شوند که آنها نیاز به دستشویی دارند.

 

چه عواملی باعث شب ادراری ثانویه می شود؟

چه عواملی باعث شب ادراری ثانویه می شود؟

شب ادراری  ثانویه در کودکان می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی پزشکی یا عاطفی باشد. کودک دارای مشکل ثانویه بیشتر احتمال دارد علائم دیگری مانند خیس کردن خود در طول روز داشته باشد. علل رایج شب ادراری  ثانویه عبارتند از :

  • عفونت ادراری: التهاب مثانه باعث ایجاد درد و یا افزایش میل به ادرار کردن (فوری) و ادرار مکرر می شود. عفونت های دستگاه ادراری در کودکان ممكن است به علل دیگر ، مانند اختلالات آناتومیک  باشد.
  • دیابت: کودکان مبتلا به دیابت سطح بالایی از قند در خون خود دارند. بدن آنها برای پایین آوردن قند خون از طریق تولید ادرار تلاش می کند. تکرر ادرار یک نشانه شایع بیماری دیابت است.
  • اختلال ساختاری یا آناتومیک: اختلال در اندام ها ، عضلات یا اعصاب که در ادرار دخالت دارند ، می تواند باعث بی اختیاری یا سایر مشکلات ادراری شود. که می تواند به صورت شب ادراری بروز کند.
  • مشکلات عصبی: اختلال در سیستم عصبی ، یا آسیب یا بیماری سیستم عصبی ، می تواند تعادل مغزی – عصبی را که کنترل ادرار را بر عهده داد ، بر هم بزند.
  • مشکلات احساسی: یک زندگی خانوادگی استرس زا ، مانند زندگی کردن در خانه ای که والدین با یکدیگر درگیر هستند ، بعضی اوقات باعث می شود که کودکان جای خود را خیس کنند.  همچنین تغییرات بزرگی مانند شروع مدرسه ، یک نوزاد جدید و یا رفتن به یک خانه جدید ، تنش های دیگر است که می تواند باعث شب ادراری  شود. کودکاني که از لحاظ جسمی و جنسی مورد آزار قرار می گيرند نیز گاهی اوقات این مشکل را پیدا می کنند.

 

از چه سنی کودکان می توانند ادرار خود را کنترل کنند؟  

از چه سنی کودکان می توانند ادرار خود را کنترل کنند؟  

در حالی که اکثر کودکان به راحتی این عادت را ترک می کنند ، اما برای برخی از کودکان نیز ممکن است تبدیل به یک مشکل شود. اگر سن فرزند شما بین 6 تا 7 سال است و هنوز شب ها رختخواب خود را خیس می کند ، و یا حتی اگر کوچکتر است اما متوجه شده اید که مشکل دیگری دارد ، باید برای درمان او اقدام کنید. علاوه بر این ، تنها سن کودک مهم نیست. علائم دیگری نیز وجود دارد. مثلا اگر فرزند تکرر ادرار دارد و یا اگر ادرار همراه با سوزش باشد ، بلافاصله به مرکز مراقبت های پزشکی مراجعه کنید.

خیس کردن رختخواب در کودکان زیر 3 سال بسیار رایج است. اما اکثر کودکان پس از سه سالگی قادر به کنترل مثانه خود می باشند.   این سن هنوز هم می تواند متفاوت باشد.  در سن 5 سالگی، بیش از 90 درصد کودکان قادر به کنترل ادرار خود در طول روز هستند. پزشک شما ممکن است بی اختیاری ادرار در شب را تشخیص دهد تا زمانی که کودک شما 7 ساله شود.

 

درمان شب ادراری کودکان

شب ادراری کودکان معمولاً خود بخود درمان می شود.  تغییر سبک زندگی ، مانند اجتناب از کافئین به طور کامل و محدود کردن مصرف مایعات در شب  ممکن است به خوبی جواب دهد. در غیر این صورت باید از طریق درمان های اضافی به کودک کمک کرد.  همچنین علائم پنهان خیس کردن رختخواب مانند آپنه خواب و یبوست باید توسط پزشک بررسی شود.  گزینه های درمان با توجه به علت آن ممکن است شامل دارو درمانی و یا تنظیم زنگ ساعت برای بیدار شدن کودک و رفتن به دسشتویی باشد.

 

داروها

درمان دارویی آخرین گزینه برای درمان شب ادراری کودکان است.  این داروها عبارت هستند از :

  • داروهای کاهش دهنده تولید ادرار در شب.
  • داروهای آرام بخش مثانه .

 

درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی

ادرار کردن قبل از به رختخواب رفتن

شما می توانید روش های زیر را نیز امتحان کنید :

  • محدود کردن مصرف مایعات از بعد از ظهر به بعد ،
  • اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئثین ،
  • ادرار کردن قبل از به رختخواب رفتن و یک بار هم درست پیش از به خواب رفتن ،
  • روشن گذاشتن یه چراغ خواب تا کودک به راحتی راه دستشویی را پیدا کند ،
  • شستشوی روزانه بدن کودک به منظور پیشگیری از راش .

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع

لینک منبع

 

روانشناس و نوروتراپیستدر صورتی که شب ادراری قرزند شما به دلایل عاطفی و اضطراب است بنده مریم عبد اللهی روانشناس و درمانگر تخصصی کودک در کلیه شعب مرکز مشاوره آلومینا (جایروس ) در خدمتتان هستم

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *