زندگی با آلزایمر و نگهداری از بیماران آلزایمر

نگهداری از بیماران آلزایمر …

کلیات مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر

آلزایمر یک بیماری پیش رونده است. یعنی به مرور زمان، عوارض آن بیشتر و بیشتر می شود زیرا بیماری، سلولهای بیشتری از مغز را درگیر کرده و از بین می برد. 

پس در نتیجه باید بدانیم که مراقبت از این بیماران، یک فرایند طولانی است لذا باید برنامه ریزی بلند مدتی را در نظر بگیریم که در آن مرحله به مرحله نیاز به مراقبت از نظر کمّی و کیفی، رو به افزایش است.

آلزایمر نوعی از زوال ذهنی است که ابتدا قابلیت زبان و کلام و رفته رفته تفکر، استدلال و حافظه را از بین می برد به طوری که فردی که در آغاز شاید تنها در به کار بردن برخی از افعال یا اسم ها دچار مشکل می شد، کم کم حتی قادر نیست تشخیص دهد که چه زمانی از روز است یا نام او چیست و یا اینکه آیا نیاز به اجابت مزاج دارد یا خیر؟

مراقبت از این بیماران در منزل مستلزم رعایت چند نکته است:

•    تمام اعضای خانواده باید ماهیت بیماری را بشناسید و خود را از نظر روانی و سایر برنامه ریزی ها با شرایط پیش رونده بیماری تطبیق دهند.

•    در منزل قوانین رفتاری و برنامه ریزی روزانۀ ثابتی داشته باشید تا یادآوری آن برای بیمار ساده تر شود. مثلاً ساعات غذا خوردن، حمام کردن یا خوابیدن را به طور ثابتی تنظیم کنید.

•    روابط اجتماعی و تفریحات خانوادگی را حفظ کنید و بیمار را نیز در آن ها شرکت دهید.

•    محیط خانه را ایمن کنید. فراموش نکنید که رفتار بیمار مبتلا به آلزایمر کمتر قابل پیش بینی است در نتیجه ممکن است برخی از وسایل خانه با پیشرفت بیماری، تبدیل به منابع خطرآفرین شوند مانند استفاده از اجاق گاز، وسایل برقی و حتی حمام کردن.

حفظ امنیت و آرامش

چگونه می توانیم امنیت و آسایش بیشتری برای بیمار فراهم کنیم؟

•    صبور باشید: 

بیماربه مرور قابلیت حافظه خود را از دست می دهد در نتیجه شما بیشتر و بیشتر مجبور خواهید شد که اطلاعات را برای او تکرار کنید. ممکن است بارها از شما بپرسد که چه زمانی از روز است یا نام فرزند شما چیست یا چگونه باید از یک وسیله ساده مثل سشوار یا جارو استفاده کند. صبور باشید و با متانت پاسخ او را بدهید. مطمئن باشید که او به یاد نمی آورد که ساعتی پیش پاسخ خود را دریافت کرده است. اگر می دانست، قطعاً مزاحم شما نمی شد!

 

•    مهربان باشید:

ممکناست که بیمار حتی نام شما را به خاطر نیاورد ولی او هنوز هم قادر است زبان بدن و رفتار شما را درک کند. پس مراقب باشید به جای نشان دادن خستگی و خشم، مهربانی و درک از خود بروز دهید. رویکرد مثبت شما به او اعتماد به نفس و شادی خواهد بخشید.

 

•    رفتاری عادی داشته باشید:

رفتارغیرعادی شما با بیمار، غیر طبیعی جلوه می کند. سعی کنید علیرغم مراقبت ویژه از او، برخوردی طبیعی داشته باشید.

 

•    نسبت به رفتار منفی و کج رفتاری بیمار بی اعتنایی کنید:

توجه نشان دادن نسبت به بدرفتاری ها و بهانـه گیری های بی مورد بیمار سبب ایجاد یک دور باطل می شود و او را به بدرفتاری تشویق می کند. رفتارهای مثبت او را با نشان دادن توجه، تقویت کنید و نسبت به بدرفتاری های او بی تفاوت باشید.

 

•    بدرفتاری های بیمار به معنای خصومت شخصی با شما نیست: 

آگاه باشید که اختلالات رفتاری بیمار، جنبه شخصی ندارد و جزء طبیعی روند فزاینده بیماری است.

 

•    پرخاشگری و هیجان بیمار را با دارو کنترل کنید: 

تمامرفتارهای بد بیـمار اگرچه طبیعی است اما نباید اجازه داد که بیش از حد قوت بگیرد. پرخاشگری و رفتـار تهـاجمی، خطرناک است و باید به وسیله دخالت پزشک و دارو کنترل شود تا آسیبی به بیمار و سایر اعضای خانواده نرسد.

 

•    از خودتان مراقبت کنید: 

حمایت عاطفی از خودتان به اندازه مراقبت از بیمار اهمیت دارد. در غیر این صورت به تدریج دچار فرسودگی روانی خواهید شد و نه تنها زندگی مفید و موثر خود را از دست خواهید داد بلکه حتی قادر به مراقبت صحیح از بیمار هم نخواهید بود.

برای خودتان برنامه تفریحی و سرگرمی های مناسب را برنامه ریزی کنید. :

ازدیگران کمک بخواهید تا برای مدت کوتاهی از بیمار شما مراقبت کنند تا شما بدون حضور او به گردش، مهمانی یا هر اجتماع دیگری بروید و روابط اجتماعی خود را حفظ کنید.

مشاورانروانشـناس نیز می توانند در تخلیـه نگرانی ها و فرسودگی شما کمک زیادی کنند.

تنها گذاشتن در منزل

آیا می توانیم بیمار را به تنهایی در منزل رها کنیم؟

در مراحل آغاز بیماری شما هنوز می توانید به حافظه و قابلیت درک بیـمار خود اطمیـنان داشته باشید اما کم کم زمانی می رسد که ترک کردن او به تنهایی حتی برای یک ساعت نیز دشوار و یا غیر ممکن می شود.

نشانه های اینکه چه زمانی دیگر نمی توانید او را تنها بگذارید از این قرار هستند:

•    در صورتی که بیمار خاموش کردن اجاق گاز را پس از آشپزی فراموش کند.

•    بستن درب ورودی منزل را فراموش کند.

•    بستن شیر آب را فراموش کند.

•    قادر به استفاده از تلفن در مواقع اضطراری نباشد (تلفن به شما، یک همسایه، پلیس یاآتشنشانی را فراموش کند.)

•    در صورت تنها ماندن، دچار حملات وحشتزدگی، ترس یا خشم شود.

•    خطرهای احتمالی را درک نکند. مثلاً متوجه آتش سوزی، باز بودن شیر آب یا جریان گاز در خانه نباشد

اقدامات امنیتی

چه اقدامات امنیتی را می توان برای مراقبت از بیمار در زمان تنها ماندن او صورت داد؟

برای هر کسی از جمله خود شما، ممکن است شرایطی پیش بیاید که مجبور به ترک منزل و تنها گذاشتن بیمار برای دقایق یا ساعاتی شوید. برای تأمین امنیت بیمار می توانید تدابیری بیندیشید از جمله:

•    اگر تنها برای ساعاتی خانه را ترک می کنید، می توانید از یکی از دوستان یا همسایگان خود بخواهید که در غیاب شما در منزلتان حضور داشته باشد.

•    اگر مجبورید بیش از یک روز دور از خانه بمانید، می توانید یک پرستار استخدام کنید.

•    درب کشوها و کابینت های محتوی دارو، فراورده های شیمیایی یا وسایل خطرناک را قفل کنید.

•    از حفاظ ها و نرده ها در لبه پله ها یا طبقات بالا استفاده کنید و درب پشت بام و زیر زمین را ببندید.

•    وسایل برقی خطرناک مانند چرخ گوشت و اتو را دور از دسترس قرار دهید.

•    تا زمانی که بیمار، قابلیت درک مطلب و خواندن و نوشتن را از دست نداده است، می توانید از یادداشت برای راهنمایی او استفاده کنید.

مثلاًبر روی اجاق گاز تابلوی “خاموش کن”، در حمام یا دست شویی“شیر آب را ببند”، تلفن های ضروی مانند تلفن پلیس، اورژانس، آتش نشانی و شماره تلفن همراه خودتان و یا طرز کار وسایل مختلف را بنویسید و نصب کنید.

[divider]

مهدی وزیریان 

روانشناس ارشد بالینی 

درمانگر افسردگی ،وسواس و اختلالات اضطرابی

مولف کتاب آنسوی اندیشه 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)