آیا مصرف داروهای روانپزشکی خطرناک هستند؟

دکتر مهدی هرمزپور، روانپزشک

دکتر مهدی هرمزپور، روانپزشک درباره مصرف داروهای راونپزشکی توصیه هایی به شما دارند که توصیه می کنیم به صحبت های ایشان گوش دهید و با دیگران نیز به اشتراک بگذازید.


در ذهن بسیاری از مردم این سوال مطرح است که آیا مصرف داروهای روانپزشکی و اعصاب و روان باعث عوارض جانبی نمی شود؟ هر دارویی که مصف می کنیم ممکن است عوارضی دار پی داشته باشد، اما تصور عموم مردم نسبت به داروهای اعصاب و روان این است که خطر و عوارض این داروها بیشتر از مزیت های آنها می باشد، اما آیا این تفکر درست است؟

در برخی موارد مصرف دارو برای فرد بیمار لازم نیست و مشکل به وجود امده به مرور زمان و با مشاوره بهبهود پیدا می کند. بعضی افراد هم برای مشکلات به وجود آمده معمول و روزمره تمایل به مصرف دارو دارند.

یکی از رایج ترین داروهایی که توسط بیماران اعصاب و روان مصرف می شود، داروهای ضدافسردگی است. این داروها در حدود 75 درصد بیماران به بهبود علائم کمک می کند. اما اثربخشی ضدافسردگی ها بستگی به یافته های پزشک در مورد بیمار دارد که بر اساس این یافته ها پزشک میزان مصرف و مدت زمان مصرف مصرف دارو را تعیین می کند که بر روی اثربخشی دارو تاثیر دارند. این موارد در مورد داروهای ضد جنون و ضد روانپریشی نیز درست است.

گاهی تجویز داروی نامناسب، دوز بالا یا پایین مصرف و مدت زمان نامناسب برای مصرف دارو عواملی هستند که بر روی اثربخشی داروها تاثیر می گذارند. مسئله دیگری که باید به یاد داشته باشید، داروهای روانپزشکی در واقع بیماری یا اختلال را درمان نمی کند، بلکه به بهبود علائم کمک می کند.

یکی از سوالاتی که بسیاری از مصرف کنندگان این داروها می پرسند، این است که چطور از اثربخشی این داروها مطمئن شوند. این یکی از سوالات مهم است و برای یافتن پاسخ این سوال ابتدا باید اهداف درمانی را مشخص کنید. داروها بر روی علائم خاصی مانند مشکلات خواب، اضطراب یا ناامیدی تاثیر می گذارند. بنابراین قبل از شروع مصرف دارو از پزشک بپرسید که این دارو قرار است چه علائمی را تحت تاثیر قرار دهد. اثربخشی بر روی برخی علائم دیگر، مانند عملکردهای فرد در محل کار یا مدرسه، به زمان بیشتری نیاز دارد.

باور اشتباه دیگری که در مورد داروهای روانپزشکی رواج دارد این است که این داروها باعث تغییر شخصیت فرد می شوند. شخصیت شما در واقع خود شما هستید که تحت تاثیر داروهای مصرفی قرار نمی گیرد. آنچه با مصرف دارو تغییر می کند، احساسات شماست، ممکن است بیش از قبل دچار حس خواب آلودگی شوید، خوشحال تر یا ناراحت تر شوید و تغییراتی از این قبیل بر اثر مصرف دارو بروز کند.

به علاوه مصرف داروهای روانپزشکی تغییری در مغز نمی دهد، بلکه عملکرد بخش هایی از مغز را که بر اثر کار نامناسب باعث بروز علائم بیماری شده اند، اصلاح می کند.

تصور می شود فرد مبتلا به بیماری روحی و روانی تمام عمر باید دارو مصرف کند. این مسئله نیز لزوما در همه بیماران درست نیست. اما اگر در حال مصرف دارویی هستید، هرگز نباید مصرف دارو را به طور ناگهانی متوقف کنید و قبل از هر تصمیمی حتما با پزشک خود مشورت کنید. معمولا برای قطع مصرف، میزان مصرف دارو به تدریج کاهش پیدا می کند.

یکی دیگر از اعتقاداتی که در مورد داروهای اعصاب و روان رواج دارد، اعتیاد آور بودن آنهاست، اما این اعتقاد نیز نادرست است و همه داروها اعتیاد آور نیستند. مصرف مداوم برخی داروهای ضد درد یا خواب آور ممکن است منجر به بروز وابستگی در بدن شود، اما همه داروهایی که توسط پزشک تجویز می شوند این ویژگی را ندارند.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)