تنازع بین زن و شوهر

تنازع زن و شوهر

اختلاف و تنازع در بین تمام زن و شوهرها وجود دارد، اما زوجین کمی این مسئله را قبول می کنند. مسئله را با دو فرد خودخواه شروع می کنیم که دارای گذشته و شخصیت های متفاوتی هستند. به علاوه برخی عادت های بد و خصیصه های ذاتی جالب را نیز به آن اضافه کنید، علاوه بر این هر فرد دارای انتظاراتی است و زندگی نیز دارای فراز و نشیب هایی است. خب با وجود تمام این توضیحات فکر می کنید چه اتفاقی می افتاد؟ مطمئن باشید تضادهایی بین این دو نفر به وجود می آید و این امر اجتناب ناپذیر است.

به علاوه هر ازدواج دارای تنش های خاصی است، بنابراین وجود اختلاف و تضاد چیز عجیبی نیست، اما چطور می توان با آنها مقابله کرد؟ تضاد باعث بروز فردی گرایی، تنهایی و جدایی می شود و بهتر است در این شرایط در مورد بهترین عملکرد و برخورد تصمیم گیری کنید.

در این ویدئو به نمونه ای از این تعارض ها اشاره می شود و به علاوه متخصص ما، دکتر سینا قاسمی، در این باره توضیحاتی می دهند، توصیه می کنیم حتما این ویدئو را تماشا کنید:

در ادامه به ارائه راهکارهایی می پردازیم که به شما کمک می کنند در شرایط بروز هر گونه اختلاف چه واکنشی نشان دهید و یا چگونه از بروز این اختلافات جلوگیری کنید.

گام اول. حل اختلاف ملزم به دانستن، پذیرفتن و تطابق یافتن با تضادهاست.

یکی از دلایلی که در ازدواج دچار اختلاف و تضاد می شویم این است که در ابتدا شما جذب تفاوت های یکدیگر می شوید. معمولا یک فرد درون گرا به فرد اجتماعی گرایش پیدا می کند. افرادی که در انام فعالیت های خود سرعت بالاتری دارند، بیشتر تمایل به کسانی پیدا می کنند که کارهای خود را با سرعت کمتری انجام می دهند. عجیب است، اما یکی از علل ازدواج همین تفاوت هاست. در حقیقت شریک زندگی شما تنوع به زندگی تان می آورد و تفاوت هایی را تجربه می کنید که پیش از این تجربه نکرده بودید.

اما پس از ازدواج و شروع زندگی و گذشت مدتی کوتاه این تفاوت ها مشکل ساز می شوند. در این شرایط ممکن است دو نفر بر سر مسائل بی اهمیت – به عنوان مثال طرز خارج کردن خمیر دندان از تیوب – یا به خاطر تفاوت های مهم فلسفی و یا حتی مسائل مالی و چگونگی تربیت فرزندان با هم دچار اختلاف شوند و با هم مشاجره کنند. در این شرایط متوجه می شوند که گذشته و شخصیت های آنها چقدر با هم متفاوت است.

بسیار مهم است که این تفاوت ها را درک کنید و با آنها سازگار شوید. همسر یا شوهر خود را هدیه ای تصور کنید که زندگی شما را کامل می کند.

شاید بزرگترین تفاوتی که در ابتدا مشاهده می کنیم و باید با آن سازگار شویم، تفاوت های موجود در گذشته است. به عنوان مثال تفاوت در خانواده ها یا مکانی که فرد بزرگ شده است تاثیر عمیقی بر روی شخصیت وی دارد.

گام دوم. برای برطرف کردن تضاد و اختلاف، لازم است خودخواهی را کنار بگذارید.

تمام تفاوت های ما پس از ازدواج بیش از پیش جلوه می کنند، زیرا این تفاوت ها باعث بزرگترین اختلافات می شوند. مشکل برقراری سازش و تعادل در ازدواج از همان ابتدا وجود داشته است. دو نفر که زندگی مشترک خود را آغاز می کنند و سعی دارند با وجود خودخواهی شان به زندگی مشترک ادامه دهند، هرگز نمی توانند تفاهم و سازش را در زندگی تجربه کنند. تا زمانی که خود محور باشیم و به دنبال افکار و اعتقادات خود باشیم، نمی توانیم به سازش برسیم.

ازدواج فرصتی است برای کنار گذاشتن خودخواهی ها. ما هرگز نتوانسته ایم یکدیگر را تغییر دهیم. در زندگی مشترک به جای اینکه سعی کنیم نفر اول باشیم، می توانیم بخواهیم نفر آخر باشیم. همان اندازه که خود را دوست داریم، می توانیم دیگران را نیز دوست داشته باشیم و به آنها احترام بگذاریم.

به جای یکی بودن و تکروی، می توانیم در جمع و یا با شریک زندگیمان باشیم. می توانیم گاهی خواسته های خود را به نفع خواسته های دیگران نادیده بگیریم.

گام سوم. برای حل اختلافات سعی کنیم دیگران را متقاعد کنیم.

تا جایی که به شما بستگی دارد، سعی کنید با دیگران در صلح و آرامش زندگی کنید. زندگی در صلح و آرامش به معنای پیروی و دنباله روی از آرامش است. می توانید با مذاکره مشکل و اختلاف را حل کنید و منتظر پیش قدم شدن فرد مقابل نباشید.

برای حل تنازع و رسیدن به آرامش باید آسیب، عصبانیت و کینه خود را کنار بگذارید و به قلب خود رجوع کنید. ارتباط خود را به طور مداوم حفظ کنید. به عبارت دیگر همانطور که سعی دارید تداوم ارتباط شما با والدین، فرزندان، همکاران و دوستانتان حفظ شود، همین تلاش را در اتباط با همسرتان نیز داشته باشید.

گام چهارم: حل اختلافات و تناقض میان زوجین نیاز به رفتار عاشقانه از سوی دو طرف دارد.


وردزورث( شاعر شهیر رمانتیک انگلیسی) می‌گوید:” دوست خوب کسی است که همچون آینه تمام ایرادهایت را به تو بگوید.” ازدواج و پیوندی که هر دو طرف، زن و مرد ،احساس کنند که طرف مقابل برای او، مانند یک دوست است، به این معناست که همسر کسی که به حرفهای او گوش دهد تو را بفهمد و در حل مشکل و سختی تو را حمایت کند . برای رسیدن به چنین آرمانی باید رابطه ای بر پایه عشق بنا نمود.
برای ایجاد رابطه ای زیبا و لذت بخش با همسر نیاز به بینش صحیح ،صبر و فروتنی است . در این قسمت از مقاله به نکاتی مفید در این رابطه می پردازیم:

  • انگیزه خود را به این موضوع به چالش بکشید کلمات و سخنان شما آسیب رسانند یا یاری دهنده اند؟ آیا مرور و یادآوری مسائل و مشکلات منجر به حل، تمامیت و یگانگی می‌گردد و یا انزوای بیشتر ی میان زوجین به وجود می آورد؟
  • نگرشتان را به مسائل مورد بررسی قرار دهید. عشق ورزیدن به یکدیگر این‌گونه معنی می‌دهد که:” به تو اهمیت می‌دهم، به تو احترام می‌گذارم و از تو می خواهم که به من احترام بگذارید ،می خواهم از احساس تو با خبر باشم.”
  • همانند یک بلدوزر نباشید و روی احساسات هم پای نگذارید و با رابطه ی عاشقانه خود را به همسرتان بیشتر نزدیک کنید.
  • شرایط و موقعیت تونل را مورد بررسی قرار دهید. این موضوع به زمانبندی مکان و برنامه شما مربوط می شود. با همسر توان مقابله نکنید و در مقابل عون رئیس تید برای مثال هنگامیکه از یک روز کاری سخت به خانه باز می گردد یا با فرزندانتان در حال بخث بوده ، کاملا خسته و کلافه است. در این موقعیت ها با او به جدال نپردازید هیچگاه به انتقاد، تمسخر یا استدلالی اشتباه در مورد همسرتان در جمع اقدام نکنید.
  • به مسائل جانبی و فشارهایی که بر اثر مشکلات بر شما وارد می‌شود توجه کنید. به این مسئله که همسرتان از کجا می‌آید و یا به کجا می‌رود، حساسیت نشان دهید هدف و مفهوم زندگی برای همسرتان با خبر باشید.
    به همسرتان گوش دهید. تلاش کنید تا نگرش او را به زندگی بیشتر در ک کنید سوالاتی در این مورد از او بپرسید و دیدگاه او را برای خود را واضحتر کنید.
  • از این موضوع مطمئن شوید که شما آماده کمک به همسرتان هستید ،شما ممکن است توصیه هایی دوستانه به همسرتان داشته باشید و به زودی متوجه شوید که توصیه هایی که به او می‌کنید واقعا مشکل او نیست بلکه مشکل شماست!
  • در طی یک بحث تنها به یک موضوع بپردازید چندین موضوع را همزمان با یکدیگر مطرح نکنید همه مشکلات خود را یکباره به همسرتان انتقال ندهید.
  • به جای اشخاص بیشتر بر روی مشکلات تمرکز کنید برای مثال شما وضعیت مالی مناسبی ندارید و همسر شما شخصی ولخرج است برای مخارج خود برنامه ریزی کنید و کمبود بودجه را مشکل اصلی بدانید و نه همسرتان را.
  • به جای تمرکز بر روی وجود و جسم فرد به شخصیت و رفتار طرف مقابلتان اهمیت دهید. این موضوع سبب می شود که به جای استفاده از واژه من از واژه تو استفاده نمایید شما به راحتی با خطاب قرار دادن همسرتان با کلمه و واژه تو چاقو را به سمت قلب شخصیت او هدف گرفته اید، برای مثال تو همیشه دیر می کنی تو اصلاً به من اهمیت نمیدی تو به هیچکس جز خودت اهمیت نمیدی صحبت ها و پیام هایی که با من به طرف مقابل منتقل می‌کنید اینگونه اند من از این موضوع خیلی ناراحت شدم، که تو دلیل آمدنت را به من توضیح نمی دهی”
  • بر روی واقعیت بیشتر از عملکرد هایی که باعث قضاوت می شوند تمرکز کنید اگر همسرتان تماس با شما را فراموش کرد به جای گفتن تو خیلی بی دقت هستی تو همیشه با کارهایت مرا عذاب میدهی با همسرتان به فکر راهی بهتر و فردای نو باشید.

در پایان باید گفت که به جای فکر کردن به این که چه کسی در بحث برنده و یا بازنده است به درک متقابل بپردازید. زمانی که همسرتان به مقابله با شما بر میخیزد به صحبت ها و مواردی که اشاره می کند گوش دهید، هنگامی که همسرتان از محل کار پرمشغله با فشارهای شغلی بسیار به خانه بازمی کردن با او به بحث و جدل نپردازید چرا که تنها باعث افزایش فشار میشود.

گام پنجم: برای حل تناسب بین زوجین نیاز به بخشش دو طرف است

مهم نیست چقدر زوجین برای عشق ورزیدن و شاد نمودن یکدیگر تلاش می کنند آنها ممکن است در پایان با شکست روبه رو شود این شکست باعث صدمه به افراد می‌شود و تنها مرهم برای این صدمه و آسیب بخشش است.
کلید حفظ یک ازدواج بی پیرایه صمیمی و شاد خواستن و بخشیدن سریع است و توانایی افراد برای انجام این کار به رابطه آنها با خدا گره خورده است.
در مورد بخشش حضرت عیسی اینگونه می‌گوید که اگر شما افراد را بخاطر خطاهای شان ببخشید خدا نیز شما را خواهد بخشید اما اگر شما از گناه دیگران نگذرید پس پدر آسمانی خدا شما و گناهان تان را نخواهد بخشید.
بخشش به معنای چشم پوشی بر خشم و میل به مجازات دیگری است.

گام ششم: حل تنازع میان زوجین پس از زخم زدن به یکدیگر

در هر ازدواج و رابطه ای دو حالت وجود دارد افراد در هنگام شنیدن زخم زبان زخم زبان می‌زنند و یا گاهی به خاطر شنیدن زخم زبان به دنبال راهی برای دلجویی هستند. زن و شوهر میتوانند بسیار در زخم زبان زدن به یکدیگر افراط کنند برای مثال به طرز نگاه کردن آشپزی کردن رانندگی کردن و تمیز کردن خانه ایراد بگیرند آنها درست با هدف گرفتن این جزئیات می توانند همسران خود را نیز خوش حال نموده و از آنها دلجویی کنند بسیاری از زوجین راه دیگری برای ارتباط با طرف مقابل خود ندارند.
دلجویی کردن به این معناست که در صورت ایجاد مشکلی که باعث ناراحتی همسرتان شود شما با این موضوع کنار بیایید و با او به بحث و جدل نپردازید بهترین روش برای ایجاد رابطه ای مستحکم و دلجویی از همسر صحبت کردن با متانت و مهربانی ست لمس کردن او در آغوش کشیدنش و نوازش کردن اوست ، این تلاشی ست که فرد برای رسیدن به آرامش و احساسی عاشقانه با همسر خود دارد. انسان همیشه به دنبال وحدت است و از انزوا دوری می جوید.

[button color=”red” size=”medium” link=”http://www.familylife.com/articles/topics/marriage/staying-married/resolving-conflict/6-steps-for-resolving-conflict-in-marriage” target=”blank” ]منبع مقاله[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

ارائه خدمات زوج درمانی تخصصی در شعبه کرج

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *