بهترین تکنیک های زوج درمانی

بهترین روش ها و تکنیک های زوج درمانی

9 تکنیک زوج درمانی به عنوان بهترین تکنیک های در این فرایند تشخیص داده شده اند که براساس نیازها یکی از این تکنیک ها استفاده میشود. در این نوشتار قصد داریم این 9 تکنیک را با هم مرور کنیم. 

در واقع، در یک رابطه هرگز نمیتوان از تضادها و اختلاف ها به طور کامل پیشگیری کرد زیرا هیچ دو انسانی کاملا شبیه به هم نیستند. بنابراین یادگرفتن چگونگی مقابله با این تضادها یک رابطه سالم و موفق را در پی خواهد داشت. مشکلات در یک رابطه به شکل های مختلف بروز می کند و توانایی برای برقراری ارتباط با پارتنر بسیار اهمیت دارد. 

ارتباطات کاربردی منجر به درک بهتر بین زوجین می شود و درک متقابل در اتحاد موفق مهم میباشد. معرفی شکل های مختلف درمانی به مراجعه کنندگان کمک میکند تا طبق نیاز خود بهترین نوع مشاوره، چه مشاوره پیش از ازدواج و چه زوج درمانی؛ را انتخاب کنند.

متخصص زوج درمانی

  1. روش گاتمن

در مورد روش زوج درمانی گاتمن بیش از سه دهه تحقیق انجام شده و به طور عملی نیز روی ده ها زوج مورد استفاده قرار گرفته است. در روش گاتمن با استفاده از تکنیک های مشاوره برای افزایش محبت، نزدیکی و احترام استفاده می شود. این تکنیک ها به زوجین کمک می کنند تا درگیری ها را برطرف کنند. زوجین یاد می گیرند که یکدیگر را درک کنند و در مورد مشکلات خود با آرامش به بحث بپردازند.

روش گاتمن به زوجین چگونگی ساخت برنام های عاشقانه را آموزش می دهد که به دو نفر کمک می کند تا با دنیای روحی، نگرانی ها، استرس ها، لذت ها و شادی ها و امیدهای یکدیگر بیشتر آشنا شوند. علاقه و تحسین با ابراز علاقه و احترام به یکدیگر تقویت می شود. این روش به افراد اجازه می دهد تا نیازهای خود را بیان کنند و مشکلات و تضادهایشان را نیز مدیریت کنند. در روش گاتمن زن و شوهر در مورد آرزوها و اعتقادات خود صادقانه صحبت می کنند. اعتماد و تعهد به یک رابطه مادام العمر تقویت می شود.

  1. قصه درمانی

دومین تکنیک از تکنیک های زوج درمانی، قصه درمانی است. در روش قصه درمانی مشاور با بیرونی کردن نگرانی ها سعی در برطرف کردن مشکلات و نگرانی ها خواهد کرد. در این روش درمانگر از مراجعه کننده میخواهد که مشکل خود را روایت کرده و سپس جنبه های منفی داستان خود را یادداشت کند. این روش به افراد کمک می کند مشکلات خود را از زوایای مختلفی بررسی کنند، از جمله: فرهنگی، سیاسی و اجتماعی. با بیان جنبه های منفی در یک رابطه فرد شکل پویا در داستان خود پیدا میکند. این پویایی توانایی تغییر داستان را دارد. قصه درمانی باعث میشود مسائل گذشته و جنبه های منفی و پنهان یک رابطه آشکار شوند. با کشف مفاهیم و رفتارها، فرد نسبت به واقعیت هایی بینش پیدا میکند که قبلا در درک آنها دچار مشکل بود. بنابراین تلاش می کند راه هایی برای مقابله با مشکلات خود پیدا کند.

  1. زوج درمانی متمرکز احساسی

روش زوج درمانی متمرکز احساسی توسط دکتر سوزان جانسون ابداع شد. این روش ابتدا برای زوج ها در نظر گرفته می شد، اما ثابت شد که برای خانواده درمانی نیز موثر می باشد. این روش در سراسر جهان در بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش زوج درمانی متمرکز دارای سه هدف اصلی می باشد. این روش گسترش و سازماندهی پاسخ های مهم عاطفی را تشویق می کند، به دنبال حفظ یک پیوند بین زوجین می باشد و به برقراری تعاملات سودمند و همکاری بین زوجین کمک می کند. از لحاظ عاطفی این روش 70 تا 75 درصد روابط در حال اتمام را بهبود بخشیده.

  1. روانشناسی مثبت

روانشناسی مثبت بر روی عواطف مثبت، نقاط قوت شخصیت و موسسات سازنده برای تقویت شادی ناشی از عوامل روحی و عاطفی تاکید می کند. روانشناسی مثبت به شما کمک می کند تا لحظات شاد را در زمان اتفاق افتادن تشخیص دهید و نه با نگاه کردن به گذشته و به خاطر آوردن شادی ها. زوج های بسیاری معتقدند این روش شادی بخش می باشد.

تکنیک های زوج درمانی

  1. روش درمانی گفتگوی زوجین

این روش درمانی تکنیک های روحی و رفتاری را با تکنیک های روانی غربی ترکیب می کند تا به افشای اجزای ناخودآگاه پرداخته و به انتخاب همسر کمک کند. به این ترتیب به یک روش مثبت و مجهز به مراقبت از یکدیگر می پردازند. درمانگر تضادهای زن و شوهر را به عنوان راه حلی برای موقعیت در نظر می گیرد. بررسی تضادها مهمترین راه برای یافتن راه حل برای اختلافات می باشد.

اختلافات عاطفی در یک رابطه اغلب به عنوان نارضایتی، انتقاد یا خشم بیان می شوند. این امر باعث می شود آرامش را از افراد بیرون رابطه درخواست کنید. روش گفتگوی زوجین علت احساسات و رفتارهای منفی را ریشه یابی می کند تا علت قطع روابط را پیدا کند. شکل ارتباط پارتنرها به حل مشکلات کمک می کند. زوجین یاد می گیرند که اختلافات نشانه کم شدن عشق نیست بلکه یک رویداد طبیعی در روند روابط می باشد که از طریق ارتباط حل می شود.

  1. تجزیه و تحلیل راه های برقراری ارتباط

ناتوانی در برقراری ارتباط به روش سالم علت اصلی بروز بسیاری از مشکلات در یک رابطه می باشد. وجود تضادها در یک رابطه اجتناب ناپذیرند، اما اگر یاد بگیرید مواضع خود را به وضوح مشخص کنید، می توانید جنگ های پیش آمده را به بحث های سازنده تبدیل کنید. برقراری ارتاط مهارتی است که نیاز به تلاش آگاهانه دارد. آنچه برای شما واضح است، ممکن است برای همسرتان به طور کامل قابل درک نباشد. در این شرایط بهتر است با یکدیگر صحبت کنید به جای اینکه از یکدیگر انتظار داشته باشید.

گاهی در تلاشها برای برقراری رابطه ممکن است سوء تعبیرهایی رخ دهد که درمانگر به شما کمک میکند تا شکل های کاربردی رابطه را حفظ کنید و سوء تفاهم ها را کاهش دهید. سعی در برقراری ارتباط به روش های جدید در ابتدا کمی غیرطبیعی به نظر می رسد، اما به مرور زمان به شما و شریکتان کمک خواهد کرد تا به حمایت و پرورش یکدیگر بپردازید.

  1. کشف ریشه های ناخودآگاه مشکلات

برخی تکنیک های مشاوره یک دیدگاه روان درمانی دارند. هدف در این روش ها این است که علل ناخودآگاه یک مشکل را مشخص کنند. این شکل از زوج درمانی زمانی بسیار مفید خواهد بود که الگوهای غیرمنطقی از واکنش وجود داشته باشند. اعتقاد اصلی در این روش درمانی این است که رویدادهای زندگی و تجربیات کودکی تمایلات رفتاری افراد را شکل می دهند. چنین تجربیاتی ممکن است یک نیاز برآورده نشده یا یک دیدگاه تحریف شده به واقعیت ایجاد کنند که منجر به رفتارهای ناکارآمد خواهد شد. بینش پیدا کردن به این رویدادها باعث تغییر درک می شود و الگوهای کاربردی رفتار تشخیص داده می شوند.

شرایطی مانند سوء استفاده های دوران کودکی یا والدین بی مسئولیت منجر به داشتن انتظارات غیرمنطقی در یک رابطه می شوند. انتظارات غیر منطقی گاهی باعث بی اعتمادی یا حسادت می شوند. در زمان زوج درمانی به این روش درمانگر تجربیات مهم گذشته را کشف می کند تا درک تحریف شده را تغییر دهد و واکنش های غیر منطقی به وقایع کنونی را از بین ببرد.

  1. افزایش صمیمیت و نزدیکی بیشتر

زوج درمانی حتی بدون در نظر گرفتن مشکلات موجود در زندگی مفید می باشد. زوج درمانی تنها منحصر به حل مشکلات نمیشود، بلکه به نزدیکی و صمیمیت بیشتر بین زوجین نیز کمک می کند. مشاوران به زوجین کمک می کنند تا از طریق دوستی و نشان دادن محبت به یکدیگر زندگی خود را غنی سازند. با تمریناتی برای افزایش حمایت متقابل، درمانگر به زوجین آموزش می دهد که چگونه به مشکلات موجود پیروز شود و روابط را انعطاف پذیر سازد.

مراجعه به مشاورانی که صمیمیت بیشتر را آموزش می دهند، به ویژه برای زوج هایی مفید است که در برقراری رابطه با یکدیگر مشکل دارند. بسیاری از زوجین این روش را برای روابطی مفید می دانند که عاری از مشکلات جدی است.

  1. مشاوره فردی

مشاوره فردی زمانی توصیه می شود که یکی از زوجین حمل انجام مشاوره و درمان را ندارد یا به عنوان یک مکمل برای زوج درمانی استفاده می شود. اگر هر دو نفر در یک رابطه قادر به دنبال کردن روش های ارتباطی نباشند، زوج درمانی زیاد موثر نخواهد بود. یکی از مسائل عمده مربوط به مشاوره فردی این است که این روش به طور مستقیم با حریم خصوصی فرد مربوط میشود. برخی مشاوران نیز قبل از شروع زوج درمانی به طور مجزا با مراجعه کنندگان کار میکنند و به این شکل تا حدی وارد حریم خصوصی مراجعه کننده میشوند. برای یک مشاور مهم است که علت بروز اختلاف را بداند.

منبع:

http://guidedoc.com/best-couples-counseling-techniques


 

دکتر فرشاد شیبانی، زوج درمانگر

دکترای تخصصی روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

رتبه چهارم کشور در آزمون دکترای تخصصی روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

روانشناس بالینی زهرا بابایی

 

دکتر زهرا بابایی، زوج درمانگر

دکترای تخصصی روانشناسی بالینی از دانشگاه شهید بهشتی

رتبه دوم کشوری در آزمون کارشناسی ارشد و رتبه یازدهم کشوری در ازمون دکتری

 

 

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *