با کنجکاوی جنسی کودکم چه کنم؟

کنجکاوی های جنسی کودکان:

کنجکاوی های جنسی کودکان معمولا بین سنین 3 تا 6 سالگی شروع می شود و این موضوع می تواند برای والدین نگران کننده و عجیب به نظر برسد. ممکن است کودک در این سن خیلی به آلت تناسلی خود دست بزند، یا هنگام حمام رفتن با پدر و مادرش یا دیگران به اندام جنسی خود و آنها نگاه کند، همچنین ممکن است سوالاتی در مورد آلت تناسلی خود یا سایرین بپرسد. این رفتارها و سوالات در این سنین طبیعی و ناشی از کنجکاوی کودک است نه صرفا آگاهی از مسائل جنسی و والدین باید سعی کنند همانقدر که به کنجکاوی ها و سوالات دیگر او واضح و شفاف پاسخ می دهند، به این سوالات نیز واضح پاسخ دهند.

سوالات شما:

پسر 6 ساله ام خیلی با آلت تناسلی خود بازی می کند! این موضوع مرا نگران کرده، چکار کنم؟! لطفا راهنمایی کنید…

پاسخ خانم مهفر به شما:

دوست عزیز لطفا نترسید، شما تنها نیستید. این یک علامت رایج در این سن و کاملا طبیعی است. پسر شما در حال کاوش و یادگیری درباره ی بدن خود است، و با شما درباره ی آن حرف می زند. این موضوع خیلی خوب است و نشانه ی رشد طبیعی اوست.

اما چگونگی برخورد شما با این رفتار و بازخوردی که به او می دهید در شکل گیری تصور فرزندتان از بدن خود اهمیت دارد. بنابرایت:

  • قبل از هرچیز، به جای اینکه در مقابل او سکوت کنید، مشاهدات او را تایید و به این صورت به او بازخورد دهید که: بله، تو پسر بزرگی هستی و هر روز در حال بزرگ تر شدنی. پاسخ دادن به او به روشی مثبت باعث می شود که شخصیت پسرتان درست شکل بگیرد و مهارت های زبانی او زمانی که باهم در مورد مشاهداتش صحبت می کنید افزایش یابد.
  • این موضوع نیز اهمیت دارد که با گفتن چیزهایی از قبیل: تو بدنی بزرگ و قوی داری و آلت تناسلی تو بخش مهمی از آن است، آگاهی او از بدنش را افزایش دهید. می توانید به پاهای قوی او، قد بلندش، انگشتان شگفت انگیز او، و همه ی بخش های دیگر بدنش اشاره کنید. این موضوع کمک می کند تا درک بهتری از بدن خود پیدا کند.
  • وقتی با فرزندتان در مورد رفتارش صحبت می کنید، این کار را به آرامی و بدون قضاوت انجام دهید. کودکان فقط به کلماتی که ما استفاده می کنیم توجه نمی کنند بلکه نسبت به تن صدا و حالات چهره ی ما نیز حساس هستند. اگر احساس کنند که شما از رفتار آن ها ناراحت یا عصبانی هستید، خجالت زده می شوند و این موضوع می تواند بر تصور آن ها از بدنشان تاثیر منفی بگذارد.
  • وقتی می بینید که پسرتان با آلت تناسلی خود بازی می کند، محدودیت های خاصی را برای رفتار او ایجاد کنید و دلیل این محدودیت را نیز به او توضیح دهید. برای مثال به او توضیح دهید که: آلت تناسلی تو یک بخش شخصی از بدن توست و نباید آن را به دیگران نشان دهی یا مقابل بقیه به آن دست بزنی. برای انجام این کار می توانی به یک مکان خصوصی مثل حمام یا اتاق خوابت بروی.
  • وقتی می بینید که دستش را در شلوار خود می برد، به او یادآوری کنید که باید این کار را متوقف کند یا به یک مکان خصوصی برود. می توانید برای یادآوری این موضوع یک علامت خاص ایجاد کنید تا در صورتی که این کار را در مقابل دیگران انجام می دهد به گونه ای به او یادآوری کنید که باعث خجالتش جلوی بقیه نشود.
  • و در آخر بخاطر داشته باشید که یادگیری این موضوع به یادآوری های مکرر نیاز دارد. پس در مقابل فرزندتان صبور باشید.

کلینیک جامع و تخصصی کودک و خانواده ی جایروس با داشتن پزشکان و روانشناسان متخصص کودک قصد دارد تا به شما در مورد چگونگی رفتار با فرزندانتان آموزش دهد…

 

مترجم: ندا مهفر


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «با کنجکاوی جنسی کودکم چه کنم؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *