بیماری پارکینسون را می توان درمان کرد؟

بیماری پارکینسون
بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون اختلالی در سیستم عصبی مرکزی است که باعث از بین رفتن سلول های کنترل کننده حرکت در مغز می شود. افراد مبتلا به بیماری پارکینسون علائمی را تجربه می کنند. این علائم عبارتند از لرزش، سفتی، آهسته شدن حرکات و مشکل در تعادل. به علاوه مشکل در حافظه، افسردگی و اختلال در خواب از دیگر مشکلات ناشی از این بیماری است. بیماری پارکینسون هم مزمن و هم پیشرونده است، در نتیجه زمانی که فردی به پارکینسون مبتلا شود بهبود پیدا نخواهد کرد و علائم آن به تدریج بدتر خواهند شد. سرعت پیشروی بیماری در افراد مختلف یکسان نیست.

بیماری پارکینسون ممکن است ایدیوپاتیک باشد، به این معنا که علت مشخصی برای بروز آن وجود نداشته باشد. در این مورد احتمالا بر اثر تعامل بین ژن فرد و محیط بیماری بروز کرده است. گاهی نیز پارکینسون یک بیماری ثانویه محسوب می شود، یعنی در نتیجه یک بیماری دیگر، مصرف برخی داروها یا ضربه های مکرر به سر بروز می کند.

طبق بیانیه بنیاد بیماری پارکینسون، حدود 15 تا 25 درصد مبتلایان به پارکینسون دارای اقوامی مبتلا به این بیماری هستند و این نشان می دهد در برخی موارد بیماری ارثی است. سن و سال نیز یک عامل مهم دیگر در بروز پارکینسون است. سالمندان بیشتر از جوانان در معرض خطر ابتلا به پارکینسون هستند. قرار گرفتن در معرض برخی سموم نیز یک عامل مهم است.

اختلال در خواب از اولین علائم بروز بیماری پارکینسون است، حتی قبل از اینکه علائم حرکتی شروع شوند. برخی مشکلات رایج برای بیماران پارکینسون عبارتند از:

  • بی خوابی
  • خواب آلودگی شدید روزانه
  • کابوس
  • حملات خواب
  • اختلال رفتاری در مرحله REM در خواب
  • اختلال دوره ای حرکت پاها
  • سندروم پای بیقرار
  • آپنه خواب
  • شب ادراری (ادرار مکرر شبانه)

بررسی های اخیر نوعی ارتباط بین بیماری پارکینسون و حمله خواب نشان داده اند. حمله خواب یا نارکولپسی اختلالی است که بر اثر آن مغز توانایی تنظیم چرخه خواب و بیداری را به طور طبیعی از دست می دهد. بررسی ها نشان داده اند که افراد مبتلا به پارکینسون و حمله خواب، هر دو سلول های orexin/hypocretin (Hcrt) را در مغز از دست می دهند.

تاثیر بیماری پارکینسون بر خواب

ممکن است نوعی ارتباط بین اختلال رفتار REM خواب و بروز بیماری پارکینسون باشد. در بررسی های انجام شده محققان دریافتند که بیش از 75 درصد بیماران مبتلا به اختلال رفتار REM به بیماری پارکینسون نیز مبتلا خواهند شد. به علاوه افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بیش از دیگران در معرض ابتلا به سندروم پای بیقرار و اختلال حرکت تناوبی پا هستند که هر دو شرایطی هستند که به شدت باعث مختل شدن خواب می شوند. با این حال این دو بیماری عامل بروز پارکینسون نیستند.

علاوه بر اختلالات خواب، فرد مبتلا به پارکینسون اغلب در طول روز احساس خواب آلودگی می کند. در حقیقت بررسی ها خواب آلودگی روزانه را در بین بیش از 76 درصد مبتلایان به پارکینسون نشان داده اند. این علائم بر روی کیفیت زندگی فرد بیمار تاثیر چشمگیری دارد.

به دلیل رموز مربوط به علت بیماری پارکینسون، تحقیقات زیادی در مورد این بیماری انجام شده است. ما می دانیم که علائم و نشانه های پارکینسون در درجه اول در نتیجه از دست دادن تدریجی سلول های دوپامینرژیک در مغز بروز می کند (سلول های دوپامینرژیک نورون هایی هستند که دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی فعال کننده گیرنه های دوپامین، ترشح می کنند.).

برخی تحقیقات انجام شده در مورد بیماری پارکینسون بر روی زمان و طول مدت خواب و بیماری پارکینسون تمرکز می کند. به عنوان مثال طی بررسی های 12 ساله ای که در مورد این بیماری انجام شد محققان دریافتند که بین یک میلیون پرستاری که شیفت شب کار می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به پارکینسون هستند، در حالیکه خواب زیاد (خوابیدن بیشتر از 9 ساعت در شبانه روز) خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می دهد.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «بیماری پارکینسون را می توان درمان کرد؟»

  1. سلام و خسته نباشید
    دایی من مشکل پارکینسون دارن و خواب آلودگی و گرفتگی شدید پا ایشان را اذیت میکند . آیا پیشنهاد و راه حلی برای بهتر شدن حال ایشان دارید؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی طبی وی می باشد.
      متاسفانه بدون بررسی بالینی نمی توان راهکار دقیقی ارائه کرد.
      در صورت تمایل با یکی از مراکز جایروس کلینیک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *