حقایقی در مورد ضد افسردگی ها

افسردگی

ضد افسردگی ها چگونه کار می کنند؟

بسیاری از ضد افسردگی ها با تغییر تعادل مواد شیمیایی مغز که انتقال دهنده های عصبی نامیده می شوند، تاثیر خود را بر روی بیمار می گذارند. در افراد مبتلا به افسردگی این مواد شیمیایی به درستی توسط مغز استفاده نمی شوند. داروهای ضد افسردگی ها این مواد شیمیایی را بیشتر در دسترس سلول های مغز قرار می دهند.

ضد افسردگی ها توسط هر پزشکی تجویز می شوند، اما افرادی که دارای علائم شدید هستند معمولا به روانپزشک معرفی می شوند.

به طور کل ضد افسردگی ها به خوبی کار می کنند، به ویژه زمانی که همراه با روان درمانی مورد استفاده قرار می گیرند (ترکیب داروهای ضد افسردگی و روان درمانی بهترین روش درمانی افسردگی می باشد.). اکثر افراد پس از مصرف ضد افسردگی ها در علائمی مانند اندوه، کم شدن علائق و ناامیدی بهبود قابل ملاحظه ای مشاهده کرده اند.

اما اثر بخشی این داروها بلافاصله نیست. معمولا 1 تا 3 هفته طول می کشد تا فرد بیمار احساس بهتری داشته باشد و بهبود کامل نیز حتی بیشتر از این طول می کشد. برخی افراد با ضد افسردگی ها بهبود پیدا نمی کنند و به روش های درمانی دیگری نیاز دارند، که البته این امر رایج نیست.

اگر علائم شما پس از 4 تا 6 هفته بهبود پیدا نکردند، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است میزان بیشتر یا داروی دیگری نیاز داشته باشید.

برخی افراد به اولین داروی ضدافسردگی که مصرف می کنند، پاسخ نمی دهند و داروهای دیگری برای آنها مفید خواهد بود. به یاد داشته باشید که تا 3 ماه طول می کشد که یک دارو به طور کامل اثر کند. به علاوه این داروها برای افرادی که به طور موقت از آنها مصرف می کنند، اثر نمی کند.

یک دوره درمانی موفق معمولا چند ماه تا یک سال طول می کشد. اما اگر زودتر بهبود پیدا کردید، مصرف دارو را متوقف نکنید. در صورت توقف نیمه کاره دوره درمان افسردگی مجددا باز می گردد.

پزشک می تواند یک برنامه مناسب برای مصرف دارو به شما ارائه دهد تا احتمال توقف نیمه کاره دارو نیز کاهش یابد.

مقابله با عوارض جانبی

در مورد بیان عوارض جانبی داروی خود به پزشک خجالت نکشید. معمولا راه هایی برای مدیریت این عوارض وجود دارد. به عنوان مثال مصرف دارو همراه با غذا از بروز حالت تهوع جلوگیری می کند. اگر دچار مشکلات جنسی شده اید، تعویض ضد افسردگی موثر خواهد بود.

اگر دچار خستگی شدید می شوید، دارو را 1 یا 2 ساعت قبل از خواب مصرف کنید. اگر داروی شما باعث بی خوابی می شود، زمان مصرف آن را صبح و پس از بیدار شدن قرار دهید. بسیاری از عوارض جانبی نیز به خودی خود و پس از چند هفته برطرف می شوند.

تداخلات دارویی

ضد افسردگی هایی که امروزه استفاده می شوند، دارای عوارض جانبی و تداخلات دارویی کمتری هستند. با این حال هر دارویی ممکن است با داروی دیگر یا حتی با داروهای گیاهی و مکمل ها تداخل داشته باشد. تداخلات دارویی منجر به بروز عوارض جانبی شدید تری می شوند و اثر بخشی دارو را نیز کاهش می دهند. بنابراین در مورد هر دارویی که مصرف می کنید، اعم از تجویز شده توسط پزشک یا داروهای بدون نسخه و مکمل ها و داروهای گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید.

زمانی که از داروی ضدافسردگی استفاده می کنید، بسیار مهم است که ملاقات های منظمی با پزشک خود تنظیم کنید. بازگشت مجدد بیماری امکان پذیر می باشد. در این شرایط پزشک ممکن است میزان مصرف دارو یا حتی دارو را تغییر دهد.

در این شرایط تغییرات مهم زندگی خود را، مانند از دست دادن شغل، بروز یک بیماری دیگر یا باردار شدن، به پزشک اطلاع دهید.

برخی تصور می کنند که مصرف ضدافسردگی ها باعث کم شدن عواطف آنها می شود. در حقیقت ضدافسردگی ها احساس اندوه را تسکین می دهد و بر روی عواطف تاثیری ندارد.

باور غلط دیگر در مورد داروهای ضدافسردگی این است که بسیار تصور می کنند این داروها را باید تا آخر عمر مصرف کنند، اما دوره معمول مصرف این داروها 6 تا 12 ماه می باشد. داروهای ضد افسردگی اعتیاد آور نیستند، اما نباید به طور ناگهانی نیز مصرف آنها را متوقف کرد.

مزایای روان درمانی

روان درمانی در حالیکه شما در حال مصرف داروهای ضد افسردگی هستید، موثرترین راه برای درمان افسردگی می باشد. انواع روش های درمانی عبارتند از درمان رفتار شناختی که بر روی تغییر افکار و رفتارهای منفی تمرکز می کند و درمان بین فردی که بر روی روابط افراد با یکدیگر تمرکز دارد.

در شعبه کرج آلومینا مرکز روانشناختی رستا ، خدمات درمانی غیردارویی مشاوره و رواندرمانی ارائه میگردد.

افسردگی و ورزش کردن

ورزش کردن باعث آزاد شدن ماده شیمیایی اندورفین می شود. این ماده بهبود خلق و خود و کاهش میزان افسردگی کمک می کند. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که ورزش منظم بدون نیاز به مصرف دارو، یک روش درمانی موثر برای افسردگی خفیف می باشد. به علاوه ورزش کردن تاثیر دارو را نیز تقویت می کند. ورزش های گروهی یا ورزش کردن همراه با پارتنر موثرترین روش ها می باشند.

منبع:

http://www.webmd.com/depression/antidepressants-9/slideshow-antidepressants

نگارنده: سمیه محمدی

برای کسب نوبت ویزیت در شعبه کرج ( مرکز روانشناختی رستا) اینجا کلیک کنید

 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

14 دیدگاه دربارهٔ «حقایقی در مورد ضد افسردگی ها»

  1. با سلام و خسته نباشید.
    من ۳۵ سال دارم و سه بار سقط زیر سه ماه داشتم که متاسفانه دو بار مجبور به کورتاژ شدم و آخرین سقط پانزده روز پیش بود.
    بعد از سقط دوم حالت استرس و اضطراب و افسردگی پیدا کردم ولی چون میخواستم باردار بشم دارو استفاده نکردم ولی الان بعد از سقط سوم احساس میکنم وسواس فکری پیدا کردم خیلی ناراحتم داره اذیتم میکنه.
    چون میخواستم دوباره اقدام به بارداری کنم نمیدونم مصرف چه دارویی روی بچه تاثیر نمیذاره.
    لطفاً راهنماییم کنید چه دارویی با چه دوزی میتونم استفاده کنم که هم حالم بهتر بشه و هم روی بچه تاثیر بد نذاره.
    با تشکر

  2. سلام 27سالمه و دختر هستم .
    هنگام عصبانیت کنترلمو ازدست میدم و تپش قلب شدیدی میگیرم دستام میلرزه و نمیتونم صحبت کنم .
    احساس ناتوانی و افسردگی میکنم
    میترسم برم دکتر اعصاب .

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      درصورتیکه از ابتدا تمایل به مراجعه به روانپزشک را ندارید، نوصیه میکنم که تستهای اضطراب و افسردگی که در سایت موجود است را پر نمایید و درصورت نمرات بالاتر از حد استاندارد به روانشناسان محترم کلینیک برای بررسی اضطرابهای خود مراجعه نمایید تا راهکار مناسب را بیان نمایند.

  3. سلام من 27 سالمه و دختر هستم .
    زمانی که عصبی میشم کنترلمو از دست میدم تپش قلب شدید و دستام بشدت میلرزه صحبت کردن دچار مشکل میشم خیلی کم حوصله هستم الان احساس افسردگی و ناتوانی میکنم .
    میترسم برم پیش دکتر اعصاب . چیکار کنم .

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      جای نگرانی نیست هر چه بهتر از متخصصان کمک بگیرید برای آینده شما بهتراست در این خصوص خانم دکتر بنی هاشمی در شعبه رسالت میتوانند از طریق درمان دارویی و غیردارویی به شما کمک کنند.

  4. سلام من 22سالمه و 4سال درگیر قرصای عصابم دیگه خسته شدم میخام واسه همیشه خوب شم خیلی به قرصا اعتیاد پیدا کردم جیکار باید کنم

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      نیاز هست که برای بررسی مجدد از لحاظ امکان قطع داروها و یا تغییر نوع درمان به درمان غیردارویی و یا رواندرمانی مورد ویزیت روانپزشکی قرار بگیرید.برای این منظور میتوانید به خانم دکتر فرزانه در کلینیک شریعتی مراجعه نمایید.

  5. با سلام
    من دختر ۲۳ ساله ای هستم که از مدت ۱و نیم سال پیش استرس شدیدی گرفتم و حالا هم کامل برطرف نشده و به استرس بسیار حساس شدم و سریع رفلکس نشان میدهم، از اول تپش قلب شدید میگرفتم و سردرد میشدم و کمی هم عضلات لکنار لب و چشمام پرش میگرفتند, اما الان خیلی بیشتر شده مخصوصا عضلات داخلی مثل عضلات گیج گاهی سر، روده ای، معده ای و گاها عضلات خارجی ام سریع شروع به پرش میکند، نگران هستم، آیا این حالت مشکل ساز هست ؟
    لازم به ذکر هست که از ناحیه پس سر سردرد ضربان دار میشم و سبکی و گیجی در کل سر احساس میکنم.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      به هر حال در دراز مدت استرس می تواند مکانیسم جسمانی شما را هم تحت تاثیر قرا دهد بهتراست حتما با یک روانپزشک و یا روانشناس مشورت داشته باشید .

  6. .باسلام من تقریبانصف عمرم رادارو افسردگی میخورم البته ممکن است چند ماهی استفا ده نکنم ولی به محض قطع شدن یاچند هفته بعد بدخلق کم حوصله میشوم وبدون مراجعه به پزشکم خودم دوباره کپسول فلوکستین را مصرف میکنم ایا این قرص عوارض ندارد درضمن من 56سال دارم زن هستم

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      حضور محتدم بانوی گرانقدر.با توجه به علایمی که ذکر کردین،به نظر میرسد که احتمالا بیماری افسردگی اساسی از نوع راجعه هست که عود میکند.البته با توجه به اینکه ذکر کردین که گاهی خودسرانه دارو را قطع و داروی فلوکستین را استفاده میکنین،تشخیص قطعی و درمان آن نیاز به بررسی دارد.توصیه من به شما بانوی عزیز این هست که باوجود خسته شدن از مصرف داروهای ضد افسردگی، از خوددرمانی بپرهیزید و برای بررسی و شاید تغییرات دارویی به کلینیک آزادی یا شریعتی مراجعه کنید…پیروز باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *