بهترین روش برای بهبود روابط چیست؟

فایل صوتی این مقاله به همراه توضیحات تکمیلی:

اجتناب از تجربه در روابط

ممکن است یکی از زوجین یا هردو از اینکه سر یک موضوع خاص با همسرش درگیر شود اجتناب کند چرا که در گذشته در مورد این موضوع باهم دعوا کرده اند. اجتناب از تبادلی که بالقوه باعث خشونت می شود یا سایر تجربیات ناخوشایند عاطفی ممکن است برای مدت کوتاهی خوب به نظر برسد. اما، در بلند مدت، به احتمال زیاد مشکل ساز است، چرا که حساسیت فرد به این تجربیات ناخواسته احتمالا رو به افزایش است، و ممکن است در الگوهای اجتنابی بزرگ و بزرگ تری درگیر شود و به منظور اینکه با آن ها در تماس نباشد فرار کند. برای مثال، او ممکن است از پرداختن به موضوعات دیگر نیز اجتناب کند، در نتیجه به طور کلی ارتباط با شریک زندگی اش کاهش می یابد، و در نتیجه رابطه آسیب می بیند. علاوه بر این، اجتناب تجربی به عنوان یک الگوی رفتار فراگیر و انعطاف ناپذیر می تواند منجر به محدود شدن بیش از حد گزینه ها شود چرا که بی میلی برای تجربه ی رنج حتی در سطوح پایین تر را پرورش می دهد.

نقش پذیرش در بهبود روابط

جایگزین اجتناب از تجربه، پذیرش است، پذیرش در ACT عمدتا به رفتار اشاره دارد، تا یک عقیده یا باور ذهنی، و شامل پذیرفتن فعال و آگاهانه ی رویدادهای شخصی بدون تلاش برای تغییر مقدار یا شکل آن ها است. از دیدگاه RFT، پذیرش می تواند به عنوان یک قاعده تفسیر شود که تماس با کارکردهای محرک خودکار رویدادهای روانی بدون تلاش برای اجتناب یا تغییر کارکردهای آن ها را مشخص می کند. از دیدگاه ACT، مهم نیست که هر تجربه ی شخصی ممکن است چقدر منفی به نظر برسد، این فقط زمانی است که کسی این محتوای ذهنی را در زمینه ی خاصی که از نظر روانشناختی مضر خواهد بود حفظ کند. پذیرش به معنای تغییر ماهیت رویدادهای شخصی نیست بلکه تمایل شخصی فرد برای تجربه ی این رویدادهاست. طیف کاملی از افکار، احساسات و حس های بدنی_هم مثبت هم منفی_همیشه وجود دارند. تفاوت در این است که رویدادهای خاص شخصی به جای اجتناب پذیرفته شوند.

در نظر بگیرید که چه اتفاقی می افتد اگر کسی بخاطر تجربیات ناخوشایند از صمیمیت جنسی اجتناب می کند، سعی کند به جای اجتناب بپذیرد. در این مورد پذیرش می تواند ورود به یک رابطه ی صمیمی را شامل شود؛ در طول رشد این رابطه، فرد وارد شرایطی می شود که صمیمت در آن امکان پذیر است؛ و در زمینه ی صمیمت، اجازه می دهد که خاطرات، احساسات، افکار، و حس های فیزیکی که قبلا اجتناب شده بودند، تجربه شوند. نتیجه ی این نوع پذیرش از رویدادهای درونی این است که، از طریق در معرض گذاری، حوادث کمتر آزارنده می شوند، و البته، فرد به صورت بالقوه قادر به جمع آوری همه ی چیزهای مثبتی که می توانند در یک رابطه وجود داشته باشند می شود.

اهمیت پذیرش در مورد احساسات مثبت

باید توجه داشته باشیم که ما پذیرش را فقط برای حوادثی که به صورت منفی درک شده اند توصیه نمی کنیم، بلکه برای رویدادهایی که به صورت مثبت درک شده نیز اشاره داریم. پذیرش آن ها همان طور که در واقعیت هستند، به جای چیزی که دوست دارید باشند، می تواند مشکل باشد. مردم همان طور که تمایل دارند از رویدادهایی که آن ها را منفی درک می کنند اجتناب کنند، همچنین تمایل دارند به رویدادهایی که آن ها را به صورت مثبت درک می کنند چسبیده و آن ها را تکرار کنند. برای مثال، ممکن است یک زوج در اوایل رابطه شان، هنگام برقراری رابطه ی جنسی احساس سرخوشی را تجربه کنند؛ با این حال، در طول زمان، ممکن است این احساس سرخوشی کاهش یابد. در این شرایط ممکن است یکی از زوجین یا هردو به مدت طولانی به دنبال راهی برای بازگشت احساس قبلی باشد و یا حتی شروع به دنبال کردن آن احساس کند و نسبت به واقعیت لحظه ی حال بی توجه شود. دنبال کردن آن احساس می تواند منجر به پیدا کردن یک معشوقه ی جدید و از دست رفتن یک رابطه ی ارزشمند شود. تلاش برای از نو خلق کردن یک رویداد شخصی به اندازه ی تلاش برای اجتناب از این کار فرد را از لحظه ی حال دور می کند. درک ماهیت گذرای رویدادهای شخصی برای پذیرش اهمیت دارد. پذیرش به معنی مشاهده ی ماهیت گذرای همه چیز است. هر احساسی، صرف نظر از اینکه چقدر دشوار یا دردناک، یا چقدر شگفت انگیز است، افزایش خواهد یافت و سقوط خواهد کرد.

 

محقق و مترجم: ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *