اعتیاد به اینترنت و تلفن همراه، مشکل امروز انسان ها

اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال کنترل تکانه محسوب می شود که مصرف دارو شامل آن نمی شود. برخی کاربران اینترنتی ممکن است نوعی وابستگی عاطفی به یکی از دوستان مجازی خود پیدا کنند یا علاقه زیادی به کارهایی که در صفحه کامپیوتر خود انجام می دهند، داشته باشند.

به علاوه ممکن است جنبه هایی از اینترنت که به کاربر اجازه می دهد دیگران را ملاقات کند، وارد یک جامعه مجازی شود و یا با دیگران تبادل نظر داشته باشد، برای فرد لذت بخش باشد. برخی دیگر به طور نامحدود مطالب متنوعی را جستجو می کنند. مانند دیگر اعتیادها، فرد مبتلا به اعتیاد به اینترنت هم از دنیای مجازی برای برقراری ارتباط با مردم واقعی استفاده می کند.

قبل از خواندن ادامه مطالب به صحبت های دکتر ندا فرزانه در این باره گوش دهید.

دکتر ندا فرزانه 

روانپزشک

علائم هشدار دهنده اعتیاد به اینترنت

  • مشغله خیلی زیاد به اینترنت (فرد مدام به ساعت های آنلاین شدن خود فکر می کند)
  • فرد با استفاده مدتی طولانی از اینترنت به رضایت می رسد.
  • تلاش های مداوم و ناموفق برای کم کردن و یا متوقف کردن استفاده از اینترنت
  • زمانی که فرد سعی می کند ساعت های استفاده از اینترنت خود را کم کند، دچار بیقراری بدخلقی و افسردگی می شود.
  • بیشتر از حد تصور و انتظار در صفحات اینترنتی وقت می گذراند.
  • به دلیل استفاده طولانی مدت از اینترنت کار خود را از دست می دهد و در روابط خود دچار مشکل می شود.
  • برای پنهان کردن مدت استفاده از اینترنت، به دوستان، اعضای خانواده و درمانگر خود دروغ می گوید.
  • برای این افراد استفاده از اینترنت راهی برای رسیدن به آرامش و فرار از مشکلات است.

اثرات اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت منجر به بروز مشکلات شخصی، خانوادگی، تحصیلی، اقتصادی و شغلی می شود. اختلال در روابط زندگی در نتیجه وقت گذرانی بیش از اندازه در صفحات مجازی بروز می کند. افرادی که مبتلا به این اعتیاد هستند، زمان کمتری را با افراد حقیقی زندگی خود می گذرانند و معمولا به عنوان فردی منزوی در نظر گرفته می شوند. دروغ های این افراد برای پنهان کردن زمان سپری شده در اینترنت باعث بروز مشکلات جدی در روابط آنها می شود.

برخی از این افراد در صفحه های مجازی صفحه ای ایجاد می کنند که هویت واقعی خود را در این صفحات پنهان می کنند. این افراد علاوه بر اعتیاد به اینترنت دچار اعتماد به نفس خیلی پایین نیزهستند. این افراد مدام نگران قضاوت های دیگران یا طرد شدن توسط دیگران هستند. اینگونه دریافت های منفی نسبت به خود منجر به بروز مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی می شود.

افرادی که سعی می کنند اعتیاد خود را ترک کنند و میزان استفاده از اینترنت را کاهش دهند، دچار علائمی می شوند، از جمله: عصبانیت، افسردگی، نوسانات خلقی، اضطراب، ترس، تحریک پذیری، ناراحتی، تنهایی، خستگی و بی حوصلگی، بیقراری و دلشوره.

اعتیاد به اینترنت علاوه بر مشکلات روحی، مشکلات جسمی نیز در پی خواهد داشت، از جمله: سندروم تونل کارپال، خشکی چشم، کمردرد، سردرد شدید، بی نظمی در خوردن غذا، عدم رسیدگی به بهداشت فردی و اختلال در خواب.

چطور به یک معتاد به اینترنت کمک کنیم؟

اولین اقدام این است که مشکل فرد را مشخص کنیم. به مشاور مراجعه کنیم. مشاور از طریق صحبت کردن  با فرد و بررسی سطح مشکل می تواند روش مناسب برای درمان وی را پیدا کند.

اعیتاد به تلفن همراه

گرچه تلفن های هوشمند، تبلت و کامپیوتر می توانند تجهیزات خیلی مفید و سودمندی باشند، اما استفاده بیش از اندازه از این ابزار می تواند زندگی، کار و روابط شما را مختل کند. زمانی که بیشتر وقت خود را به جای گذراندن با دوستان و انسان های حقیقی، صرف شبکه های اجتماعی یا بازی کردن با موبایل خود کنید و علیرغم تاثیرات منفی آن نتوانید این میزان استفاده از موبایل و اینترنت را کاهش دهید، زمان آن رسیده که نسبت به استفاده از این تکنولوژی صرف نظر کرده و به مشاور مراجعه کنید.

اعتیاد به تلفن همراه چیست؟

اعتیاد به تلفن همراه گاهی نوموفوبیا نامیده می شود (نوموفوبیا به معنای ترس از نبودن تلفن همراه) و اغلب با نوعی اختلال اعتیادی درونی همراه است. به هرحال این تلفن همراه یا تبلت شما نیست که اعتیاد را ایجاد می کند، بلکه بازی ها، برنامه ها و دنیای اینترنت درون آن است که منجر به بروز اعتیاد می شود.

اعتیاد به تلفن همراه می تواند مشکلات کنترل تکانه ای زیادی را به همراه داشته باشد، از جمله:

  • روابط مجازی. اعتیاد به شبکه های اجتماعی، برنامه های دوستیابی و پیام های اینترنتی کار را به جایی می رساند که دوستان اینترنتی و مجازی خیلی مهم تر از روابط زندگی واقعی شما می شوند. خیلی از ما زن و شوهرهایی را مشاهده کرده ایم که در کافه یا رستوران کنار هم می نشینند ولی یکدیگر را نمی بینند و خود را سرگرم تلفن همراهشان می کنند. اینترنت مکان فوق العاده ای برای یافتن دوستان جدید می باشد و ملاقات دوباره دوستان قدیمی است، اما به یاد داشته باشید، روابط اینترنتی هرگز نمی توانند جای روابط حقیقی زندگی شما را بگیرند.
  • وسواس های عملی اینترنتی، مانند بازی ها، معاملات سهام، خرید آنلاین و یا مناقصه در سایت های مختلف معمولا منجر به بروز مشکلات اقتصادی و کاری می شود. قمار مدت های زیادی یک مشکل محسوب می شد و اکنون با وجود اینترنت قمار کردن خیلی راحت تر شده است.
  • حجم بالای اطلاعات. وب گردی، تماشای ویدئوهای مخلتف، انجام بازی های اینترنتی، جستجوی مداوم گوگل یا چک کردن اخبار روزانه بهره وری کاری و درسی را کاهش می دهد. تمام این موارد باعث می شوند جنبه های دیگر زندگی خود را نادیده بگیرید.

تمام این مشکلات با ویژگی قابل حمل بودن تلفن های همراه و تبلت ها تشدید می شوند. امروزه در هر جایی دسترسی به اینترنت وجود دارد، به علاوه تمام تلفن های همراه قابلیت های مختلفی دارند، بنابراین عجیب نیست که اعتیاد به اینترنت و تلفن های همراه مشکل بسیاری از انسان ها باشد.

اثرات اعتیاد به تلفن همراه

به طور کل اعتیاد به اینترنت و تلفن همراه تاثیرات مخربی بر روی زندگی ما دارد. برخی از رایج ترین این اثرات عبارتند از:

  • افزایش تنهایی و افسردگی. اگر فکر می کنید استفاده نکردن از اینترنت و تلفن همراه به طور موقت باعث تنهایی، افسردگی و کسل شدن شما می شود، بهتر است بدانید محدود کردن خود به اینترنت و محتویات گوشی اثراتی بدتر و طولانی تر بر روی شما خواهد گذاشت. تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شد نوعی ارتباط بین استفاده بیش از اندازه از شبکه های مجازی و افزایش افسردگی و اضطراب نشان داد. استفاده کننده ها، به ویژه نوجوانان، خود را با هم سن و سالانشان در شبکه های مجازی مقایسه می کنند و دچار حس تنهایی و افسردگی می شوند.
  • افزایش اضطراب. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد نشان داد وجود تنها یک تلفن همراه در محل کار باعث مضطرب شدن افراد شده و بازدهی کار را کاهش می دهد. هرچه میزان استفاده از تلفن همراه بیشتر باشد، میزان اضطراب بیشتر خواهد بود.
  • بدتر شدن اختلالات مربوط به کم توجهی. دریافت مداوم پیغام های تلفنی و اینترنتی منجر به مختل شدن کار مغز شده و تمرکز را برای فرد سخت می کند.
  • مختل شدن خواب. استفاده زیاد از تلفن همراه تاثیر زیادی بر روی خواب شما دارد و بروز مشکل در خواب یا اختلال خواب نیز تاثیر جدی بر روی سلامت جسمی تان می گذارد، توانایی فکر کردن شما را تحت تاثیر قرار می دهد و میزان مهارت های شناخت و یادگیری شما را کاهش می دهد.

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.helpguide.org/articles/addiction/smartphone-and-internet-addiction.htm” target=”blank” ]منبع 1[/button]  [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.addictionrecov.org/Addictions/index.aspx?AID=43″ target=”blank” ]منبع 2[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *