ازدواج با مرد مبتلا به اوتیسم!

A3516J Young couple having a row disagreement argument

سندروم آسپرگر نوعی از اختلال اوتیسم شایع تر از آن چیزی است که تصور می شود و به تعداد افراد و بزرگسالانی که به این اختلال مبتلا هستند، روزانه افزوده می شود. دو نمونه از این اختلالات عبارتند از اختلال طیف اوتیسم (ASD) و سندروم اسپرگر. با بررسی رفتار افراد مبتلا به این اختلالات بیشتر با مشکلاتی که در زندگی با آنها روبرو می شوند، آشنا می شویم، اما بیشترین چالش ها برای این افراد در زندگی مشترک و با همسرانشان رخ می دهد. در ادامه به روش هایی اشاره می شود که از طریق آنها زوجین می توانند با مشکلات ناشی از بیماری غلبه کنند:

  1. جستجوی یک تشخیص صحیح: یک تشخیص صحیح از بیماری ASD، که باعث بروز مشکلات زناشویی می شود، اهمیت فوق العاده ای دارد. درک اینکه ویژگی های ASD چگونه می تواند بر روی روابط تاثیر بگذارد و باعث سرخوردگی، شرم و احساس سردرگمی در یک یا هر دو طرف زوجین شود، بسیار مهم است.
  2. پذیرش تشخیص ASD: پذیرش تشخیص دومین مرحله برای ترمیم مشکلات ناشی از بیماری است. مراجعه به مشاوری که در زمنیه ASD تخصص دارد، بسیار موثر خواهد بود. به علاوه شرکت در گروه های حمایتی و آشنایی با دیگر زوج هایی که دارای مشکل مشابه هستند، کمک خوبی می باشد.

مبتلایان به ASD افرادی بسیار وفادار، باهوش، صادق، سختکوش و بخشنده ای هستند. پذیرش نقاط قوت و ضعف افراد به عنوان بخشی از ذات طبیعی آنها می تواند به پذیرش دیگر مشکلات نیز کمک کند.

  1. درک چگونگی تاثیر ASD بر روی افراد: درک این واقعیت که ASD یک مشکل بیولوژیک محور است و همچنین درک تفاوت عصبی در مقابل اختلال روانی، بسیار مهم است. یادگیری در مورد ASD بسیار اهمیت دارد، زیرا به این وسیله چالش های مربوط به بیماری و چالش هایی که معمولا پس از ازدواج بروز می کنند، متمایز خواهند شد. خواندن کتاب، تماشای فیلم و شرکت در سمینارها به شناخت این بیماری کمک می کند، اما به طور کل ASD دارای پیچیدگی های زیادی است.
  2. مدیریت افسردگی، اضطراب، OCD و ADHD: افراد مبتلا به ASD در معرض خطر ابتلا به افسردگی، اختلال وسواس (OCD) و اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه (ADHD) هستند. تشخیص و درمان این مشکلات بسیار ضرورت دارند. درمان نشدن این اختلالات ممکن است عواقب بسیار جدی برای زوجین داشته باشد.
  3. خودآگاهی برای زوج های هماهنگ: زوج های هماهنگ اغلب می توانند نجات دهنده یا مدیر باشند. خانم می تواند طبق ویژگی های شخصیتی خود و اصالت خانوادگی علت انتخاب خود برای زندگی با فرد مبتلا به ASD را درک کند. درک نقش خود در رابطه با چالش هایی که با همسر دارد و کاری که در این رابطه انجام می دهد، مهم است.
  4. ایجاد یک برنامه منظم برای رابطه: تقویم ابزار بسیار مهمی برای هر ازدواج است. به خاطر عملکردهای اجرایی و مسائل اجتماعی – عاطفی که بزرگسالان مبتلا به ASD با آن روبه رو می شوند، تقویم برای این زوج ها حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. به علاوه یک ارتباط دارای برنامه می تواند به زوجین کمک کند تا برای مکالمات خود و برقراری رابطه جنسی و بهبود زمان ارتباط با یکدیگر، برنامه ریزی کنند.
  5. برآوردن نیازهای جنسی یکدیگر: زوج های مبتلا به ASD یا بیش از حد تمایل به برقراری رابطه جنسی دارند، یا این تمایل در آنها به شدت پایین است. برنامه ریزی برای برقراری رابطه جنسی به منظور تامین نیازهای هر دو طرف، برای برخی زوج ها موثر است. فرد مبتلا به ASD ممکن است در برقراری رابطه جنسی خیلی مکانیکی برخورد کرده و بی احساس باشد. بنابراین این فرد نیاز به آموزش برای برقراری روابط عاطفی و احساسی در طول روز دارد.
  6. تعادل و توازن: یک فرد مبتلا به ASD ممکن است روزها، هفته ها و حتی ماه ها غرق در کار و علایق خود شود. این امر باعث می شود که شریک زندگی وی احساس تنهایی و رها شدگی پیدا کند. برخی فعالیت ها و قرارهای عاشقانه که امکان در کنار هم بودن زن و مرد را فراهم می کرد، پس از ازدواج کمتر می شود. برناه ریزی برای انجام برخی فعالیت ها با هم، مانند پیاده وری های طولانی، قایق سواری و سفر، می تواند میزان در کنار هم بودن دو نفر را افزایش دهد.
  7. مقابله با فشارهای حسی و اضطراب: افراد مبتلا به ASD معمولا درد رنج مربوط به فشارهای حسی را تحمل می کنند. از لحاظ حسی یک فرد ممکن است فوق العاده حساس یا بالعکس، دارای احساس کم، باشد، به عنوان مثال یک لمس کوچک ممکن است مانند آتش سوزان باشد یا سوزن خوردن به بدن هیچ حسی در فرد ایجاد نکند. مدیریت محرک های حسی، مانند صدا یا لمس، می تواند به پیشگیری از افت های ناگهانی به خاطر فشار حسی، کمک کند.

ازدواج و اوتیسم

فرد مبتلا به ASD معمولا از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی و بین افرادی متفاوت از همنوعان بیمار خود، دچار اضطراب می شود. تعیین زمان هایی برای تنها ماندن فرد و بهبود از موقعیت های اجتماعی بسیار ضروری است.

  1. توسعه تئوری ذهن: فرد مبتلا به ASD ممکن است تئوری ذهنی ضعیفی داشته باشد – وی ممکن است در درک، پیش بینی و پاسخ به افکار و احساس یک فرد مشکل داشته باشد. او ممکن است به طور ناخواسته حرفی بزند یا کاری بکند که به باعث رنج شریک خود شود.

اگر این فرد نسبت به مسائلی که باعث رنجش شریک خود می شود، آگاهی داشته باشد، تئوری ذهنی بهتری خواهد داشت. همچنین می تواند افکار مثبت خود را بهتر بیان کند و از شریک زندگی خود تعریف کند.

  1. بهبود روابط: معمولا برقراری ارتباط یک چالش اصلی برای فرد مبتلا به ASD می باشد. این افراد معمولا در نمایش حالت چهره مناسب، تن صدا و لحن و زبان بدن دچار مشکل هستند، به همین دلیل در شروع یک مکالمه و ادامه آن توانایی خوبی ندارند. فرد دیگر نیز در مقابل با مشاهده عدم توانایی برقراری ارتباط در همسر خود دچار ناامیدی می شود.

برنامه ریزی مکالمات روزمره و استراتژی های ارتباطی گام به گام و مستقیم بسیار موثر خواهند بود.

  1. مدیریت انتظارات و پذیرش مثبت ها: هماهنگ سازی انتظارات براساس توانایی های جسمی و ذهنی برای هر دو طرف مهم است.
  2. حفظ انگیزه: در بین این زن و شوهرها، گاهی ممکن است زن دچار یاس و سرخوردگی شود و به فکر نجات از چنین ازدواجی باشد که معمولا بهبود رابطه در چنین شرایطی بسیار دشوار است. تمرکز بر روی نکات مثبت در رابطه و تمرین مهارت ها و استراتژی های جدید می تواند به هر دو طرف کمک کند تا انگیزه بیشتری در حفظرابطه داشته باشند.
  3. مشاوران تخصصی زوج های ASD: کار با یک مشاور مخصوص زوج های ASD می تواند به زن و شورهای دارای مشکلات مربوط به ASD کمک کند. مشاور تخصصی ASD می تواند به هر دو طرف رابطه در مورد بمیاری ASD آموزش دهد، به علاوه راهکارهایی برای برقراری رابطه بهتر به زوج ها ارائه می دهد.

چالش ها و مشکلاتی که این زوج ها با آن روبرو هستند، مشابه به نظر می رسد، اما هر فرد مبتلا به ASD منحصر به فرد می باشد. بنابراین در حل این مشکلات راه حل های مناسب هر زوج در نظر گرفته می شوند.

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «ازدواج با مرد مبتلا به اوتیسم!»

  1. سلام من پسری 19 ساله هستم که علایم اوتیسم دارم میخاستم بدونم میشه تو این سن این بیماری رو درمان کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *